Sportautót fejlesztett az LBX kisméretű SUV-ból a Lexus: itt az LBX MORIZO RR
A Toyota igazgatótanácsának elnöke és korábbi világszintű ügyvezető-elnöke, a versenypályákon „Morizo” néven ismert Akio Toyoda ihlette – és a hírek szerint személyesen felügyelte – a csupán idén bemutatott, ám már most rendkívül népszerű kisméretű prémium crossover Lexus LBX különleges sportkivitelének fejlesztését. Így egy olyan kompakt modell született, amely meghaladja a kategóriáját, lehetővé téve az igényes vásárlók számára, hogy visszatérjenek valódi önmagukhoz, új értéket kínálva a luxus terén. A Lexus LBX MORIZO RR ugyanis egy olyan sportmodell, amely kifinomult teljesítményével és kifinomult formatervezésével felemelő, nem mindennapi élményt nyújt, amelyre garanciát jelent az 1,6 literes, soros háromhengeres turbómotor (G16E-GTS), a versenyzők által kifejlesztett alapok, a nagy teljesítményben gyökerező, kompakt, mégis tekintélyt parancsoló arányokat megőrző formák és persze a „Bespoke Build” koncepció, amely az opciók széles választékát kínálja – beleértve a sárga féknyergeket is – lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy egy igazán egyedi járművet hozzanak létre. A prémium méregzsák egyelőre csak a japán piacon lesz elérhető, a gyártó a modell esetleges európai bemutatása kapcsán nem közölt információkat.
A Lexus a napokban leleplezte a egyelőre kizárólag a japán piacra szánt LBX MORIZO RR sorozatgyártásra érett kivitelét, amelynek koncepcióját a 2024 januárjában megrendezett Tokiói Autószalonon állították ki először. A japán piacon már rendelhető is az autó, az első szállításokat augusztus végére tervezik. A 100 darab különleges LBX MORIZO RR „Bespoke Build” (egyedi építésű) ugyanakkor csak sorsolás útján lehet majd megvásárolni. A sorsolásra július 31.-ig lehet jelentkezni a japán Lexus márkakereskedésekben. A nyerteseket a márkakereskedés értesíti. Az új LBX MORIZO RR-t a Morizo néven is ismert Akio Toyoda mesterpilótával közösen fejlesztették ki, hogy a kifinomult, jellegzetes LEXUS vezetési élményt és látványos formatervet kínáljon. Ezt a nagyteljesítményű modellt úgy tervezték, hogy fokozza a vezető és az autó közötti kommunikációt, spontán mosolyt csaljon az arcokra, és felemelő, nem mindennapi élményt nyújtson. Az 1,6 literes, soros, háromhengeres turbómotorral (G16E-GTS) felszerelt modell letaglózó nyomatékot és teljesítményt biztosít. Ahhoz, hogy ezt az erőt teljes mértékben ki lehessen használni, az autó alapvető jellemzőit alaposan finomítani kellett. A közvetlenség és a teljesítmény közötti egyensúly elérése érdekében egy új platformot fejlesztettek ki. A különböző útfelületeken való magas szintű irányíthatóság biztosítása érdekében az első alsó lengőkarok esetében a világon elsőként alkalmazták az REDS (Response-Enhancing Damping Structure) szerkezetet, amely a csillapítás során fokozza a reakciókészséget. Továbbá, a LEXUS-ra jellemző jellegzetes csendességre törekedve számos intézkedést hajtottak végre, hogy a zajok és a rezgések még sportos vezetés közben se legyenek zavarók. A jármű teljesítményének maximalizálása érdekében olyan funkciókat alkalmaztak, mint a Direct Shift 8AT és a Lexus kínálatában először megjelenő, 6 sebességes iMT (Intelligens kézi sebességváltó). Emellett elektronikusan vezérelt, állandó összkerékhajtást is kapott az autó a sportos vezetési élmény fokozása érdekében. A dizájn tekintetében a cél az volt, hogy egyszerre fejezzék ki a luxust és az LBX méretkategóriáját felülmúló fellépését. A „Premium Casual” formatervezési koncepcióból kiindulva – amely arra ösztönzi az ügyfeleket, hogy a járművet