Változatlanul a Toyota vezeti az innovációs versenyt
A szellemi tulajdonjogok tulajdonosainak társasága minden évben összegzi, hogy mely vállalatok jegyeztették be a legtöbb szabadalmat. A Toyota idén tizedszer végzett az autógyártók mezőnyének élén.
Óránként egymillió dollár: világszinten nagyságrendileg ennyi pénzt fordít kutatási és fejlesztési tevékenységekre a Toyota. Ez szinte ijesztően magas összeg, ám nem meglepő, ha tudjuk: a Toyota három kontinensen több mint húsz olyan létesítményt üzemeltet, amelyek az autóiparon olykor messze túlmutató tudományos és mérnöki munkát végeznek. Japán után az Amerikai Egyesült Államok az autógyártó második legnagyobb K+F bázisa, a cég itt mutatott teljesítménye tehát reális képet ad a Toyota globális eredményeiről.
Ezért is mérvadó, hogy immár tizedik éve nincs egyetlen autógyártó sem, amely megelőzné a Toyotát az Egyesült Államok Szabadalmi Hivatalához (United States Patent and Trademark Office, USPTO) éves szinten benyújtott és elfogadott bejegyzési kérelmek száma terén. Erről tanúskodik az az elemzés, amelyet a szellemi tulajdonjogok tulajdonosainak társasága (Intellectual Property Owners Association, IPO) és a Harrity & Harrity szabadalmi jogra szakosodott ügyvédi iroda készít el rendszeresen, és amelynek tanúsága szerint a Toyota 2023 során benyújtott, számtalan szabadalmi kérelméből 2667-et fogadott el a hivatal.
Ezzel az abszolút ranglistán az előkelő hetedik helyen áll a Toyota, megelőzve olyan technológiai óriásokat, mint az Alphabet (régen Google), vagy az Apple. A vállalat innovációs termékenységének az oka épp a sokszínűségben keresendő, hiszen az autóipari fejlesztéseken túl egy sor olyan területen is fejlesztenek, amelyek csak érintőlegesen, vagy még úgy sem kapcsolódnak az autógyártáshoz.
A 2023 során elfogadott 2667 szabadalmi kérelmet felsorolni lehetetlen volna, ám érdemes megemlíteni hármat ezek közül, amelyek pont ezt a változatosságot és sokoldalúságot szemléltetik.
A húsz leginnovatívabb vállalat a 2024-es Patent 300® listán
Helyezés | Vállalat | Szabadalmak száma |
1. | Samsung Electronics CO., LTD. | 9036 |
2. | LG Corporation | 4170 |
3. | International Business Machines | 3953 |
4. | Qualcomm | 3886 |
5. | Taiwan Semiconductor MFG. CO. | 3719 |
6. | Canon K.K. | 3199 |
7. | Toyota Jidosha K.K. | 2667 |
8. | Alphabet INC. | 2579 |
9. | Apple INC. | 2568 |
10. | Huawei Technologies CO., LTD. | 2290 |
11. | Micron Technology INC. | 2267 |
12. | Intel Corporation | 2263 |
13. | RTX Corporation | 2144 |
14. | Sony Corporation | 2057 |
15. | Hyundai Motor Company | 2052 |
16. | Dell Technologies | 2010 |
17. | Microsoft Corporation | 1927 |
18. | Amazon.com, INC. | 1857 |
19. | Boe Technology Group CO., LTD. | 1695 |
20. | Johnson & Johnson | 1489 |
A 2024-es Patent 300® listán szereplő autógyártó vállalatok
Autóipari helyezés | Abszolút helyezés | Vállalat | Szabadalmak száma |
1. | 7. | Toyota Jidosha K.K. | 2667 |
2. | 15. | Hyundai Motor Company | 2052 |
3. | 22. | Ford Motor Company | 1306 |
4. | 28. | Honda Motor Company, LTD. | 1142 |
5. | 45. | General Motors Company | 870 |
6. | 79. | Porsche Automobil Holding SE | 521 |
7. | 140. | Nissan Motor CO., LTD. | 305 |
8. | 141. | AB Volvo | 302 |
9. | 151. | Subaru Corporation | 279 |
10. | 179. | Bayerische Motoren Werke AG | 250 |
11. | 240. | Mazda Motor Corporation | 178 |
A vadonatúj Toyota Tacoma TRD Pro sportos hangolású pickuphoz fejlesztették ki például azt az IsoDynamic sportülést, amelynek kinetikus üléspárnájára kért és kapott szabadalmi védelmet a Toyota. Ez a megoldás különösen hatékonyan nyeli el a függőleges és oldalirányú erőket, csökkentve az utasokat érő terhelést.
Érdekfeszítő újdonság a fonott karbonrostokkal megerősített acélmátrix kompozit, amellyel jelentős tömegcsökkentés érhető el olyan esetben is, ha a feladat acélidomok vagy -lemezek alkalmazását követeli meg – például a karosszériagyártásban. Aztán ott van az a kétfunkciós vezeték nélküli (indukciós) töltőrendszer, amely egyszerre biztosít megfelelő elektromos energiát a nagyfeszültségű hajtóakkumulátor töltésére, és ezzel párhuzamosan a 12V-os akkumulátorról működtetett fedélzeti rendszerek működtetésére.
Hosszasan sorolhatnánk a Toyota szabadalmait az elmúlt évekből, a szintetikus izomrostoktól kezdve az akkumulátortöltő roboton át az utasteret automatikusan lefertőtlenítő rendszerig, de mire a végére érnénk, kezdhetnénk is az elejéről, hiszen a 2667 elfogadott kérelem azt jelenti, hogy hetente 51, azaz minden munkanapon több mint tíz toyotás ötlet bizonyul vadonatújnak, előremutatónak, előzmények nélkülinek.
Fotók: Toyota, Harrityllp.com