Plug-in hibrid hajtásláncot kaphat a legnagyobb Lexus
A Lexus LM jelenleg kétféle öntöltő hibrid hajtáslánccal elérhető, ám a közeli rokonához, a Toyota Alphardhoz frissen bevezetett PHEV-egység arra enged következtetni, hogy hamarosan a világ legkomfortosabb kisbusza is hálózatról tölthető lesz.
Közvetlenül karácsony előtt mutatta be az Alphard/Vellfire buszlimuzinpáros új, plug-in hibrid verzióját a Toyota. Ez a fejlesztés önmagán túlmutató jelentőséggel bír, hiszen Japánban eddig nem létezett hálózatról tölthető hibrid egyterű modell. Ez annál is furcsább, hiszen a szigetország jóformán az utolsó hely a világon, ahol az MPV modellek tartják a frontot a szabadidőjárművek offenzívájával szemben. Az egyterűek népszerűsége érthető persze, hiszen a függőleges oldalfalak és a magas üléspozíció jó áttekinthetőséget és kiváló helykihasználást eredményez. Az ebből adódó viszonylag csekély alapterület pedig kulcsfontosságú a szűk utakkal megáldott, állandósult parkolóhelyhiányban szenvedő országban.
A globális TNGA-K padlólemezre épülő Toyota kisbuszok (amelyek közül az Alphard a komfortosabb, a Vellfire a sportosabb hangolású) eddig benzinmotorral, illetve full hibrid hajtáslánccal voltak elérhetők. Az utóbbi 190 lóerős benzinmotorja és nagyteljesítményű villanymotorja együtt 250 lóerő csúcsteljesítményt kínál, két- vagy (elektromos) összkerékhajtással, 6 liter körüli átlagfogyasztással. Az új plug-in hibrid ugyanarra a 2,4 literes A25A-FXS benzinmotorra épül, mint a full hibrid; és ehhez társít nagyfeszültségű akkumulátorról táplált elektromos hajtóegységet – ugyanez a konfiguráció található többek között a Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, illetve a Lexus NX és RX modellek 450h+ típusjelzésű kiviteleiben. Ennek megfelelően a rendszerteljesítmény 306 lóerő, a tisztán elektromos hatótávolság a japán norma szerint 73 kilométer.
Mindez Európából nézve elvileg pusztán elméleti jelentőséggel bírna, ám a Toyota Alphardnak létezik egy valamelyest nagyobb méretekkel bíró, még igényesebben kivitelezett változata: a Lexus LM, amely immár Magyarországon is elérhető, full hibrid hajtáslánccal. A Lexus egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy a Toyota Alphardhoz 2025 januárjától rendelhető plug-in hibrid hajtásláncot átemeli-e legkomfortosabb típusába. Annak fényében azonban, hogy a Lexus LM a hosszú távú luxusutazások mellett szállodai és repülőtéri VIP-taxinak is ideális választás, a plug-in hibrid hajtáslánc különösen értékes alternatíva volna a palettán. A huzamos elektromos üzem ugyanis még komfortosabbá és csendesebbé tehetné a fényűző utasterű járművet.
Ami a Toyota Alphard PHEV műszaki részleteit illeti, a padló alá beépített, nagy kapacitású akkumulátor 35 mm-rel leültette a modell tömegközéppontját, ami a részben átdolgozott vázszerkezettel egyetemben kedvezően befolyásolja a kényelemre hangolt buszlimuzin stabilitását. Megálláskor speciális fékvezérlés gondoskodik a bólintásmentes lassulásról. Az új hajtáslánccal együtt a modell hangszigetelését is továbbfejlesztették, így kisebb a kontraszt a tisztán elektromos és a hibrid üzem zajszintje között.
Az akkumulátor 38 perc alatt tölthető 80 százalékra, és mint minden, Japánban forgalmazott tisztán elektromos vagy plug-in hibrid jármű, alkalmas arra, hogy külső fogyasztókat, vagy akár egy teljes háztartást elektromos energiával lásson el – utóbbira teljesen feltöltött akkumulátorral, illetve teli üzemanyagtartállyal akár 5,5 napon át képes, így tartós áramkimaradás esetén is biztosíthatja az otthon működését. További érdekes funkció, hogy töltés közben is működtethető a klímaberendezés, illetve a V2L elektromos aljzatok, így a Toyota Alphard PHEV töltőre csatlakoztatva irodaként vagy klubszobaként is használható.
Fotók: Toyota