Oscar Piastri győzött Bakuban, Pérez és Sainz kiütötte egymást
Oscar Piastri, a McLaren ausztrál versenyzője nyerte a vasárnapi Forma-1-es Azeri Nagydíjat Bakuban, ahol az idei szezon eddigi legizgalmasabb viadalát láthatták a szurkolók.
A 23 éves Oscar Piastrinak ez pályafutása második futamgyőzelme, az elsőt július végén a Hungaroringen aratta. Ő a hetedik olyan versenyző az F1 történetében, aki 24 éves kora előtt legalább két viadalon diadalmaskodott.
Az ausztrál pilóta mögött a pole pozícióból rajtoló Charles Leclerc, a Ferrari monacói versenyzője ért célba másodikként, míg a harmadik helyen George Russell, a Mercedes brit pilótája zárt.
Az egyéni világbajnoki címért versengő Lando Norris (McLaren) a 15. helyről startolva – a leggyorsabb kört is megfutva – lett negyedik, ezzel három pontot hozott a címvédő és háromszoros vb-győztes, az összetettben élen álló Max Verstappenen (Red Bull), aki ötödikként zárt.
A rajtnál Leclerc magabiztosan megőrizte az első helyet, mögé Piastri sorolt be, a harmadik helyért viszont Sergio Pérezmegküzdött Carlos Sainzcal (Ferrari) és a második kanyarban a Red Bull mexikói pilótájáé lett a pozíció. Norris a második kör végére már négy helyet tudott javítani és 11. volt.
A verseny elején Piastri rövid ideig közel tudott kerülni Leclerc-hez, de aztán lemaradt a monacói riválistól, aki viszont nagyon magabiztosan száguldott és építgette előnyét az élen
A dobogós pozíciókban haladók közül elsőként Pérez állt ki kerékcserére a 16. körben, majd rögtön utána Piastri is friss abroncsokat kapott.
A Red Bull mexikói versenyzője az eddigre már ötödik helyen száguldó Norris mögé tért vissza a pályára, a McLaren brit pilótája pedig igyekezett őt feltartani, hogy a használt gumikkal jelentősen lelassuló csapattársának, Piastrinak kedvezzen. A stratégia bejött, Piastrinak sikerült nagyjából másfél másodperccel Pérez elé visszatérnie a pályára, majd Leclerc állt ki az élről kerékcserére.
Kisvártatva Piastri gyorsabbnak bizonyult az élen álló ferraris ellenfelénél, akit egy bátor manőverrel a célegyenes végén meg is előzött. A féltávhoz közeledve így Piastri, Leclerc, Pérez volt az első három helyen a sorrend, de köztük egy másodpercnél kevesebb volt az időkülönbség.
Az élen száguldó hármas gyakorlatilag a leintésig „vonatozott” egymás mögött, végül Pérez járt nagyon rosszul, amikor megpróbálta megelőzni a jelentősen lelassuló Leclerc-t. A monacóit ugyanis nem tudta maga mögé utasítani, viszont utolérte őket a negyedik Sainz, akivel Péreznek csatáznia kellett, ez pedig kettejük ütközésével zárult. A futam így virtuális biztonsági autós figyelmeztetés mögött ért véget, Russellnek pedig így „hullott az ölébe” a harmadik hely.
Norris a hajrában előzte meg Verstappent, a McLaren pedig ezen a viadalon átvette a vezetést a konstruktőrök vb-pontversenyében a címvédő Red Bulltól.
Az eltiltását letöltő dán Kevin Magnussent (Haas) helyettesítő brit Oliver Bearman 10. lett, így egy pontot szerzett, a két hete Monzában debütáló argentin Franco Colapinto (Williams) pedig nyolcadikként pályafutása első F1-es vb-pontjait gyűjtötte be.
Oscar Piastri: A rajtnál is megpróbáltam az élre állni, majd amikor kikerültem a DRS távolságból, nem volt meg a tempóm
„A kiállás után viszont újra közel kerültem Charles-hoz és úgy éreztem, a tapadásunk is jobb. Muszáj volt megpróbálnom az előzést, mert tudtam, hogy ha akkor, az etap elején nem előzöm le, akkor sosem fogom. Bátor volt, sikerült megfogni az autót és utána a következő 35 kört az élen tölthettem. Az utolsó körökben tudtam leszakítani annyira, hogy DRS körön kívül legyen. Akkor megnyugodtam, de előtte egy nyugodt köröm sem volt. Valószínűleg ez volt életem egyik legjobb versenye. Ha azt nézzük, hol kezdtünk, mikor tavaly csatlakoztam a csapathoz… szinte utolsók voltunk, erre most vezetjük a konstruktőri bajnokságot. Fejlesztettük az autót, a csapat fantasztikus munkát végzett. Magamat is fejlesztenem kellett. Tizenkét hónapja elképzelhetetlen volt, hogy itt legyek. Izgatott vagyok, mit tartogat a jövő!”
