Szinte minden piaci szegmensben dobogós volt a Toyota Magyarországon 2024 első negyedévében

Összesen 11 kategóriában került be a legkeresettebb háromba a Toyota valamelyik modellje, és két prémiumkategóriában a Lexus is felállhatott a képzeletbeli dobogóra. A hazai újautópiacon a két japán márka együtt több mint 4 százalékkal növelte az eladásait, a Lexus pedig története legmagasabb piaci részesedését érte el.

Remekül kezdődött a 2024-es év a Toyota számára Magyarországon: az első negyedévben az új személyautók és kishaszonjárművek piacán a japán autómárka 5.067 autó értékesítésével, 13,5%-os piaci részesedéssel – szoros versenyben – a második helyet szerezte meg. A márka 1,5%-kal tudta növelni az eladásait a hatalmas rekordokat hozó 2023-as év első három hónapjához képest. Egész más azonban az összkép, ha csak a Magyarországon maradt, itt forgalomba helyezett új autókat nézzük: a kivonásoktól (re-exporttól) megtisztított piacon a Toyota 4.917 új autó értékesítésével toronymagasan vezet, a második helyezett Suzukihoz képest az előnye 1.581 darab, ami azt jelenti, hogy közel másfélszer (+47,8%) annyi autót adott el, mint a helyi gyártás miatt előnyből induló vetélytársa. A kivonásoktól megtisztított piacon a Toyota 11 szegmensben került be a legjobb három közé, és hat szegmenst meg is tudott nyerni valamelyik modelljével.

Remek negyedéve volt a Toyota prémiummárkájának, a Lexusnak is, amely 2023 első negyedévéhez képest 58,4%-kal, 385 darabra növelte az eladásait, és már a teljes piac 1%-át mondhatja magáénak. Ha pedig a kivonásokról megtisztított eredményeket nézzük, akkor a Lexus 382 darab autót értékesített, ami 64,7%-os bővülést és 1,2%-os piaci részesedést jelent. Szintén említésre méltó, hogy a Lexus történelmi, 6,9%-os részesedéssel zárta az első negyedévet a prémiumpiacon, de a reexport-kivonások után a részesedése még ennél is magasabb, 7,1%-os, ami rekordot jelent. Ha a japán prémiummárka 2024 hátralévő részében is tartani fogja ezt a tempót, akkor az egész évet tekintve akár 40%-kal is nőhetnek az eladásai 2023-hoz képest, ami részben az új kiskategóriás szabadidő-autó, az LBX érdeme lenne.

A Toyota és a Lexus együtt összesen 5.452 autót adott el Magyarországon 2024 első három hónapjában, 4,1%-kal többet, mint egy évvel ezelőtt. A két márka együttes piaci részesedése megnőtt a teljes 2023-as évihez képest – jelenleg 14,5% –, kis túlzással tavaly minden hetedik autót a világ legnagyobb autógyártója adta el hazánkban. Ha pedig a kivonásokól megtisztított piacot nézzük, akkor a Toyota és a Lexus együtt 5.299 autót értékesített (+4,3%), ami már a teljes újautó-piac 17,2%-ának felel meg.

1. A teljes újautópiac (+8,3%)

A teljes magyarországi személyautó- és haszonjármű-piacon regisztrált 5.067 új autójával a Toyota a Suzuki mögött a második helyet tudta megszerezni annak ellenére, hogy növelte az eladásait a tavalyi év első negyedévéhez képest. A 2023-ban elért kimagasló, 13,5%-os piaci részesedését az idei év első három hónapjában is tartani tudta a japán márka. Csupán 130 autóval (2,5%-kal) értékesített többet Magyarországon a Suzuki, mint a második helyezett Toyota, azonban a reexport-kivonások után már a Toyota vezet jelentős fölénnyel. A Toyota a személyautók és a haszongépjárművek piacán külön-külön is az első helyet szerezte meg a kivonások után. A harmadik helyezett Skoda a 26,6 százalékos növekedése ellenére is 2.182-vel kevesebb autót (2.885) értékesített, mint a Toyota, ami 43%-os lemaradást jelent. A Nissan közel három és félszer annyi autót adott el, mint 2023 első negyedévében, ami a készletkisöprő akcióinak volt köszönhető. A Lexus jelentősen növelte az eladásait , így előrejött a 23. (kivonások után a 20.) helyre a márkák rangsorában.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Suzuki519713,9%333610,8%2.
2.Toyota506713,5%491716,0%1.
3.Skoda28857,7%28109,1%3.
4.Ford26827,2%16615,4%5.
5.Volkswagen23616,3%21437,0%4.
6.Nissan22716,1%16205,3%6.

