Minden harmadik autó lesz csak elektromos, jósolja Tojoda Akio

Egyetlen ellenségünk van: a szénkibocsátás.

carspod

Ezzel a gondolattal zárta évnyitó beszédét Morizo, azaz Tojoda Akio, a Toyota igazgatótanácsának elnöke, miután több érvet is felhozott a belső égésű motorok teljes és végérvényes elvetése ellen.

„Végre nem cégvezetőként állok itt Önök előtt, hanem egy idősödő magánemberként, aki rajong az autókért. Régóta álmodom erről a pillanatról!” – köszöntötte a Tokiói Autószalon látogatóit a cégalapító Tojoda Kiicsiro unokája, a 67 éves Tojoda Akio, aki tizenhárom év után tavaly köszönt le az autógyártó vezérigazgatói posztjáról.

Ezzel együtt megőrizte szakmai és társadalmi befolyását, valamint népszerűségét – amely utóbbira nem kis mértékben azzal tett szert, hogy Morizo álnéven hosszú évek óta vesz részt helyi és nemzetközi autóversenyeken –, és ezt most többek között arra igyekszik fordítani, hogy biztosítsa az automobil, az autózás és az autóipar jövőjét.

Ehhez kapcsolódóan újfent felszólalt a belső égésű motorok pellengérre állítása, az akkumulátoros elektromos hajtástechnológia egyedüli favorizálása ellen.

„Egymilliárd ember él a világon elektromos áram nélkül. A károsanyag-kibocsátás elleni harcnak nem lehet az az eszköze, hogy megfosztjuk őket a választás szabadságától, az utazás lehetőségétől.” – idézte Tojodát a Bloomberg hírügynökség. „A politika nem hozhat ilyen döntéseket a fogyasztók helyett.” 

Ez a szemlélet mindig is jellemző volt Tojoda Akióra: amikor átvette a vállalat irányítását, egyik első dolga volt szakítani a korábbi központosított döntéshozatal gyakorlatával, és kialakítani egy olyan rendszert, amelyben regionális alapokra helyezte a cég működését, a termékfejlesztést.

Nem csak a fejlődő országok igényei szólnak azonban a kizárólag elektrifikáció ellen: Tojoda Akio a japán autóipar példáján keresztül szemléltette a kizárólagos paradigmaváltás veszélyeit. 

„Csak Japánban öt és félmillióan dolgoznak az autóiparban. Közülük sokan élnek abból, hogy belső égésű motorokhoz gyártanak alkatrészeket. Ezek az emberek fontos szereplői a japán gazdaságnak, tudásuk nélkülözhetetlen az ország jövője szempontjából. Nem veszíthetjük el őket.”

Morizo nem csupán elméleti síkon támogatja a hagyományos hajtási módozatok életben tartását: az ő személyes kérése nyomán született meg az a döntés, hogy a Toyota vadonatúj motortechnológiák fejlesztésébe fog. 

„Meggyőződésem, hogy a szénsemlegességért folytatott küzdelemben igenis jut szerep a belső égésű motoroknak. Látszólag ezzel visszafelé lépünk az időben, ám pont ellenkezőleg: így juthatunk a leghatékonyabban előre.”

Évek óta következetesen hangoztatott véleményét megerősítve elmondta, hogy bár a tisztán elektromos járműveknek határozottan nagy szerep juthat a jövőben, meglátása szerint piaci részesedésük belátható időn belül nem fogja meghaladni a 30 százalékot. A fennmaradó több mint kétharmadon pedig a többi megoldások: a már ismert és a még kidolgozásra váró technológiák osztozhatnak.

 „Vannak, akik rajonganak a belső égésű motorokért, a hangjukért, az illatukért. Mások az akkumulátoros elektromos autókat kedvelik. Egy harmadik csoport szerint a hibridek jelentik a megoldást – és akkor még nem beszéltünk a plug-in hibridekről és a hidrogénről, mint energiahordozóról. A hajtást bármi biztosíthatja. Csupán egy dolog van, ami biztos: a szénkibocsátás a közös ellenségünk!” – foglalta össze filozófiáját Tojoda Akio.

Fotók: Bangkok Post, Toyota, AutoEvolution, Global Satellite Services