Charles Leclerc: A közepes abroncsokon nagyon versenyképesek voltunk, de amint a kemények felkerültek, éreztem, hogy nem tudom majd visszaelőzni Oscart
„A közepeseken jól éreztem magam, de keményeken sajnos nem mentem a szabadedzéseken és olyan beállításokat választottunk, amelyekkel nehezebb volt a dolgunk a keményeken. Nehéz volt, néha azt éreztem, hogy egyik másik kanyarban a falban fogom végezni. Második lettem… a McLaren és Oscar remek munkát végzett. Jobbak voltak nálunk. Remélem, a baleset után mindenki jól van. Nagy kár Carlos kieséséért. Ez nem egy jó nap a csapat számára. A McLaren az egyenesekben talán gyorsabb volt, míg mi a kanyarokban. Amikor Oscar megelőzött úgy voltam vele, nyugodtnak kell maradnom, de nem tudtam igazán közel kerülni hozzá. Ott ment el a futam, hogy az egyenesben nem volt meg az a különbség, amire számítottunk. De ebből tanulunk.”
George Russell: Jó, hogy Carlos és Sergio rendben vannak!
„A csapat egész hétvégén keményen dolgozott, motorcsere is volt. Nagyon nehezen indult a futam, de a kemény gumikon én voltam az egyik leggyorsabb. Jó, hogy meg tudtam előzni Maxot (Verstappen), az pedig, hogy itt lehetek a dobogón, az egy jutalom. Nehéz futam volt, padlógázzal menni a falak között. Örült volt az utolsó előtti kör, semmit sem láttam, és meglepődtem (hogy előre kerültem). Nem jött biztonsági autó, de láttam a törmelékeket. Örülök, hogy mindenki jól van. Hosszú futam volt, de örülünk, hogy dobogón végezhettem. Reálisnak kell nézni a helyzetet. Ma ötödikként kellett volna végezni és Landónak (Norris) is előttünk kellett volna lennie a rossz időmérő nélkül. Szóval nem akarok túl sokat látni ebbe a dobogóba. De remélem, Szingapúrban jobbak leszünk.”
Pénzbüntetést kapott a McLaren az Azeri Nagydíj leintése után egy boxutcai szabálysértés miatt. A konstruktőri bajnokságban élre álló alakulatnak 5000 eurót kell fizetnie, amiért vétett az előírások ellen.
Ami a vétséget illeti, az FIA közleményéből kiszűrhető, hogy néhány csapattag már akkor elindult a díjátadó helyszínére, amikor néhány rivális még közlekedett a boxutcában, és még eszközök is voltak náluk.
A szövetség pedig komolyan veszi az összes biztonsági előírást, és mivel a McLaren dolgozói „potenciálisan veszélyes” helyzetet teremtettek, a szankcionálás mellett döntött.
A világbajnoki idény a jövő hétvégén Szingapúrban folytatódik.
Azeri Nagydíj, Baku (51 kör, 306,049 km, a pontszerzők)
1. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 1:32:58.007 óra
2. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 10.910 másodperc hátrány
3. George Russell (brit, Mercedes) 31.328 mp h.
4. Lando Norris (brit, McLaren) 36.143 mp h.
5. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:07.098 perc h.
6. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 1:25.468 p h.
7. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 1:27.396 p h.
8. Franco Colapinto (argentin, Williams) 1:29.541 p h.
9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:32.401 p h.
10. Oliver Bearman (brit, Haas) 1:33.127 p h.
Leggyorsabb kör: Norris (1:45.255 perc, 42. kör)
A vb-pontversenyek állása 17 futam után (még 7 van hátra)
Versenyzők:
1. Verstappen 313 pont
2. Norris 254
3. Leclerc 235
4. Piastri 222
5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 184
6. Hamilton 166
7. Russell 143
8. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 143
Forrás: Boxutca / MTI
- Több órás késéssel érkezett meg a férfi kosárlabda-válogatott Isztambulba
- Fogyatékkal élő zenészekkel lép fel José Cura a Nemzeti Színház színpadán
- November végéig lehet visszaváltani a régi vonaljegyeket
- Ismét a Toyota Corolla a világ legnépszerűbb autója
- Cseh Sándor és Varga Zsolt is fiatalokat hívott meg a vízilabda-válogatottakba