Még szebb, még erősebb és még praktikusabb Honda CRF1100L Africa Twin és Africa Twin Adventure Sports

.
  • A CRF1100L Africa Twin és a CRF1100L Adventure Sports nagyobb forgatónyomatékkal, feltűnőbb megjelenéssel és magasabb használati értékkel folytatja pályafutását 2024-ben
  • A 7%-kal megnövelt, alacsonyabb fordulatszámon jelentkező nyomatékcsúcsnak köszönhetően az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is erősebb lett a CRF1100L
  • Ezentúl elektronikus szabályozású Showa EERA™ felfüggesztéssel is megrendelhető az Africa Twin
  • A 19″-os első kerékkel és rövidebb rugóúton járó futóművel felszerelt CRF1100L Africa Twin Adventure Sports egy fokkal közelebb áll az aszfaltos túrákhoz, mint az alapmodell
  • Mindkét modellváltozat új, nagyobb fejidommal és öt lépcsőben állítható magasságú szélvédővel érkezik a szalonokba
  • Négy felszereltségi csomag közül választhatnak a vásárlók

 Modellfrissítésen esett át a Honda két ikonikus kalandmotorja, a CRF1100L Africa Twin és a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. A módosítások eredményeként erősebb és fejlettebb formában lépnek színre 2024-ben, így még sokoldalúbbá és vonzóbbá váltak.

Alapjukat továbbra is a – tulajdonosok által oly nagyra értékelt –, 1084 cm3-es, soros, kéthengeres motor adja, amelynek erejét és forgatónyomatékát egyaránt megnövelték az alsó és a középső fordulatszám-tartományban. Csúcsteljesítménye maradt 102 LE (75 kW), legnagyobb forgatónyomatéka viszont 112 Nm-re nőtt (+7%), s immáron nem 6250-es, hanem 5500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkezik. Emellett a sűrítési viszonyt 10,1-ről 10,5:1-re emelték, valamint áthangolták az ECU-t és a szelepvezérlést, továbbá optimalizálták a szívó- és a kipufogóoldalt, hogy minden egyes égésből a lehető legnagyobb teljesítményt lehessen kisajtolni.

CRF1100L Africa Twin – Teljesítmény- és forgatónyomaték-összehasonlítás

A teljesítménynövekedésben az átdolgozott kipufogórendszernek is nagy szerepe van. Azon túlmenően, hogy hatékonyabb lett, az új kipufogódobbal még szebben pulzál az alsó fordulatszám-tartományban és mélyebb hangon szól a felső régióban.

Az Africa Twin modellváltozatait hagyományos vagy dupla kuplungos automatikus váltóval (DCT) rendelhetik meg a vásárlók. Utóbbi 2009-ben, a Honda VFR1200F-ben mutatkozott be, s azonnal közönségkedvenccé vált: ma már több mint 240 000 DCT-vel felszerelt Honda rója Európa útjait. Így aztán a 2024-es modellfrissítés során a váltó vezérlőegységét is kezelésbe vették a mérnökök. Úgy hangolták, hogy hamarabb visszaváltson, ezáltal még inkább kihasználható legyen a motor jelentős forgatónyomatéka. Hatékonyságát fokozza, hogy vezérlőegysége immáron a motor dőlésszögét is figyelembe veszi a kapcsolások időzítésénél, és úgy szabályozza az erőátvitelt, hogy még kifinomultabb legyen az indulás, valamint az első és a második fokozat közötti kapcsolás. Ebben az is közrejátszik, hogy több visszajelzést ad a pilótának.

Tavaly az Africa Twinek alkotta duó tagjai voltak a legkelendőbb Honda motorkerékpárok. Érdekesség, hogy a CRF1100L Africa Twin-vásárlók 49%-a döntött a DCT erőátvitel mellett, míg a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports esetében ez a szám 71%-ra nőtt.

CRF1100L Africa Twin

A 2024-es modellév egyik nagy újdonsága az extraként rendelhető, elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futómű, melynek működését kifejezetten a sportos, kis tömegű CRF1100L Africa Twin karakteréhez igazították a Honda szakemberei. Eddig ez a futómű csak az Adventure Sport kivitelhez volt elérhető, jövőre viszont már az alapmodell vásárlói is megismerhetik a 6,5”-os, érintőképernyős műszeregységgel kezelhető, bármilyen útminőséghez alkalmazkodni képes rendszer előnyeit. A – hátsó rugó-előfeszítés elektronikus szabályozására is lehetőséget adó – Showa EERA™ négy előre programozott (SOFT, MID, HARD és OFF-ROAD) és egy felhasználói (USER) menetüzemmódot kínál fel a pilótának, tehát a felfüggesztés feszessége egyetlen mozdulattal az aktuális viszonyokhoz igazítható.