lazán használják a mindennapokban – olyan formatervet kapott az autó, amely mögött nagy teljesítmény áll. Az olyan külső jegyek, mint az exkluzív első és hátsó lökhárítók, a 19 colos kovácsolt kerekek, a színes kerékjárati ívek és a színes lengőkarok hangsúlyozzák az alacsony súlypontot és a széles kiállást. A belső tér esetében a cél egy sportosabb tér kialakítása volt, amely elősegíti a vezető és az autó közötti zökkenőmentes kapcsolatot, és célja a járművel való egység érzésének fokozása, valamint felejthetetlen vezetési élmény biztosítása. Ezt a vezetés örömét fokozó sportülések, alumínium pedálok és belső betétek alkalmazásával érték el. A „Bespoke Build” programban az ügyfelek a variációk széles skálájából összeállíthatják saját egyedi járművüket. Különleges egyedi opciók – például dedikált féknyergek Morizo jellegzetes sárga színében – állnak rendelkezésre, hogy fokozzák az ügyfél számára a személyre szabott élményt. A cél egy olyan alkalmi luxusjármű megalkotása volt, amelyet az ügyfelek szívesen vezetnek hétvégente – hasonlóan ahhoz, ahogy a kedvenc tornacipőjüket hordják.
A Lexus LBX MORIZO RR főbb jellemzői:
- Kivételes vezetési élmény, amelyet a jármű alapjainak versenyzőkkel közös kifejlesztése tett lehetővé.
- A sportos AWD-élményt biztosító közvetlenség és teljesítmény egyensúlyának megteremtésére tervezett, erre a célra kifejlesztett platform
- A vezető és az autó közötti zökkenőmentes egységre törekvő vezetési pozíció és részletek
- A világon elsőként alkalmazott REDS (Response-Enhancing Damping Structure) az első alsó lengőkaroknál
- A LEXUS jellegzetes csendessége, a zaj- és rezgéscsillapítást célzó intézkedésekre összpontosítva
- Maximális aerodinamikai teljesítmény a menetdinamika és a formatervezés esztétikájának javítása érdekében
- Motorsport-ihlette teljesítmény és egyenletes gyorsulás a vezetés öröméért
- 1,6 literes, turbófeltöltős motor, amely a sportos vezetési teljesítmény határait feszegeti
- Kétféle elérhető sebességváltó: a Direct Shift-8AT a jármű teljesítményének maximalizálásához és a sportos vezetéshez, valamint a 6 sebességes iMT, amely a LEXUS*2 kínálatában elsőként jelenik meg.
- Az elektronikus vezérlésű, állandó AWD hozzájárul a biztonságos, magabiztos és sportos vezetéshez
- A teljesítmény maximális kihasználását lehetővé tevő fékrendszer elfogadása
- A formatervezés egyensúlyt teremt a kis méret és a feltűnő kiállás között, nagy teljesítménnyel megtámogatva
- A kompakt karosszériaméret által nem korlátozott, tudatos és dinamikus arányok
- A hűtési, aerodinamikai és dinamikus teljesítményre vonatkozó előfeltevés alapján, amely a határon való vezetéskor – például a versenypályákon – szükséges, a különleges lökhárítók és hűtőrácsok a dinamikusabb és nagyteljesítményű arculatot helyezik a középpontba
- A hátsó kialakítás egyszerű könnyedséget tükröz, alacsony tömegközépponttal, a két kipufogó pedig a lendületes vezetés érzetét kelti
- A minden pedál esetében alkalmazott alumíniumbetétek a sportosságot fokozzák
- Speciális kialakítású, integrált habszerkezetű első ülések, amelyek sportos vezetés közben is szilárd tartást biztosítanak a testnek
- A vásárlók a „Bespoke Build” rendszer által kínált lehetőségek széles választékából összeállíthatják saját, egyedi járművüket
- A „Bespoke Build” egyedi megrendelési rendszer lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a belső színt, az ülésborításokat, az övek színét és a varrásokat a lehetőségek széles skálájából válasszák ki, így egy igazán egyedi járművet hozhatnak létre
- Exkluzív opcióként a jellegzetes Morizo sárga féknyergek is elérhetők.
