Még ütősebb lett a Toyota GR Corolla, de európai bemutatóról továbbra sincs hír
A TOYOTA GAZOO Racing napokban, Kaliforniában, az Egyesült Államokban tartotta a továbbfejlesztett Toyota GR Corolla világpremierjét, amely az autósportban szerzett tapasztalatokat hasznosítja. Ezúttal a Toyota fontolgatja az Észak-Amerikán túli bevezetést is, európai bemutatóról azonban egyelőre nincs hír.
A Corolla – amint azt a Toyota első rally világbajnoki győzelmét 1973-ban megszerző TE25 Corolla, és az 1975-ös 1000 Lakes Rallyn (a mai Finn Rally elődje) diadalmaskodó TE27 Corolla Levin is bizonyítja – olyan modell, amelynek vezetési élményét az autósportban való részvétel csiszolta és fejlesztette folyamatosan. Ugyanakkor a vásárlók változatos, az idővel változó használati stílusára és igényeire való reagálásként a Corolla a legkülönfélébb formákban fejlődött tovább – szedán, kombi, ferdehátú, kupé és SUV –, így elnyerve sokak szeretetét világszerte. Ennek köszönhetően a Corolla mára a világ legnagyobb darabszámban értékesített autója, több, mint 55 millió eladott példánnyal, hosszú éveken át a világ legkelendőbb autója is volt (trónjától a Toyota RAV4 fosztotta meg), és máig a világ elsőszámú középkategóriás autója.
A GR Corolla 2022-es megszületése Akio Toyoda, azaz Morizo Toyota-elnök erős vágyából fakadt, hogy „felébressze a Corolla sportautó DNS-ét, és visszahozza azt a Corollát, amely magával ragadja a Toyota vásárlókat”. Mivel az első generáció bemutatását követően folytatódott a motorsportban való részvétel, a tanulságokat teljes mértékben alkalmazták a tavaly megjelent továbbfejlesztett modellben. A továbbfejlesztett GR Corolla hasznosítja az olyan motorsport versenyeken – mint a Super Taikyu Series – való részvétel során szerzett tapasztalatokat a nagy kanyartempó, a gyorsulás és a hűtés javítása érdekében. Az újonnan kifejlesztett 8 sebességes GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval is elérhető az újdonság, amely a továbbfejlesztett GR Yarisban is megtalálható. Hiroaki Ishiura és más hivatásos versenyzőktől, házon belüli tesztpilótáktól és a Toyota mesterpilótájától, Morizótól kapott visszajelzések alapján a fejlesztés arra törekedett, hogy a járműbe olyan fékezhetetlen energiát szabadítson fel, amely arra késztet, hogy az ember ki se akarjon szállni az autóból, és akár a határon autózzon a mindennapi használat során. A GR Corolla motorsportban való részvételével a TGR továbbra is törekszik az intuitív kezelhetőségre és az ösztönös reakciókészségre, valamint a vezetőket magával ragadó, fékezhetetlen energiára.
Az új GR Corolláról az alábbi linken tekinthető meg videó:
GR COROLLA The Never-Ending Development and the Evolution of Untamed Energy (youtube.com)
Kulcsinnovációk
A kanyartempó növelése
- Az első és hátsó lengéscsillapítók mostantól beépített lengéscsillapító rugókkal rendelkeznek a jármű jobb tartása és a belső kerék talajterhelési jellemzőinek javítása érdekében, ezáltal tovább fokozva a jármű stabilitását kanyarodás közben.
- A lengőkarok rögzítési pontját, amely hagyományosan a hátsó tengely forgáspontja, megemelték, hogy csökkentsék a hátra billenést gyorsításkor. A gázpedál használatával járó karosszéria-billegés megszüntetése fokozza a kormányzásra adott reakciót, és stabil kanyarodást tesz lehetővé.
- A hátsó tekercsrugók és a stabilizátor rúd rugójellemzőit felülvizsgálták, hogy optimalizálják az egyes rugók hozzájárulását a gördülési merevséghez, javítva a hátsó gumiabroncsok talajfogási teljesítményét kanyarodás közben, és fokozva a jármű irányíthatóságát.
A gyorsulás javítása
- A motor sportos vezetéshez felhasznált tartományának elemzése alapján a kanyarokból való kigyorsításhoz kulcsfontosságú középsebességű motornyomatékot a jelenlegi modellhez képest 30 Nm-rel növelték, így a maximális nyomaték 400 Nm-re emelkedett.
- Az autót az újonnan kifejlesztett 8 sebességes GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval szerelik fel, amely világszínvonalú váltási sebességet kíván elérni, és amely a továbbfejlesztett GR Yarisban is megtalálható. Míg a sebességváltások hagyományos módon a jármű körülményei, például a lassulás és a jármű sebessége alapján történnek, a GAZOO Racing Direct automata sebességváltó, hogy jobban tükrözze a vezető szándékait, szorosan figyeli a fékezést és a fékpedál felengedését, valamint a gázpedál működtetését, így előre látja a vezetési körülményeket, és így a profi versenyzők sebességváltási időzítését is lehetővé teszi. A vezető a sebességváltás miatt való aggódástól megszabadulva a kormányzásra, valamint a gáz- és fékpedálok működtetésére koncentrálhat, így a sportos vezetés élménye még élvezetesebbé válik.
A hűtési és aerodinamikai teljesítmény javítása
- A GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval felszerelt járművek alapfelszereltségként léghűtéses automata sebességváltó folyadék (ATF) hűtővel rendelkeznek a vízhűtéses ATF folyadékmelegítő és -hűtő mellett, amely a motor felmelegedését is elősegíti. A sportos vezetést szem előtt tartva egy hozzáadott segédhűtő is fokozza a motor hűtését.