A teljes új személyautó-piac (+7,2%)

A teljes hazai új személyautó-piacon értékesített 3.850 autó a második helyet jelenti a Toyota számára az 5.070 autót értékesítő Suzuki mögött. A Toyota piaci részesedése 14,6%-ról 12,2%-ra, az értékesítési volumene 10,6%-kal csökkent 2023 első negyedévével összehasonlítva. Összesen 1.220 személyautóval adott el többet a 135%-os növekedést elért Suzuki, mint legközelebbi versenytársa. Reexport nélkül azonban fordul a kocka: 3.785 autójával már a Toyota vezet, 16%-kal megelőzve a 3.256 autós Suzukit. A harmadik helyezett Skodánál 965 autóval adott el többet a Toyota, ami több mint 33%-os különbség, reexport nélkül 975 autó választja el őket. A Lexus előrejött a 21. helyre a márkák rangsorában.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Suzuki507016,0%325612,4%2.
2.Toyota385012,2%378514,5%1.
3.Skoda28859,1%281010,7%3.
4.Nissan22277,0%15926,1%5.
5.Volkswagen19466,1%17686,8%4.
6.Kia14484,6%14385,5%6.

A teljes új kishaszonjármű-piac (+14,5%)

Az enyhe növekedést produkáló kishaszonjármű-piacon továbbra is a 40,2%-os értékesítés-bővülést elérő Ford vezet (1.542 autóval), viszont az élmezőnyben a legnagyobb, 77,1%-os növekedést a Toyota érte el, amely 1.217 kishaszonjárművet értékesített, és a második helyen áll a rangsorban. Közel kétszer annyi járművet adott el a japán márka, mint a harmadik helyezett Renault, és közel háromszor annyit, mint a negyedik helyezett Volkswagen, és az ötödik Opel. Ha pedig a reexporttól megtisztított piacot vizsgáljuk, akkor már a 79,4%-kal bővülő Toyota vezet, és a 3,6%-os növekedést elérő Ford csak a második helyen áll.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Ford154226,4%100021,8%2.
2.Toyota121720,9%113224,7%1.
3.Renault68411,7%54411,9%3.
4.Volkswagen4157,1%3758,2%4.
5.Opel4087,0%2776,0%5.
6.Citroën2864,9%2234,9%7.

2. A teljes magánvásárlói újautópiac (+21,4%)

Ebben a szegmensben a reexporttól megtisztított számok szinte minden márkánál megegyeznek a teljes piacon elértekkel. 2023 első negyedévéhez képest közel megduplázta az eladásait a Suzuki, így a privát vevők körében letaszította az első helyről a lényegében stagnáló Toyotát. 2024-ben eddig a magánvásárlók 1.823 új Toyotát vásároltak Magyarországon, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert márka eladása 2,1%-kal, a piaci részesedése pedig 4%-kal csökkent. Összesen 749 autóval (69,7%-kal) értékesített többet magánvásárlóknak a Toyota, mint a meglepetésre a harmadik helyre előreugró Nissan, amelynek értékesítési volumene az ideiglenes akciók miatt 500%-kal, piaci részesedése pedig 7,9%-kal nőtt meg. A dobogó után nagy szakadék következik, a negyedik helyezett Kia negyedannyi autót sem adott el, mint a Suzuki, és harmadannyit sem, mint a Toyota. A Lexus 43%-kal növelte az eladásait (113-ra), így előrejött a 19. helyre a márkák rangsorában.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Suzuki229021,1%226720,9%1.
2.Toyota182316,8%182316,8%2.
3.Nissan10749,9%10729,9%3.
4.Kia5585,1%5585,1%4.
5.Hyundai4784,4%4784,4%5.
6.Dacia4043,7%4043,7%6.

A magánvásárlói új személyautó-piac (+21,6%)

Itt szinte ugyanaz a helyzet, mint a magánvásárlói teljes piacon, mert a privát vevők nagyon kevés haszonjárművet vásárolnak. Összesen 2.268 személyautót értékesített (92,2%-os bővülés) a Suzuki, amivel átvette a vezetést a 6%-os eladáscsökkenésről beszámoló, de az 1.667 eladott autóval még biztos másodiknak számító Toyotától. Érdekesség, hogy a Toyotán kívül a top10-ben még a Kiának, a Daciának és a Ssangyongnak is csökkentek az eladásai a tavalyi év első három hónapjához képest, és a kínai MG ezúttal a top10-be sem fért be.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Suzuki226821,8%224621,6%1.
2.Toyota166716,0%166716,1%2.
3.Nissan107310,3%107110,3%3.
4.Kia5585,4%5585,4%4.
5.Hyundai4784,6%4784,6%5.
6.Dacia3973,8%3973,8%6.

