Ogier behúzta a TOYOTA GAZOO Racing számára a hazai terepnek számító Finn Rallyt

Sébastien Ogier szerezte meg a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team számára a győzelmet a hazai verseny, a Finn Rally drámai fináléjában. Ezzel a pilóta egyéniben a második helyre jött fel – úgy, hogy az évad nem minden versenyén indul – míg a gyártók versenyében a 9. forduló után ugyancsak a második helyen áll a címvédő Toyota.

Miután pénteken szoros verseny alakult ki a TGR-WRT öt autóból álló Rally1-es csapatának három legjobb versenyzője között, a helyi hős, Kalle Rovanperä szombaton elhúzott versenytársaitól, és úgy tűnt, hogy megszerezheti pályafutása első hazai győzelmét, és sorozatban harmadik győzelmét a gyors murvás fordulókban. Egészen a vasárnapi utolsó előtti szakasz egyik utolsó kanyarjáig, amikor Rovanperä autója egy nagy sebességű balos kanyarban egy nagy sziklának ütközött, és a fák közé csapódott. Szerencsére mind Rovanperä, mind navigátora Jonne Halttunen sértetlenül megúszta, ami a GR YARIS Rally1 HYBRID erejét bizonyítja. Ogier Vincent Landais navigátorral együtt szintén erősen teljesített az FIA Rally Világbajnokság közel három éve először megrendezett, leggyorsabb versenyén: mindössze 0,1 másodperc választotta el a csapat többszörös világbajnokát, Rovanperä-t és Ogier-t a szombat reggeli 32,98 kilométeres, most visszatérő, legendás Ouninpohja szakaszon. A francia megszerezte második győzelmét a Finn Rallyn – utoljára 2013-ban sikerült elsőként végeznie –, és csatlakozik Sébastien Loeb, Ott Tänak és Elfyn Evans mellé, azon nem finn pilóták sorába, akik többször is megnyerték a versenyt. Ogier a pilóták bajnokságában is feljött a második helyre, 27 pontra az első helytől, miután a 2024-es szezon eddigi hat versenyén amelyen elindult, három győzelmet és három második helyet szerzett.

Evans úgy tűnt, hogy segítheti saját bajnoki reményeit, amikor szombat reggel a második helyen haladt, amíg egy sérült hajtóműtengely miatt ki nem esett a pontszerző helyeken kívülre. Az utolsó napon arra törekedett, hogy minél több pontot szerezzen vissza a szupervasárnapi versenyből, de sajnos kiesett a csapat számára kemény utolsó előtti szakasz elején. Ő és Scott Martin navigátor is szerencsésen, sérülés nélkül megúszták a balesetet.A feltörekvő finn tehetségek, Sami Pajari és Enni Mälkönen a negyedik helyen végeztek a Rally1-es debütálásukon hazai pályán: a TGR-WRT lehetőséget biztosított számukra, miután idén a GR Yaris Rally2-es autóval lenyűgöző teljesítményt nyújtottak a WRC2-ben. Miután pénteken a csúszós körülmények között korán sérülést szenvedett, Pajari jól visszakapaszkodott, és a nap végén első WRC szakaszgyőzelmét aratta, a szombati napon pedig Rovanperä és Ogier mögött a harmadik leggyorsabb volt. Takamoto Katsutát szintén a péntek reggeli trükkös körülmények fogták meg, a sérülés megállította őt az országúti szakaszon vissza a délelőtti szervizig. Miután szombaton újraindult, Aaron Johnston navigátorával közösen vasárnap erős tempót mutatott, megnyerték az utolsó két szakaszt – beleértve a rally végét jelentő Power Stage-et is – és a szupervasárnapi értékelésben is az élen végeztek. A csapatfőnök Jari-Matti Latvala a WRC2-ben a második, összességében pedig a hatodik helyen végzett a TGR-WRT által indított GR Yaris Rally2-vel a hazai versenyen – ő és navigátora, Juho Hänninen ismét elragadtatta a helyi rajongókat, miközben értékes visszajelzéseket gyűjtöttek az új, 2024-es Rally2-es autóról. A WRC2-ben négy GR Yaris Rally2-es autó volt az első hatban: Mikko Heikkilä a Step-Five Motorsport versenyzője a negyedik, Georg Linnamäe a RedGrey versenyzője az ötödik, Roope Korhonen a Rautio Motorsport versenyzője pedig a hatodik helyen végzett.

