További félmilliárd dollárt fektet a légitaxi-üzletágba a Toyota

  • joby-toyota-flight_1
  • joby-toyota-flight_2
  • joby-toyota-flight_3
  • joby-toyota-flight_4
  • joby-toyota-flight_5
  • joby-toyota-flight_6
  • joby-toyota-flight_7
  • joby-toyota-flight_8
  • joby-toyota-flight_9

A Joby Aviation vállalat erősítésére fordított eddigi befektetéseit több mint megduplázva teljes mértékben elkötelezte magát a személyes használatú légi járművek fejlesztése és piaci bevezetése mellett a Toyota.

carspod

Néhány éve nem volt több futurisztikus álomnál, jelenleg az alternatív mobilitási megoldások egyik legizgalmasabb – bár kétségkívül legbonyolultabb feltételrendszerű – fejlesztési irányának számít, pár éven belül pedig valós lehetőséggé válhat a személyes célú légi közlekedés – magyarul, a repülő autó.

Az persze már jó ideje nyilvánvaló, hogy ez a közkedvelt elnevezés téves: a területen érdekelt szakemberek, vállalkozások és befektetők ugyanis már régen rájöttek, hogy nincs értelme olyan járművet fejleszteni, ami közúton és a levegőben egyaránt képes közlekedni. Bizonyos kérdésekben vannak ugyan eltérő vélemények – ilyen, hogy ember vagy mesterséges intelligencia vezesse-e a repülő járművet –, a legfontosabbakban azonban szinte mindenki egyetért: a (talán nem is olyan távoli) jövő az elektromos hajtású, függőleges fel- és leszállásra képes, közepes hatótávolságú (helyi vagy helyközi közlekedésre alkalmas), kis utaskapacitású járműveké. 

Pontosan ilyen légi járműveket fejleszt immár tizenöt éve a Joby Aviation, amely eredményeivel 2018-ra kivívta a világ egyik legnagyobb mobilitási vállalatának, a Toyotának az érdeklődését. Az utóbbi az elmúlt hat évben 494 millió dollár (jelenlegi árfolyamon 184, 4 milliárd forint) értékű finanszírozással segítette a start-up kutatási és fejlesztési programját. Ezt az együttműködést emeli a következő szintre az október elején aláírt megállapodás, amelynek értelmében a Toyota a következő egy év leforgása alatt két egyenlő részletben összesen további 500 millió dollárral (186,7 milliárd Ft) járul hozzá a projekt kiteljesedéséhez.

Az új beruházás, amellyel a Toyota további tulajdonrészt szerez a vállalatban, lehetővé teszi a Joby Aviation számára a hatósági engedélyek megszerzését, a homologizációs folyamatok elvégzését, valamint a sorozatgyártás előkészítését. Így a Toyota jóvoltából a Joby az elsők között – akár már 2025 vége előtt – kezdheti meg repülő taxijának kereskedelmi forgalmazását.

A Toyota nem egyszerűen stratégiai befektetőként segíti a Joby erőfeszítéseinek megvalósulását: fejlesztési és gyártástechnológiai szakértelmét is megosztotta a vállalkozással. A Toyota mérnökei aktívan részt vesznek a légi jármű tervezésében, fejlesztésében, gyártásában és összeszerelésében.  Ahogy a Toyota észak-amerikai tevékenységeit elnök-vezérigazgatóként irányító Ogava Tecuó fogalmazott, a két vállalat közös meggyőződése, hogy a fenntartható légi közlekedés kulcsszerepet játszhat abban, hogy megoldást találjanak napjaink legsürgetőbb mobilitási kihívásaira.

A Joby Aviation idén nyáron fontos mérföldkőhöz érkezett, amikor távolsági világcsúcsot állított fel prototípusának egy hidrogéntüzelőanyag-cellás üzemre átépített példányával. A sorozatgyártású jármű – legalábbis kezdetben – akkumulátorról táplálja majd villanymotorjait; és jóval konzervatívabb, 160 kilométeres hatótávolsággal léphet piacra egy bő éven belül. A jármű tervezett utazósebessége 320 km/óra.

Fotók: Toyota, CarsCoops, YouTube

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!