Paul Simontól Haiti emberrablóin át a török sci-fiig

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál programjáról hétről hétre újabb izgalmas részletek derülnek ki, miközben egyre közelebb kerülünk a szeptember 6. és 14. közötti eseményhez. A már hagyománnyá vált Kitekintő program válogatása ezúttal az Európán kívüli filmeket sorakoztatja fel, és külön szekciót kapnak a kínai (China Focus) és a török (Turkish Days) alkotások.

carspod

Kitekintő szekció leggrandiózusabb darabja az Álmatlan éjszakákon: Paul Simon zenéje. A Simon and Garfunkel egykori tagjának immár hat évtizedes zenei karrierjébe nyerhetünk bepillantást az amerikai dokumentumfilmben. Az Oscar- és Emmy-díjas Alex Gibney rendező az éppen legújabb albumát rögzítő Simont kíséri el a stúdiómunkára, és idézi fel vele karrierje legfontosabb állomásait.

Zoljargal Purevdash alkotása, a Bár hibernálni tudnám magam az első Cannes-ban versenybe került mongol film. Főszereplője, a szegény tizenéves Ulzii elhatározza, hogy ösztöndíj reményében nyerni fog egy fizikaversenyen. Írástudatlan anyja viszont vidéken talál munkát, és a tél közepén otthagyja a fiút a testvéreivel.

Az Emberrablás Rt.-ben Doc-ot és Zoe-t egy egyszerűnek tűnő emberrablással bízzák meg, ám helyette egy politikai összeesküvés kellős közepén találják magukat. Bruno Mourral féktelen akció-vígjátéka egyenesen Haitiről jutott el a legnagyobb amerikai filmfesztiválra, a Sundance-re, most pedig a CineFesten pályázik a fesztivál legszórakoztatóbb filmje címére.

török Farukban egy filmes lánya dokumentálja apja isztambuli lakóházának közelgő lebontását. Asli Özge Berlinben a Nemzetközi Filmkritikusok Díját elnyerő alkotásban a 90 év feletti Faruk fokozatosan a film főszereplőjévé válik.

Viszontlátásra Júlia! Cannes-ban keltett feltűnést, azóta Mohamed Kordofani filmje sorra járja a világ filmfesztiváljait. A Szudánba kalauzoló alkotás az országon belüli észak és dél ellentétét járja körül egy bűntudattal sújtott énekesnő szemén keresztül, aki igyekszik feloldozást nyerni, mert közvetve hozzájárult egy családapa halálához.

Tatami az első olyan játékfilm, amelyet egy iráni és egy izraeli alkotó közösen rendezett, méghozzá a CineFestről korábbi munkáikkal jól ismert nevek: az iráni Zar Amir Ebrahimi korábban a Szent pókkal a legjobb színésznő díját nyerte Cannes-ban, az izraeli Guy Nattiv pedig a Bőr című rövidfilmmel kapott Oscar-díjat. A pattanásig feszült sportfilmben – amely egyben a CineFest zárófilmje lesz – az iráni női judós Leilát az Iszlám Köztársaság felszólítja, a világbajnokságon színleljen sérülést és veszítsen, így élete legfontosabb döntését kell meghoznia.

A Sanghaji Nemzetközi Filmfesztivállal közös szervezésben megvalósuló China Focus program négy izgalmas filmmel igyekszik Kína sokszínű művészetét bemutatni. Az alkotásokat a fesztivál küldöttsége is elkíséri. Yishu Yang filmje, a Sanghaji Fesztiválról érkező, megkapóan intim Peremvidéken egy kis sziget biogazdaságán játszódik, ahol több generáció sorsa fonódik össze, és felszínre törnek a különböző szemléletmódokból és vágyakból fakadó ellentétek.

Nappali utazóban Észak-Kína egyik városának mindennapjaiba pillanthatunk bele. Egy feleség új életet akar kezdeni, megpróbál elköltözni, ráadásul a szeretőjével is szakít. Egy fiatal tanár megpróbálja megváltoztatni az oktatási rendszert. Egy távoli buszmegállóban egész nap a buszra várnak az emberek, mert nem tudják, hogy a busz soha többé nem áll meg abban a megállóban. Yanqi Chen filmje a svájci Fribourg-i Filmfesztivál fődíját nyerte.

Dong Luo rendező Sanghajiban a legjobb elsőfilmes díját kapta a May-ért. Munkája a hetvenéves címszereplő szemén keresztül teszi fel a kérdést, van-e lehetőség új kapcsolatok építésére, esetleg a szerelem megtalálására ebben a korban.

Johnny Keep Walking! őrült vígjáték, amelyben az átszervezésnek keresztelt elbocsátási hullám lebonyolításakor egy szerelő tévedésből a vezérigazgatóságba kerül. Hogy a HR-vezető megmentse a saját állását, igyekszik eltussolni az ügyet Runnian Dong a vállalati kultúrát karikírozó filmjében.

Turkish Days programban a Szófiai és Thesszaloniki Filmfesztiválokon már vetített Élet tartogat izgalmas perceket a török filmek szerelmeseinek. Zeki Demirkubuz drámájában egy lány elszökik otthonról, mert az apja házasságra kényszerítené. Vőlegénye Isztambul nyüzsgő utcáin a keresésére indul.

Emre Kavuk Egy szebb holnap című sci-fijében Ozan engedélyt kér az államtól öngyilkosságra, mert nem bírja elviselni, hogy a szeretője elhagyta. Elutasítják a beadványát, mert egy Ekin nevű lány szerelmes belé. Ozannak meg kell találnia Ekint, hogy meggyőzze: inkább ne szeresse őt.

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?