Akio Toyoda (TGR-WRT elnöke)

Hat évvel ezelőtt a Finn Rallyn a városban egy nagy Yaris tábla volt az ‘Üdvözöllek a hazai utakon’ felirattal. Emlékszem, nagyon örültem az üzenetnek, amely a Yaris hazatérését üdvözölte. Akkoriban mindössze három Yaris versenyautó volt: Esapekka, Ott és Jari-Matti vezetésével. A hat évvel későbbi Finn Rallyn immár összesen 14 GR Yaris jött haza. Öt Rally1-es autó, köztük Sami Pajarival, egy fiatal helyi finn pilótával, aki most debütált a Rally1-ben. A másik kilenc autó Rally2-es volt, amelyet Finnországban fejlesztettek ki a rally bázisának bővítése reményében. Közülük kettőt a WRC Challenge programunk fiatal japán versenyzői vezettek, az egyiket pedig Jari-Matti, a TGR-WRT csapatfőnöke volt. A maradék hat autót pedig magánügyfelek vezették, akik a GR Yarist választották a finnországi versenyzéshez. Ahogy az autók bázisa bővül a Rally1-ről a Rally2-re, úgy bővül a versenyzők bázisa is, fiatal versenyzőkkel és úriemberekkel… Szeretném kifejezni mély hálámat minden kollégának, akik lehetővé tették, hogy megvalósítsuk azt, amelyet mindössze néhány évvel ezelőtt képzeltem el. Ami pedig az idei Finn Rally versenyzői oldalát illeti: Seb, Vincent, gratulálok a győzelemhez! Az egész szezon során, valahányszor részt vettek egy rallyn, mindig győzelemmel vagy második helyezéssel tértek haza. A csapat valóban az ő következetességükre támaszkodott, és ezt nagyon nagyra értékelem. Kalle és Jonne számára a sok győzelem ellenére volt egy dolog, amit még nem tudtak elérni. Ez pedig az volt, hogy hazai szurkolóik előtt nyerjenek. Azt hiszem, mindketten azzal az erős elhatározással álltak rajthoz a Finn Rallyn, hogy „idén biztosan”. Igazán szívszorító volt számukra, hogy az utolsó napig vezető helyükről kellett feladniuk a versenyt. Sami és Enni a negyedik helyen végzett az első raliversenyükön a csúcskategóriában. Figyelembe véve, hogy sok versenyzőnek milyen nehézségekkel kellett szembenéznie a finnországi utakon, ez egy lenyűgöző eredmény. Jari-Matti idén ismét versenyzőként vett részt. Tavaly a Rally1-ben indult, idén pedig a Rally2-ben versenyzett. Tulajdonképpen a TGR-WRT csapatfőnökének fontos része a munkájának, hogy személyesen érezze és megértse az autókat, amelyeket a versenyzők használnak. Jari-Matti és Juho nagyon boldognak tűntek a közösségi médiában látott fotókon. Lenyűgöző, hogy a második helyezéssel tértek vissza, miközben nagyon jól érezték magukat. A GR Yaris pilótái közül a Rally1-ben és a Rally2-ben egyaránt csak Jari-Mattinak és Saminak van tapasztalata. Még nem volt alkalmam találkozni Samival, de ha lesz rá lehetőségem, szeretném, ha Jari-Mattival együtt mesélne nekem különböző dolgokat a Rally1-ről és a Rally2-ről. Végezetül hallottam, hogy Kaj, aki ezúttal a csapatfőnök szerepét vállalta, kora reggeltől késő estig Jari-Matti helyett foglalkozott a csapattagokkal. Szeretném megköszönni neki, hogy a sportigazgatói szerep mellett ezt a felelősséget is vállalta. Számos GR Yaris versenyautóval körülvéve, és még a dobogóra is feljutva, emlékezetes születésnapi hét lehetett. Boldog születésnapot, Kaj! A következő rally egy hónap múlva lesz. Alig egy kis nyári szünet után biztosan nehéz lehet mindenkinek a csapatban. Bár ezúttal nem tudtuk visszaszerezni a gyártók tabellájának első helyét, a hátralévő négy versenyen továbbra is a bajnokság megnyerése érdekében fogunk erőfeszítéseket tenni.”