„Az LBX-szel az volt a célunk, hogy túllépjünk a hagyományos mérethierarchiákon, és a hétköznapi luxus olyan keverékét kínáljuk, amely lehetővé teszi a hitelességet értékelők számára, hogy újra kapcsolatba kerüljenek valódi önmagukkal, kényelmesen és magabiztosan vezetve. Az „LBX MORIZO RR” esetében pedig az volt a célunk, hogy olyan járművet hozzunk létre, amely a Morizóhoz hasonló, valódi autórajongók kedvence – egy olyan társat, amely mélyen bevonja a hangok és illatok érzékszervi gyönyöreit, és végül mosolyt csal az arcukra. A Toyota Shimoyama Műszaki Központjában és különböző versenypályákon Masahiro Sasaki profi versenyzővel közösen kifejlesztett autó jellemzően nyugodt, laza vezetési élményt nyújt. Mégis, amikor a gázpedált nyomja egy lendületes vezetés során, az elvárásokat felülmúló teljesítményt nyújt. Maradjon velünk, mert ez a nagyteljesítményű modell élvezetes kommunikációt alakít ki az autóval, mosolyt csal az arcokra és a rendkívüli élmény felemelő érzését idézi elő.” – avat be Kunihiko Edno főmérnök.
„Ha az LBX HEV modellje olyan, mint egy tornacipő, akkor a MORIZO RR egy univerzális sportcipőhöz hasonlítható, amelyet bármikor és bárhol felvehet – sőt, még arra is képes, hogy tüskéket növesszen a talpára, ha készen áll a mozgásra. A vezetés örömét és a gyorsulás izgalmát az erőteljes motor és a Direct Shift-8AT révén érezheti, amelyet kellemes hangok egészítenek ki. Az LBX MORIZO RR esetében a GR által kifejlesztett motorsport-alapú hajtáslánc továbbfejlesztésére összpontosítottunk, miközben biztosítottuk, hogy továbbra is átjárja a Lexus jellegzetes kifinomultsága. Az agilis fejlesztés és a kiterjedt tesztelés révén mind az autó, mind a létrehozásában részt vevő emberek jelentős fejlődésen mentek keresztül. Továbbra is elkötelezettek vagyunk az izgalommal és játékossággal teli Lexus járművek megalkotása iránt, amelyeket az olyan autórajongók, mint Morizo, igazán üdítőnek találnak.” – magyarázza Masahiro, japán autóversenyző, aki részt vett a 2019-es Nürburgringi 24 órás versenyen a TOYOTA GAZOO Racing A90 Suprájával, és 2021 óta a Super Taikyu sorozatban versenyez a ROOKIE Racinggel, ahol Morizo mellett a hidrogénmotoros Corolla Sportot vezeti.
Masahiro részt vesz a Toyota GR és a Lexus járművek vezetési élményének fejlesztésében, és segített az RZ „F SPORT Performance” különleges kiadású modelljének elkészítésében is., majd az LBX fejlesztő pilótájaként is közreműködött, olyan vezetési élményekre törekedve, amelyek mosolyt csalnak az autórajongók arcára.
LBX MORIZO RR műszaki adatok (HEV modellel összehasonlítva)
Teljes hosszúság | 4.190 mm (±0) |
Teljes szélesség | 1.840 mm (+15) |
Teljes magasság | 1.535 mm (-10) |
Tengelytáv | 2.580 mm (±0) |
Jármű tömege | 1.440 kg (MT) / 1.470 kg (AT) |
Hajtáslánc | 1.6L soros háromhengeres turbómotor (G16E-GTS) |
Maximális teljesítmény [kW (LE)/ford./perc] | 224 kW (304 LE)/6.500 |
Maximális nyomaték [Nm (kgf・m)/ford./perc] | 400 Nm (40,8 kgfm)/3.250-4.600 |
Gumiabroncsok mérete | 235/45 R19 |
0-100 km/órás gyorsulás | 5,2 mp |
https://miazablogger.hu/parizs-2024
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!