A kimagasló terepképességeiről ismert CRF1100L Africa Twin továbbra is 21”-os első kerékkel gördül le a gyártósorról, és tömlő nélküli Metzeler Karoo Street abroncsokkal szerelik fel, amelyek a kerék kiszerelése nélkül javíthatóak defekt esetén. Ha a tulajdonos szeretné teljesen kiaknázni a modell adottságait, „bütykös” Michelin Anakee Wild abroncsok mellett is dönthet.

Hogy hosszú távok leküzdése is kényelmes legyen, új, megnövelt méretű, kiváló szél- és időjárás-védelmet nyújtó fejidomot, valamint szintén új, öt lépcsőben állítható, kilátást nem zavaró szélvédőt kapott a típus.

A CRF1100L Africa Twin Grand Prix Red és Matt Ballistic Black Metallic színben lesz elérhető. A SHOWA EERA™ futóművel, fűthető markolattal és 12 voltos töltőaljzattal felszerelt CRF1100L Africa Twin ES ugyancsak elérhető lesz ezekben a színekben, de a választható fényezések palettáján a Pearl Glare White és a Glint Wave Blue Metallic Tricolour is szerepel.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

A teljes földrészek gyors és komfortos átszelésére született CRF1100L Africa Twin Adventure Sportsot szintén nagy gondossággal fejlesztették tovább, ami nem meglepő, hiszen tavaly az Africa Twin-eladások 56%-át tette ki ez a modellváltozat. A 2024-es kivitel nagyobb teljesítménnyel és használati értékkel érkezik, így tökéletes társa lehet a hosszú, aszfaltos túrák szerelmeseinek.

A leginkább szembetűnő részlet kétséget kizáróan az orr-rész, hiszen vadonatúj fejidomot és szélvédőt, valamint 19”-os első kereket kapott az Africa Twin Adventure Sports. Ez utóbbi okán 20 mm-rel csökkent az elektronikus szabályozású Showa EERA™ futómű rugóútja, az abroncs szélessége viszont nőtt, így jobb lett a tapadás és pontosabbak lettek a visszajelzések (főként két személlyel), méghozzá a terepképességek romlása nélkül. A rugóút csökkentésével a tömegközéppont is alacsonyabbra került, így a CRF1100L Africa Twin Advance Sport még egyszerűbben terelgethető kis tempónál, és a vezető lába is könnyebben leér.

A 2024-es Africa Twin Adventure Sports-ot kifejezetten hosszú utazásokra tervezték, ezért az új, agresszív megjelenésű fejidom kiváló szélvédelmet nyújt és az aerodinamikai hatékonyságot is fokozza. Akárcsak rokonai, az Adventure Sports is megkapta az öt lépcsőben állítható magasságú szélvédőt, ülésére pedig 15 mm-rel vastagabb, optimalizált sűrűségű, poliuretánból gyártott szivacs került, hogy a leghosszabb etapokon se érezzen fáradtságot a vezető.

A CRF1100L Africa Twin Matt Ballistic Black Metallic (metálfekete) és Pearl Glare White (gyöngyházfehér alapú trikolor) színekben lesz elérhető.

***

A Honda azt szeretné, hogy az Africa Twin-tulajdonosok maximálisan kihasználhassák a modell teljesítményét, kényelmét, sokoldalúságát és terepképességeit, ezért számos eredeti, egyenként, valamint csomagban (Rally, Adventure, Urban és Travel) is megvásárolható, típusspecifikus tartozékot kínál a modellhez. Ezekkel akár 128 literes szállítókapacitás is elérhető, nem mellesleg fokozható a borulásvédelem és alacsonyabbá tehető az ülésmagasság.

Mióta az Africa Twin összlökettérfogata 2020-ban 1100 cm3 -re nőtt, 20 000 darab CRF1100L Africa Twin és 25 000 darab CRF1100L Africa Twin Adventure Sports kelt el Európában, az értékesítés 2016-os kezdete óta pedig 85 000 Africa Twint adtak el összesen.

A 2024-es CRF1100L Africa Twin és Africa Twin Adventure Sports várhatóan jövő év elején érkezik a hazai márkakereskedésekbe.

Forrás: Egyszer már láttam autót