Továbbra sincs megbízhatóbb autómárka Lexusnál és a Toyotánál
A J.D. Power 2024-es amerikai felmérése szerint általánosságban elmondható, hogy csökken a járművek megbízhatósága, egyvalami azonban változatlan: a Lexusnál és a Toyotánál továbbra sincs megbízhatóbb autómárka. A Lexus ugyanis ezúttal is az összetett megbízhatósági rangsor első helyén végzett, míg a szorosan a nyomában zéró Toyota ismét a legmegbízhatóbb tömegmárka lett. A Toyota Csoport márkái szinte minden kategóriában a legjobbnak bizonyultak, a vállalat kilenc kategóriaelsősége (5 Toyota és 4 Lexus modellel) 2017 óta a legjobb eredmény amit autógyártó elért – az akkori, történelmi rekordot jelentő 10 aranyat nem mellesleg ugyanúgy a Toyota Csoport jegyzi.
A legújabb J.D. Power Amerikai Megbízhatósági Kutatás szerint a járműtulajdonosok általánosságban alacsonyabb szintű megbízhatóságra számíthatnak három év birtoklás után. A tulajdonosok által észlelt problémák száma folyamatosan növekszik; immár a kutatásban szereplő márkák kétharmadánál több hiba merült fel, mint korábban. Az iparági átlag 100 járműre vetítve 4 problémával növekedett az előző év 190 pontos (PP100) értékéhez viszonyítva. A 90 napos és hároméves kor között észlelt hibák száma 17 százalékra nőtt, ami öt százalékponttal több a 2023-as 12 százalékos értéknél. Fontos kivételt jelent azonban ez alól a Toyota Csoport két márkája, a Toyota és a Lexus, amelyek évről évre javítani tudják amúgy is kimagaslóan jó eredményeiket. A két legmegbízhatóbb márkának idén is a Lexus és a Toyota bizonyult (egyébiránt évek óta ez a két márka bizonyul a legjobbnak, annyi változik csak, hogy időnként helyet cserélnek, a Lexus így most épp második egymást követő évben végzett a legjobbként, szorosan a Toyota előtt, míg a korábbi években éppen fordítva volt).
Az évtizedek óta a legendás megbízhatóság szinonimájának tekintett Toyota csoport emellett idén 9 kategóriában végzett az első helyen, így a:
- Toyota Corolla
- Toyota Camry
- Toyota 4Runner
- Toyota Tundra
- Toyota Tacoma
- Lexus IS
- Lexus ES
- Lexus NX
- Lexus RX
egyaránt kategóriája legmegbízhatóbb autójának bizonyult.
A Toyota Csoport a 9 arany mellett begyűjtött 3ezüst (Toyota C-HR, Lexus GX, Toyota Sienna) és 4 bronzérmet (Toyota Prius, Toyota Venza, Toyota RAV4, Toyota Highlander).
„Hagyományosan a modell eredményei az adott modellév tudását tükrözik a J.D. Power minőségi kutatásának megfelelően, így a járművek megbízhatóságának csökkenése most szokatlan jelenségként tűnt fel.” – avat be mondta Frank Hanley, a J.D. Power autós kutatásokkal foglalkozó részlegének vezetője. „Ez valószínűleg visszavezethető a járművek gyártásának idejére, valamint arra, hogy a tulajdonosok sokkal tovább tartják meg autóikat. Az amerikai utakon a járművek átlagéletkora manapság 12 év, amely megerősíti annak a fontosságát, hogy olyan autók készüljenek, amelyek kiállják az idő próbáját. Az autógyártóknak biztosítaniuk kell, hogy a ma bemutatott új járműtechnológiák hosszabb távon is eleget tesznek az ügyfelek szükségleteinek.”
A kutatást immár 35. éve végzi a J.D. Power, amely kilenc nagyobb járműkategórián belül 184 specifikus problémát vizsgál: klíma, vezetési segédrendszerek, vezetési élmény, külső, funkciók/irányítás/kijelzők; infotainment; belső tér; hajtáslánc; ülések. A 2024-es Amerikai Megbízhatósági Kutatás 30.595 első tulajdonos vagy üzembentartó visszajelzésére alapul a 2021-es modellévű járművek tükrében, három év tulajdonlás után. A kutatást 2023 augusztusától novemberéig végezték.
