Így válik Budapesten biztonságosabbá a közlekedés mindenkinek

Folytatódik a Közlekedésbiztonsági Stratégia megvalósítása

carspod

A biztonságosabb közlekedés érdekében a BKK és a Budapest Közút folytatja a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiában lefektetett sebességcsökkentési intézkedések megvalósítását. Az intézkedések célja, hogy kevesebb baleset történjen az utakon, és tovább csökkenjen a súlyos és halálos sérülések száma. A stratégia célkitűzései és a közelmúltban elvégzett adatalapú vizsgálatok alapján először az I. kerületi Attila úton, később más, fővárosi kezelésű útszakaszokon is történnek beavatkozások.

A főpolgármester által is kitűzött cél a halálos kimenetelű és súlyos balesetek számának nullára csökkentése. A több lépésben elérendő cél egyik eszköze a városon belüli közlekedés sebességszabályozása. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a balesetek kimenetelét jelentősen befolyásolja a sebesség. Szoros összefüggés mutatható ki a sérülés mértéke és a közlekedők sebessége között. Ezért a Közlekedésbiztonsági Stratégia legfontosabb intézkedései a járművek sebességének csökkentéséhez kapcsolódnak, a terv kijelöli a 2030-ra elvárt sebességhatárokat a fontos fővárosi útszakaszokon.

„Ha tudjuk, hova akarunk eljutni, az apró lépések is összeadódnak és Budapest mindannyiunk közös otthona lehet. A városban, amely nem csak lakóhely, de közös otthon is: célunk kell, hogy legyen például, hogy senki ne veszítse az életét közlekedési balesetben. Minden okosan kialakított sebességcsillapítás, zebra, kamera, közelebb vihet ehhez” – mondta Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a Fővárosi Közgyűlés alakuló ülésén.

Mindezeket szem előtt tartva a BKK a Közlekedésbiztonsági Stratégia folytatásaként az alábbi lépéseket tervezi a következő időszakban:

  • BKK adatelemző munkatársai mesterséges intelligenciát is használó modelljükkel megvizsgálták, hogy melyek azok a stratégiában kijelölt útszakaszok, amelyeknél már önmagában a megengedett sebesség csökkentése is segít elkerülni a súlyos és halálos baleseteket. Ez alapján először az I. kerületi Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszán – a Mikó utca és a Vérmező út közötti szakasszal megegyezően – 50 km/óráról 40 km/órára módosítják a legnagyobb megengedett sebességet. Az Attila úti tapasztalatokat felhasználva már az ősz folyamán további, a stratégiában szereplő útszakaszokra is kiterjesztik az intézkedést, csökkentik és egységesítik a sebességhatárokat;
  • folytatódik a Sulizóna-program, amelyhez eddig három kerület csatlakozott. A BKK célja továbbra is az, hogy minél több iskola környékén biztonságosabban lehessen közlekedni. Ennek érdekében még több intézményt vonnának be a programba. Az intézmények a kerületi önkormányzatnak jelezhetik csatlakozási szándékukat, az önkormányzatok és a BKK pedig minden szakmai támogatást és tudást megad a sulizónává történő átalakításához;
  • a Budapest Közút közreműködésével további gyalogátkelőhelyek válhatnak biztonságosabbá, illetve újak is segítenék a gyalog közlekedőket.
  • Az említett beavatkozások mellett fontos szerepet kap az edukáció is, ezért a BKK szemléletformáló kampányt indít a közlekedésbiztonság javítása érdekében.

A Közlekedésbiztonsági Stratégia korábban bevezetett legfontosabb intézkedései a járművek sebességének csökkentéséhez és a legvédtelenebb úthasználók védelméhez kapcsolódnak:

  • a Fővárosi Önkormányzat 26 helyszínen szerelt fel olyan kamerákat – vagy modernizálta a korábban telepítetteket –, amelyek összesen 46 sáv forgalmát képesek figyelni, és sebességmérésre is alkalmasak;
  • a főváros több pontján telepítettek a kerületek traffiboxokat, további sebességmérő pontok tervezése és kiépítése jelenleg is zajlik;
  • a BRFK is méri a gépjárművek sebességét a kritikus helyszíneken, így például az Árpád hídon;
  • a közúti közlekedés biztonságának érdekében több új gyalogátkelő is létesült (a Rákóczi úton az Astoriánál és a Szentkirályi utcánál, a Váci út és Üllői út mentén, valamint az Örs vezér terén);
  • elindult az a BKK-kampány, amelyik a járművek holttérre figyelmeztet; ennek keretében figyelemfelhívó matricák kerültek a közösségi közlekedési járművekre, érzékenyítő tréningeket tartottak az autóbusz-vezetők számára, és oktatóvideók is készültek;
  • a BKK a partnereivel közösen elindította a Sulizóna-programot, hogy biztonságosabb környezetet teremtsen a legvédtelenebb úthasználóknak, javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete, valamint csökkenjenek az iskolák környezetében tapasztalható közlekedési veszélyek.

A már bevezetett és a tervezett intézkedések célja az, hogy jelentősen csökkenjen a közlekedési balesetek száma, illetve azok súlyossága, ezzel is közelebb kerülve a Vision Zero célkitűzéseihez, azaz a halálos és súlyos balesetek teljes megszüntetéséhez Budapest útjain.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!