Még az idén elkezdődhet a Flórián téri felüljárók felújítása
A Fővárosi Közgyűlés ülésén megszavazta a beruházás megvalósításához szükséges forrás biztosításáról szóló megállapodást, így várhatóan még az idén elkezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása. A több mint negyven éve épült, két hídból álló, a Szentendrei utat és az Árpád hidat összekötő építmény rekonstrukciójára azért van szükség, hogy az elkövetkezendő évtizedekben is biztonságosan lehessen használni. A felújítás során nemcsak az útpálya burkolatát építik át, hanem kijavítják a vasbeton szerkezet eddig keletkezett hibáit is. Megszüntetik a pillérek feletti ázások okát, kicserélik a híd teljes szigetelését, új szegélyeket építenek biztonságosabb szalagkorláttal, valamint új dilatációkat helyeznek el a hidak végein. A naponta több tízezer jármű haladását biztosító felüljáró rekonstrukciója 2025-ben fejeződhet be.
A tervek szerint még idén elkezdődik a Flórián téri felüljárók teljes felújítása. Az Árpád hidat és a Szentendrei utat összekötő, két íves hídból álló szerkezetet naponta több tízezren használják. Felújításuk elengedhetetlen Budapest közúti működőképességének fenntarthatóságához, hiszen városhatáron is átnyúló, tranzitútvonalakat (Szentendrei út, Vörösvári út, Árpád híd) kötnek össze. Közlekedési szerepük fontosabb, mint a városon belüli forgalmat kiszolgáló építményeknek (Pl.: Nyugati téri felüljáró).
A felújításra azért van szükség, mert a hidak műszaki állapota a legutolsó beavatkozás óta eltelt hosszú idő alatt leromlott. A szerkezet a pillérek környezetében átázik, ami a vasak korrózióját és a betonfelületek helyenkénti lehullását okozza.
Az elmúlt években több vizsgálatot is végeztek az építményeken. Ezek mindegyike azt állapította meg, hogy a felüljárók továbbra is biztonságosan használhatók. Azonban a felújítás további késlekedése esetén a szerkezet károsodásai fokozódnának. Ez jelentősen növelné a beruházás átfutási idejét, költségigényét, valamit a szükséges forgalomkorlátozás mértékét, ami egy ilyen jelentős csomópontban elfogadhatatlan lenne.
A felújítás során a pályaburkolatot és a szigetelést is lecserélik, új monolit vasbeton szegély épül, melyre biztonságosabb, új korlátsor kerül. A hídfőknél új dilatációs szerkezeteket és sarukat építenek be. Sor kerül továbbá a vízelvezető rendszer, valamint a támfalak, hídfők és pillérek beton felületein keletkezett lokális hibák javítására is.
Negyvenéves hidak
A Flórián téri felüljáró az Árpád híd nyolcvanas évekbeli kiszélesítéséhez kapcsolódva épült meg, gyors és kényelmes összeköttetést kínálva a közúti forgalomnak a Szentendrei út és az Árpád híd között. A közel derékszöget áthidaló két szerkezet, az északi és a déli hidak megépítése több éven keresztül zajlott, az elmúlt több mint négy évtized alatt pedig több millióan hajtottak át rajta. A felüljáró ráadásul különleges környezetben helyezkedik el, alatta római kori romok, valamint az azokat bemutató, az aluljárón át megközelíthető múzeum található. A felújítás során a régészeti leletek épségére is kiemelt figyelmet kell majd fordítani.
A Flórián téri felüljáró felújításának ideje alatt – a munkálatok jellegéből adódóan – az útpálya forgalmának korlátozására kell készülni, melyek nem egyszerre érintik majd a déli, illetve az északi hidat. A lezárások és terelések pontos részleteiről a BKK a későbbiekben részletesen tájékoztatja majd a közlekedőket.
Budapesti Közlekedési Központ