Meglepően jó áron indul az új elektromos Toyota SUV forgalmazása

Bár a Toyota bZ3X szabadidő-autót csak 2025 tavaszától lehet megvásárolni Kínában, az árai már ismertek.

carspod

A Toyota a 2024 tavaszán rendezett Pekingi Autószalonon mutatta be a bZ3 család két új elektromos szabadidő-autóját, az elegánsabb, kupé jellegű bZ3C-t és a magasabb, praktikusabb bZ3X-et. A japán autógyártó kínai vegyesvállalati partnereivel fejlesztette ki a modelleket, amelyeket egyelőre csak Kínában fog gyártani a helyi piac számára. A lifestyle modellnek szánt bZ3C fejlesztésében a FAW és a BYD segédkezett a japán vállalatnak, a családi autónak való bZ3X tervezésében pedig a Guangzhou Automobile Group (GAC) működött közre, utóbbiban még az Architecture Electric Platform (AEP) 3.0 platform is a kínai partnertől származik.

A bZ3X-et a méretei egyértelműen a kompakt SUV szegmensbe sorolják, a hossza 4600 mm, a szélessége 1875 mm, a magassága 1645 mm, a tengelytávja pedig 2765 mm. Üres tömege a legkisebb akkumulátorral és alapfelszereltséggel 1690 kg, a legnagyobb akkuval és a legjobb felszereltséggel 1835 kg. 

Kívülről a Toyota legújabb dizájnnyelvét követi, mivel osztott „pörölycápa” fényszórókkal, rejtett kilincsekkel, feketére festett tetővel, tükrökkel, küszöbökkel és kerékjárati ívekkel rendelkezik. Érdemes kiemelni, hogy a nappali menetfények egy 112 LED-ből álló, kristályosan csillogó fénycsíkba vannak integrálva, amely nyolcféle fénymintát képes megjeleníteni, mint például az indítás, a leállítás, a töltés és az autó helymeghatározása. Hétféle külső szín közül lehet választani (csak az övvonal alatt, mivel a tető és a tetőoszlopok feketék) a fehértől a rózsaszínen át az aranyig, felszereltségtől függően a SUV 18 vagy 19 colos felniken futhat. 

A Toyota és a GAC a kategória egyik legtágasabb és legpraktikusabb autóját alkotta meg, a kínai vásárlók igényei miatt gigantikus a hátsó lábtér, az 1215 mm-es belső magasság pedig azt jelenti, hogy hétéves gyerekek még fel tudnak állni a második sorban. A hátsó ajtók 80 fokos szögben nyílnak, ami nagyban megkönnyíti a be- és kiszállást, az első ülések háttámláján lévő asztalok akár egy laptopot is elbírnak, a széles nyílású, alacsony rakodóperemű csomagtérajtó motorral nyílik és csukódik.

Az új villany-Toyota alapfelszereltségként 14,6 colos infotainment-kijelzőt (villámgyors Qualcomm Snapdragon 8155 chip hajtja a fedélzeti rendszert) és 8,8 colos digitális műszeregységet is tartalmaz. Emellett kétküllős bőrkormány, vezeték nélküli telefontöltő, lebegő, kétszintes középkonzol és 11 hangszórós Yamaha audiorendszer is jár hozzá, a jobban felszerelt változatokban pedig fejlett hangvezérlés, körkörös kamerarendszer, 1,14 m2-es panoráma-napfénytető, bőrkárpit, első-hátsó ülésfűtés/szellőzés és ággyá alakítható első ülések is lesznek, utóbbiakkal két darab három méter hosszú fekvő felület alakítható ki.

A 430 Air+ nevű belépőmodell egy 50,03 kWh kapacitású, 377,4 kg tömegű lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorcsomaggal van felszerelve, amely a Toyota szerint 430 km hatótávolságot biztosít egyetlen feltöltéssel. Ez azonban a kínai CLTC-ciklus szerint értendő, amely köztudottan meglehetősen nagyvonalú, az Európában használt WLTP-ciklus szerint mérve a hatótávolság nagyjából 350 km lenne. Az akkumulátor egy előre beépített villanymotort hajt (változattól függően 204-221 lóerővel) és 24 perc alatt tölthető fel 30-ról 80 százalékosra egyenáramú villámtöltéssel. A bZ3X még 520 Pro+ és 620 Max változatban is elérhető lesz 65, illetve 71,4 kWh-s akkumulátorral. Ha hihetünk az elnevezési stratégiának, akkor ezek a drágább verziók a CLTC-ciklus szerint 520 km (WLTP: 426 km), illetve 620 km (WLTP: 508 km) hatótávolsággal rendelkeznek.

Lenyűgöző az a biztonságtechnológia, amelyet a Toyota az új villanyautóba zsúfolt. A 27 különböző érzékelővel tájékozódó, Momenta 5.0 algoritmust használó Toyota Pilot fejlett vezetéstámogató (ADAS) csomagot az Nvidia DRIVE AGX Orin X chipjével szerelték fel. 11 nagyfelbontású kamera, 12 ultrahangos radar, három milliméter-hullámhosszú radar és egy lidar is található az autóban, amely így 25-féle ADAS funkciót támogat, például távolságtartó tempomatot, sebességkorlátozás-asszisztenst, közlekedésilámpa-asszisztenst, távirányítós parkolást és holttérfigyelést. Az autópályán, városban és parkoláskor használható önvezető rendszer képességei állítólag a Tesla szintjén vannak.

Nemrég derült ki, hogy a bZ3X a konkurens elektromos SUV modellek nagy részénél (a közvetlen riválisnak számító Geely Galaxy E5-nél például 10 százalékkal) olcsóbb lesz Kínában a decemberben indult előértékesítés során: mindössze 100 ezer jüantól (5,46 millió forint) indul az árlistája, és 200 000 jüannál (10,92 millió forint) ér véget. Az első kiszállításokat jövő év márciusára tervezik Kínában. A brit Autocar c. szaklap a bZ3X áprilisi világpremierje kapcsán a Toyota helyi szóvivőjére hivatkozva azt írta, hogy a típus „részletes értékelésen” esik át, amely során egy esetleges európai piaci bevezetés lehetőségét is meg fogják vizsgálni.

Fotók: Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!