A magánvásárlói új kishaszonjármű-piac (+17,9%)

Ebben a kis szegmensben élre állt a korábbi második Toyota, mégpedig annak köszönhetően, hogy az értékesítését 2023 első negyedévéhez képest 73,3%-kal, 156 autóra növelte. A japán márka piaci részesedése 23,0%-ról 33,8%-ra ugrott. A korábbi első helyezett, a Ford eladásai 10,9%-kal csökkentek, így a 82 autós értékesítése és a 17,7%-ra csökkent (23,4%-ról) piaci részesedése már csak a második helyre volt elég. Szoros verseny volt a harmadik helyért, a Renault csak három autóval adott el többet, mint az Isuzu. A Suzuki megduplázta az eladásait a Jimny-vel, de így is csak 22 fogyott a kétüléses terepjáróból, ami a hatodik helyre volt elég.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota15633,8%15634,1%1.
2.Ford8217,7%8117,7%2.
3.Renault357,6%357,6%3.
4.Isuzu326,9%327,0%4.
5.Volkswagen255,4%235,0%5.
6.Suzuki224,8%214,6%6.

3. A teljes flottapiac (+3,7%)

Hiába adott el közel háromszor annyi autót a Suzuki, mint egy évvel ezelőtt, az első helyet így is őrzi a Toyota, amely 3.244 autót értékesített a flottapiacon, és 3,6 %-kal növelte az eladásait, amivel a piac nyolcadát (reexport nélkül a hetedét) uralja. A második helyezett Suzuki háromból két autót reexportra értékesített, így a megtisztított piacon csak a hatodik helyet szerzi meg. A dobogó legalsó fokán álló Skodát 756 autóval (30%-kal) múlta felül a Toyota, pedig a cseh gyártó egy év alatt 27,4%-kal növelte az eladási volumenét, és a piaci részesedése 7,6%-ről 9,3%-ra javult. A Lexus 65,9%-kal növelte az eladásait (272-re), így előrejött a 20. helyre a márkák rangsorában.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota324412,2%309415,5%1.
2.Suzuki290710,9%10695,4%6.
3.Skoda24889,3%241412,1%2.
4.Ford23788,9%13586,8%4.
5.Volkswagen20477,7%18329,2%3.
6.BMW12214,6%12106,1%5.

A flottavásárlói személyautó-piac (+1,4 %)

Egy újabb szegmens, ahol a reexport a feje tetejére állítja a sorrendet. A Suzuki a Skodát és a Toyotát megelőzve, az értékesítését közel megtriplázva az élre tört 2.802 eladott autóval, de a megtisztított piacon már csak az ötödik helyen áll 1.010 darabbal. A Toyota és a Skoda alig adott el külföldre, így a köztük lévő különbség nem változik a reexport nélkül. Érdekesség, hogy a Nissan befért a legjobb hatba, de mivel minden második autóját külföldre értékesítette, a megtisztított piacon csak a 11. helyen jegyzik. A Lexus 65,9%-kal növelte az eladásait (272-re), így előrejött a 18. helyre.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Suzuki280213,2%10106,4%5.
2.Skoda248811,7%241415,3%1.
3.Toyota218310,3%211813,4%2.
4.Volkswagen16577,8%14809,4%3.
5.BMW12215,7%12107,7%4.
6.Nissan11545,4%5213,3%11.

A flottavásárlói haszonjármű-piac (+14,3%)

Ebben a piaci szegmensben a Ford őrzi az első helyét 1.460 eladott haszonjárművel, ami 44,8%-os növekedést jelent 2023 első negyedévéhez képest. Viszont a Toyota még az amerikai márkánál is nagyobbat nőtt (77,7%), és 1.061 autóval feljött a harmadikról a második helyre. Sőt, ha a reexporttól megtisztított piacot nézzük, akkor a japán autógyártó – 79,4%-os növekedéssel – 976 járművet adott el, amivel a dobogó legalsó fokáról rögtön a legfelsőre lép fel, vagyis piacvezető a Ford és a Renault előtt. A francia gyártó 649 haszonjárművet értékesített, ami 5,8%-os csökkentést jelent, a negyedik helyen álló Volkswagen eladásai szintén csökkentek, mégpedig 8%-kal. Az élmezőnyben az ötödik helyen álló Opel nőtt a legjobban, közel másfélszer annyi autót adott el, mint 2023 első negyedévében.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Ford146027,2%91922,3%2.
2.Toyota106119,8%97623,7%1.
3.Renault64912,1%50912,3%3.
4.Volkswagen3907,3%3528,5%4.
5.Opel3877,2%2566,2%5.
6.Citroën2755,1%2125,1%6.