- Az alsó hűtőrácsban lévő légbeömlő nyílás segíti a léghűtéses ATF-hűtő működését. A szívónyílás az első lökhárító egyik oldalsó csatornájában lévő légkivezető nyílással együtt a hűtőlevegő kiáramlásának egyenletesebbé tételét szolgálja.
- A stabilabb fékerő biztosítása érdekében a légcsatornák az első féktárcsák felé irányítják a levegőáramlást, ami nagyobb hűtőhatást biztosít, és csökkenti a fékhőmérséklet emelkedését.
- Az első lökhárító sarkainál lévő aprócska felületi magasságkülönbségek egy kicsi, stabil turbulenciát okozó áramlatot hoznak létre, amely elnyomja a lökhárító sarkairól lecsapódó levegőt. Ezek a jellemzők segítenek a menetstabilitás biztosításában, annak ellenére, hogy a hűtési teljesítmény fokozásához szükséges különböző mechanizmusok is beépítésre kerültek.
- Az oldalsó csatornák segítik a levegő egyenletes elvezetését. Kiálló alakjukat úgy számították ki, hogy az ATF-hűtőből kiáramló levegő hátrafelé áramolhasson anélkül, hogy megzavarná a jármű oldalánál lévő légáramot
A fékteljesítmény javulása
- A blokkolásgátló (ABS) rendszert továbbfejlesztették, hogy a lehető legnagyobb tűrőképességű, biztonságos lassulást biztosítson, még határon való autózáskor is. A fel-le G-érzékelők figyelik a kerekek talajjal érintkező terhelését az ABS aktiválásakor, így a rendszer aktiválásakor stabil fékerőt biztosítanak.
A járművel való egységérzet javítása
- Nagy rögzítési merevségű, hornyolt alátétcsavarok kötik össze a kormányoszlopot és a műszerfal megerősítését a stabilabb egyenesfutás és a közvetlenebb kormányzási érzet érdekében.
- A kiválasztott futómű-alkatrészek rögzítése szintén speciális, nagy rögzítési merevségű csavarokkal történik. Ilyen csavarok rögzítik aza alsó karokat és az alsó gömbcsuklókat a jobb kormányreakció érdekében. A hátsó lengéscsillapítókat is ezek rögzítik a karosszériához a jobb hátsó tapadási reakció érdekében.
- A kuplungpedál kezelhetőségét a kuplungrendszer teljes karáttételének, a kuplungfedélnek és a fordulórugó terhelési jellemzőinek optimalizálásával javították. A pedálerő csúcsértékét magasabbra állították be, hogy a pedál működtetése kielégítő érzetet nyújtson, a pedálút hossza mentén pedig csökkentették a pedálerő csúcsérték utáni értékét, hogy javítsák a pedál működtetésének érzetét. A tengelykapcsoló jellemzőit optimalizálták, hogy még sportosabb érzetet nyújtsanak, a pedál kioldásakor megnövelt terheléssel a jobb lábkövetési reakció és a jobb kezelhetőség érdekében.
Műszaki adatok
Az amerikai piacra szánt modell három felszereltségi szinten kapható: Core, Premium és Premium Plus. A segédhűtő a Premium Plus alapfelszereltségéhez tartozik, a Core és a Premium modellekhez pedig gyárilag beszerelhető opcióként rendelhető. A továbbfejlesztett GR Corolla Premium Plus (USA kivitel) főbb jellemzői:
Teljes hosszúság | [mm] | 4.410 |
Teljes szélesség | [mm] | 1.850 |
Teljes magasság | [mm] | 1.480 |
Tengelytávolság | [mm] | 2.640 |
Nyomtáv (elöl/hátul) | [mm] | 1.590/1.620 |
Szállítható személyek száma | 5 | |
Tömeg | [kg] | 1.500 (1.520 a GAZOO Racing Direct automata sebességváltó esetén) |
Motor | Soros 3 hengeres turbóval és intercoolerrel | |
Típusa | G16E-GTS | |
Furat x löket | [mm] | 87,5 x 89,7 |
Lökettérfogat | [liter] | 1,618 |
Max. teljesítmény | kW (LE)/fordulat | 224 (304)/6.500 |
Max. nyomaték | N・m (kgf・m)/fordulat | 400 (40,8)/3.250–4.600 |
Sebességváltó | iMT (6 sebességes manuális váltó) vagy GAZOO Racing Direct automata sebességváltó (8 sebességes automata sebességváltó) | |
Hajtás | GR-FOUR 4WD rendszer elektronikus többtárcsás tengelykapcsolóval (3 választható üzemmóddal) | |
Differenciálmű | Elöl | TorsenLSD |
Hátul | Torsen LSD | |
Futómű | Elöl | MacPherson rugóstag |
Hátul | Kettős keresztlengőkaros | |
Fékek | Elöl | Belső hűtésű tárcsa (18” alumínium, ellentétes 4 dugattyús féknyergekkel) |
Hátul | Belső hűtésű tárcsa (16” alumínium, ellentétes 2 dugattyús féknyergekkel) | |
Keréktárcsák | 18” matt fekete 15 küllős alumíniumöntvény | |
Gumiabroncsok (elöl/hátul) | 235/40 R18 Michelin Pilot Sport 4 | |
Üzemanyagtartály kapacitása | [liter] | 50 |
https://miazablogger.hu/parizs-2024
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!