A 2024-es kutatás legfontosabb tanulságai
Az infotainment rendszer továbbra is borsot tör a legtöbb autómárka tulajdonosainak orra alá: ahogy a járművek egyre nagyobb technológiai arzenállal hagyják el a gyártósorokat, úgy válik az infotainment rendszer az egyik leggyakoribb problémaforrássá (49,1 pont) – itt közel kétszerannyi hiba van, mint a második helyezett kategóriában, ami a külső. Az infotainment problémák között az első helyen az Android Auto és Apple CarPlay kapcsolódás áll (6,3 pont), amelyet a beépített beszédvezérlés követ (6,1 pont). A vezetőket egyre jobban idegesítik a segédrendszerek: a vezetési segédrendszerekkel kapcsolatos problémák növekednek 90 nap után egészen a hároméves korig.
„Sokan azt gondolnák, hogy a hároméves birtoklás alatt a tulajdonosok hozzászoknak az autójuk figyelmeztetéseihez. Ugyanakkor a kutatás nem ezt mutatja. Egyre több probléma merül fel többféle vezetési segédrendszerrel kapcsolatban is, például (és nem kizárólag) a sávelhagyásra figyelmeztető/sávtartó, valamint a ráfutásos ütközésre figyelmeztető/automatikus vészfékező rendszerek esetében.” – mutat rá Hanley.
Az elektrifikált járművek problémásabbak: az akkumulátoros elektormos járművek (BEV) és a konnektoros hibrid elektromos járművek (PHEV) tulajdonosai több hibával szembesülnek, mint a benzines és az öntöltő hibrid elektromos (HEV) autók gazdái. A BEV kategória messze a legproblémásabb (256 pont), amelyet a PHEV modellek 216-os értéke követ. A hibridek (191) és a benzines modellek (187) sokkal jobban teljesítenek. A hároméves tulajdonlás alatt az abroncsok kopása bosszantja legjobban a BEV modellek tulajdonosait: a tulajdonosok 39 százaléka mondja azt, hogy az elmúlt 12 hónapban cserélt abroncsot – 19 százalékkal több, mint a benzines modellek esetében.
Ismét tarolt a Toyota Csoport
A Toyota és Lexus márkákat jegyző Toyota Csoport szinte minden kategóriában győzedelmeskedett: a Toyota Csoport kilenc kategóriaelsősége a legtöbb, amelyet autógyártó 2017 óta kapott – akkor a japán gyártó 10 aranyérmet is hazavihetett. A Toyota érte el emellett az egyik legnagyobb fejlődést is 21 pontos javulással. A Lexus végzett a legjobb helyen a megbízhatósági kutatás összetett ranglistáján, méghozzá immár a második egymást követő alkalommal. A 135 pontos értékét a prémium mezőnyben a Porsche követte 175 ponttal, majd a BMW következett 190 ponttal. A tömeggyártók között a Toyota érte el a legjobb eredményt 147 ponttal. A Buick (149 pont) lett a második, míg a Chevrolet (174 pont) és a MINI (174 pont) holtversenyben végzett a harmadik helyen.
A J.D. Power
A J.D. Power a fogyasztói kutatások, tanácsadói szolgáltatások, valamint adatelemzések tekintetében piacvezető vállalat. Úttörő a nagy adathalmazok mesterséges intelligencia (MI) alapú és algoritmikus modellezési kutatásában az ügyfélviselkedés megértése céljából. A J.D. Power pontos iparági kutatásokat bocsájt rendelkezésre az ügyfelek márkákkal és termékekkel történő interakciójáról immár több mint 50 éve. A legfőbb iparágak vezető vállalatai hagyatkoznak az ügyfélstratégiájuk kialakítása során a J.D. Power kutatásaira. A J.D. Power székhelye a michigani Troy, de a vállalat további irodákkal rendelkezik Észak-Amerikában, Európában, Ázsiában és a csendes-óceáni területeken.