Kaj Lindström (sportigazgató)

Keserédes volt ez a vasárnap, de a csapatunk számára mindig pozitív dolog megnyerni a Finn Rallyt, így elsősorban ennek kell örülnünk. Nagyon örülök Sebnek és Vincentnek, akik egész hétvégén nagyszerű munkát végeztek, úgyhogy gratulálok nekik. Mégis, figyelembe véve, hogy milyen helyzetben voltunk az utolsó nap elején, sokkal jobb eredményt is elérhettünk volna a bajnokságban, és óriási csalódás volt, hogy két autót veszítettünk az utolsó előtti szakaszon. Takamoto nagyon jól teljesített a Power Stage-en, úgyhogy gratulálok neki, és Sami debütálása is nagyon jó volt – ő és Enni nagyszerű munkát végeztek ezen a hétvégén.”

Kalle Rovanperä (69-es versenyautó pilótája)

Nagyon jó délelőttünk volt, mindent kézben tartottunk, és még mindig a vasárnapi pontokért küzdöttünk anélkül, hogy kockázatot vállaltunk volna. Az utolsó előtti szakasz nagyjából utolsó kanyarjában normálisan, egyenletes tempóban haladtunk, de a kanyar közepén egy hatalmas laza kő volt, amit nem tudtam kikerülni, és ez ledobott minket az útról. Eléggé irreális érzés, tekintve, hogy semmit sem tehettünk volna, hogy megváltoztassuk a helyzetet. Elég nehéz ezt elviselni, de másrészt Jonne és én egy tökéletes hétvégét hajtottunk végre addig a pontig, és nem igazán tudtunk volna mást tenni.”

Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)

Sajnos az utolsó előtti szakasz elején balesetet szenvedtünk. Az első áthaladásnál még rendben sikerült a kanyar, de a második körben a kanyarban kicsit alulkormányzott voltam, és kifutottam az útról. Tudtuk, hogy ez egy trükkös kanyar, de ez inkább az autó reakciójának volt köszönhető, mint a sebességnek. Ez egy drága hiba volt a részemről, és a hétvége rosszabbra fordult – de ez a motorsport, és ilyen dolgok megtörténnek. Még négy forduló van hátra a bajnokságból, és még minden nyitott, úgyhogy továbbra is mindent beleadunk a végsőkig.”

Sébastien Ogier (17-es versenyautó)

Finnországban nyerni mindig jó dolog, még ha nem is így szerettük volna. A csapat elképesztő autót biztosított, és egész hétvégén dominált. Kalle és Jonne más ligában játszott, mint a többiek, és nagyon pechesek voltak ezzel a sziklával a vonalvezetésnél. Együtt érzek a csapattal, hiszen sokkal jobb eredményt érdemeltünk volna. Szardínián a szezon elején a szerencse miatt elvesztettem egy győzelmet, és most itt visszaszereztem egyet. Elég régóta vagyok már a pályán ahhoz, hogy sokféle eredményt és érzelmet megtapasztaljak, és szerencsém volt, hogy legtöbbször a jó oldalon álltam – de ma nem. Őszintén szólva jobban szerettem volna a második helyen végezni, de a motorsport néha igazságtalan.”

Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)

Az autó nagyon jól működött ma a tegnapi változtatások után. Jó érzésem volt vasárnap reggel, és tudtam nyomni: nagyszerű, hogy megnyertem a Power Stage-et, és maximális pontot szereztem onnan, ráadásul fontos pontokat szereztem a szupersárnapra azzal, hogy az utolsó napon egyformán a leggyorsabb voltam. De nagyon sajnálom a csapatot, hogy nem tudtam eredményt elérni: bár a tempó jó volt, az eredmény sokkal jobb is lehetett volna. Sokan hibáztak ezen a hétvégén, de a rally egy hosszú hétvégéből áll, nem csak egy sprintfutamból.”

Sami Pajari (5-ös versenyautó pilótája)

Megkönnyebbültem, hogy sikerült célba érnem az első versenyemen egy Rally1-es autóban. Micsoda érzelmi hullámvasút volt ez a hét! Jól hangzik, hogy a Finn Rallyn a legmagasabb helyezést elért finn vagyok, és az első versenyemen a negyedik helyet szereztem – és megszereztem az első szakaszgyőzelmemet –, de még mindig rengeteg lehetőség van a fejlődésre. Egyenletesebb és nyugodtabb versenyre számítottam, nem emlékszem, hogy az időjárás ilyen kihívást jelentett volna a Finn Rallyn korábban. Nem volt tökéletes hétvége a csapat számára, de örülök, hogy a saját teljesítményemben is találok pozitívumokat. Hatalmas köszönet a Toyotának és az egész csapatnak: egy álmom vált valóra azzal, hogy a GR YARIS Rally1-gyel versenyezhettem a hazai versenyemen.”

Jari-Matti Latvala (39-es versenyautó pilótája)

Számomra és Juho számára igazán nagyszerű érzés volt befejezni ezt a rallyt. A célunk az volt, hogy a WRC2 első öt helyezettje között végezzünk, és szinte a forduló kezdete óta a második helyen álltunk, és a dobogón végeztünk. Nagyon élvezetes hétvége volt a volán mögött, és nagyon elégedett lehetek a saját teljesítményemmel, nem volt rossz. Ugyanakkor nehéz vasárnap volt a csapat számára: nagyszerű, hogy ismét győzni tudtunk itt, de az, hogy vasárnap két autó is kiesett, nem tesz jót a bajnokságnak. De tudom, hogy a csapatunk sosem adja fel, és minden erőnket beleadjuk a következő versenyekbe.”

VÉGEREDMÉNY, FINN RALLY

  1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2 ó 25 p 41,9 mp
  2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +40,1 mp
  3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 p 14,1 mp
  4. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 p 54,5 mp
  5. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8 p 15,5 mp
  6. Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR Yaris Rally2) +8 p 54,5 mp
  7. Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +9 p 29,4 mp
  8. Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +9 p 32,0 mp
  9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9 p 51,2 mp
  10. Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +10 p 07,0 mp
  11. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +51 p 44,8 mp

Kiesett Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Kiesett Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

2024 FIA Rally Világbajnokság egyéni állás a 9. forduló után:

  1. Thierry Neuville 168 pont
  2. Sébastien Ogier 141
  3. Ott Tänak 137
  4. Elfyn Evans 132
  5. Adrien Fourmaux 119
  6. Kalle Rovanperä 86
  7. Takamoto Katsuta 76
  8. Esapekka Lappi 33
  9. Andreas Mikkelsen 29
  10. Dani Sordo 27

2024 FIA Rally Világbajnokság gyártói állás a 9. forduló után:

  1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 395 pont
  2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 375
  3. M-Sport Ford World Rally Team 207

Mi következik?

A szeptember 5-8-i görögországi Akropolisz Rally előtt rövid szünet következik. A WRC legendás eseménye a sziklás hegyi utakról és a magas hőmérsékletről híres, ami együttesen kemény kihívást jelent az autók, a gumiabroncsok és a versenyzők számára egyaránt.

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?