Most olcsóbban, később sehogy?

  • lexus-lm-350h_1
  • toyota-proace-city-verso_1
  • toyota-markakereskedes
  • toyota-hilux_2
  • toyota-hilux_1
  • toyota-highlander_2_1
  • toyota-highlander_1_1
  • toyota-corolla_2_0
  • toyota-corolla_1_0
  • toyota-c-hr_2
  • toyota-CHR-2019-exterior-tme-001-a-1920x1080px.indd
  • lexus-rx-500h_2
  • lexus-rx-500h_1
  • lexus-rx350h_2
  • lexus-rx350h_1
  • lexus-markakereskedes
  • lexus-lm-350h_2
  • toyota-proace-city-verso_2

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. A változások várhatóan komoly hatással lesznek az autópiacra, ezek között azonban nem lesz mindegyik hátrányos.

93,6 g/km: ez az a flottaszintű átlagos széndioxid-kibocsátási érték, amelyet 2025-től minden, Európában forgalmazó autógyártónak teljesítenie kell ahhoz, hogy elkerülhesse a jelentős összegű bírságot – elemzők szerint az autóipar egészét akár 50 milliárd euróval sújthatják a hatóságok az emissziós határértékek túllépése miatt.

Az már korábban nyilvánvaló volt, hogy ezt a szigorú korlátozást a jelenlegi modellmix nem fogja tudni teljesíteni, nincs azonban univerzális recept a megoldásra: minden gyártó a maga belátása szerint igyekszik elérni vagy megközelíteni a határértéket. A Toyota-csoport tartja magát azon meggyőződéséhez, hogy az autóipari technológiák bevezetését nem irányelvekhez és trendekhez, hanem a piaci lehetőségekhez és igényekhez kell igazítani. Egyetlen hangzatos, abszolút megoldás helyett minél változatosabb lehetőségeket kell kínálni az emisszió csökkentésére, hogy az ügyfelek a lehető legnagyobb számban csatlakozhassanak ehhez a villamosítási folyamathoz – mindenki a számára legelfogadhatóbb szinten és tempóban. 

Csak így biztosítható ugyanis a fenntartható fejlődés, az autógyártással és -használattal járó károsanyag-kibocsátás tartós csökkentése. Az élet igazolta ennek a szemléletnek a helyességét: Európa-szerte autógyártók kénytelenek csökkenteni gyártókapacitásukat, dolgozókat elbocsátani, vagy üzemeket bezárni, mert a teljes villamosítás célkitűzése nem találkozott tartós piaci kereslettel. Eközben a Toyota Multi-path hajtáslánc portfoliójának köszönhetően kiegyensúlyozottan és kiszámíthatóan tudja növelni eladásait, rendszeresen túlteljesítve nem csak saját magát, de a piac átlagos teljesítményét is.

Ezzel együtt a Toyota sem tudja kivonni magát teljes mértékben a 2025-től szigorodó előírások hatásai alól: azok ugyanis nem relatív, hanem abszolút határértéket szabnak meg. A cégcsoport közép- és felsőkategóriás típusai, bár a maguk kategóriájában kiemelkedően takarékosnak és tiszta üzeműnek számítanak, a fizika törvényeivel mégsem tudnak dacolni. A jövőben ezeknek a modelleknek kevesebb szerep jut a gyártó európai palettáján, a hangsúlyok áthelyeződése pedig ezeknek az autóknak az elérhetőségére is hatással lesz: az ügyfeleknek hosszabb szállítási időkkel, potenciálisan szerényebb választékkal, és szinte biztosan magasabb árakkal kell számolniuk.

Most még azonban 2024-et írunk, ezért a szigorításig hátra lévő időben kiemelten kedvező feltételekkel: jelentős árengedményekkel, ráadásul raktárról, gyors szállítási határidőkkel kínálja a legnépszerűbbek közé tartozó típusait a Toyota és a Lexus.

Szerepelnek közöttük meghatározó hibrid szabadidőjárművek: a Toyota C-HR 2.0 literes, nagyteljesítményű változata, amely 196 lóerős csúcsteljesítményt társít 5,0 liter/100 km-t nem meghaladó szabványos átlagfogyasztással; a hétüléses Toyota Highlander 2.5 Hybrid, amely 497 centiméteres karosszériájával, 248 lóerős rendszerteljesítményével és öt utassal akár 865 literes csomagtartójával (tetőig mért érték) ideális választás azoknak, akik sokan, sokat és messzire utaznak; vagy a prémium hibrid szabadidőjármű fogalmát két évtizede megteremtő, azóta is etalonnak tekintett Lexus RX 350h, amely a Highlanderrel osztozik kifinomult hajtásláncán.

A Toyota kínálatában a klasszikus értékeket képviselő, benzinmotoros Toyota Corolla 1.5 eleve kedvező ár-érték arányát most akár 2,4 millió forintos árengedménnyel toldja meg a forgalmazó. Hasonlóan jelentős kedvezménnyel kapható egy másik belső égésű családi modell: a Toyota Proace City Verso, amely mostantól nem csak helykihasználásában, hanem a másfél millió forintos árengedmény jóvoltából költségeit tekintve is a piac egyik legütősebb ajánlata. A legizgalmasabb ajánlat pedig talán a Toyota Hilux, a világtörténelem legnépszerűbb „kompakt” pickup modellje, amelyhez most 1,9 millió forintos kedvezménnyel juthatnak hozzá az ügyfelek.

Ez a sokszínű portfólió is jól szemlélteti a Toyota termékfilozófiáját: legnépszerűbb típusait kínálja most kedvezményesen, tudva, hogy az ezek iránti, stabilan jelentős keresletet jövőre már nehezebben fogja tudni kielégíteni. Ezzel együtt egzotikumok is szerepelnek az akciós listán: ilyen a Lexus RX 500h, a prémium szabadidőjármű nagyteljesítményű, sportos változata, vagy ott a Lexus LM 350h, egy kivételesen tágas, fényűző buszlimuzin, amely a Lexus LS luxuslimuzin kényeztető komfortját társítja az egyterű modellekre jellemző, végtelen belső mozgástérrel.

Az akció időtartamáról, valamint pontos részleteiről a Toyota és a Lexus magyarországi márkakereskedései adnak pontos felvilágosítást. 

Fotók: Toyota, Lexus

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!