Fakulóban a fine dining népszerűsége, az új trend a cukrászda lett

Többek között ez is kiderül azon reprezentatív kutatás második részéből, amely a magyar tulajdonú, vendéglátással, rendezvényszervezéssel és hotelüzemeltetéssel foglalkozó Eventrend Group megbízására készült el 2024 őszén.

carspod

A közvéleménykutatás azt is megállapítja: nem szeretünk neten értékelni, a mentes ételek egyre inkább teret nyernek, a hagyományos helyek még mindig a legvonzóbbak közé tartoznak – de a magyar ember bizony leginkább édesszájú.

Fontos alapinformáció az elemzés értékelésénél, hogy a kérdőívben csakis azok válaszai jelennek meg, akik évente legalább 1-2 alkalommal eljutnak vendéglátóhelyekre. Ebbe a körbe a legjobb szakértői becslések szerint is a felnőtt magyarok több mint 80 százaléka tartozik, ezért a vendéglátással kapcsolatos döntési mechanizmus kérdésköre elsősorban rajtuk merhető le. A vendéglátóegység a felmérésben nem csak éttermeket jelöl, hanem például cukrászdát, kávézót, bármi olyan egységet, ahol a vendég ételt, édességet, italt vásárolhat szolgáltatásként, de az nem bolt. A felmérés 2024 őszén készült.

A különböző vendéglátóegységek népszerűsége

A magyarok rajonganak az édességekért. A kutatás alapján a legnépszerűbb/leggyakrabban látogatott vendéglátó egységnek a cukrászdák bizonyultak. Food court helyeken, illetve fine dining éttermekben azonban csak a válaszadók elenyésző része fordult meg, ezzel az általában drágább élményéttermek az utolsó helyen végeztek.

A felsorolt vendéglátóhelyek közül kicsit kilóg a munkahelyi étkezde és a szállodai félpanziós ellátás, főként azért, mert ezek látogatása nem feltétlenül önkéntes választás eredménye. A többi egységtípusból azonban 3 különböző faktort lehet létrehozni, amelyek kapcsolatban vannak egymással, így bizonyos helyek több faktorban is szerepelnek. Ezek a faktorok 100 fokú skálán mutatják meg azt, hogy:

  • a válaszadók mennyire vonzódnak a „modern” jellegű vendéglátóegységekhez,
  • mennyire vonzódnak az alkalmi, „gyorsan bekapok valamit” jellegű vendéglátóegységekhez,
  • és hogy mennyire vonzódnak a hagyományos éttermekhez.

A faktor szerkezet érdekessége az, hogy a bisztró jellegű helyek súlyt kaptak a modern és az alkalmi faktorskálákban is, míg a cukrászdák a „gyorsan bekapok valamit” és a „hagyományos helyek” faktor skálákban is.

Vagyis: még mindig a hagyományos vendéglátóhelyek a legfelkapottabbak, közülük is a cukrászda a befutó.

A jövedelmi helyzet alapvetően befolyásolja a vendéglátóhelyek látogatásának gyakoriságát, viszont egyértelműen kitűnik, hogy a magasabb jövedelműek ugyan többet költenek a modern helyeken, ugyanakkor ők is szívesebben időznek a hagyományos vendéglátóegységekben. Ezek alapján kijelenthető, hogy a több pénz nem változtatja meg alapvetően az éttermek népszerűségét, a jövedelmek alapján a legnépszerűbb a hagyományos vendéglátás, ezt követi a „valamit bekapok” típusú étkezés, majd harmadik helyen a modern helyek állnak.

A korcsoportok szerinti eloszlásnál némileg változik a helyzet. A 18-29 éves korcsoportnál a „valamit bekapok” első helyre ugrik, igaz, csak 4 ponttal előzi meg a hagyományos vendéglátóhelyek látogatását, mégis ez az egyetlen korcsoport, ahol számszerűen is tetten érhető az életmódbeli nyomás, a rohanás, a kevésbé előre tervezhető kikapcsolódás, ám a számok a még nem feltétlenül tudatos étkezésre irányuló lazább életfelfogásra is utalhatnak.

A férfiak és a nők között nincs számottevő eltérés a számokban, a különböző nemek is a hagyományos kínálatra szavaznak. Talán annyi látszik, hogy a hölgyek férfitársaikhoz képest kevésbé rajonganak a „valamit bekapok” és a modern helyek kínálatáért.

A jellemző népszerűségi sorrendet csak a fiatal, 18-29-es korcsoport borítja meg egy kicsit, ők szeretnek gyorsan és hatékonyan étkezni, csak úgy bekapni valamit – ez szerepel náluk az első helyen, de nem vetik meg a hagyományos vendéglátás élvezetét sem.

Milyen ételeket eszünk a legszívesebben?

Az Eventrend Group kutatása azt is felmérte, hogy mennyire játszik fontos szerepet a vendéglátóegység kiválasztásában a különböző ételérzékenységek, allergiák. Az igen válaszok esetében a laktóz- és a gluténmentes ételek az elsőszámú döntési alapok.

A számok alapján a finom ízek mellett egyre inkább utat tör magának az egészséges táplálkozás, a vegán étkezés és az állati összetevőktől mentes vegán konyha is.

A válaszokból kiderült, hogy a nagytöbbség számára egyelőre nem szempont a „mentes” ételek megléte, ám már minden hetedik vendég ez alapján dönt, így az üzemeltetők törekvései a minél szélesebb mentes kínálatra nem jelent árnyékra vetődést.

Az biztos, hogy helyek tekintetében a vendégek nagyrészt a nyitottak közé tartoznak. 56 százalékuk válaszolta, hogy szívesen kipróbál új helyeket, ételeket, 5 százalékuk pedig inkább a kedvenc fogásához ragaszkodik, mint a helyhez, ahol ezeket fogyasztani szokta. 12 százalékukat már keményebb fából faragták és kitartanak a jó bevált helyek mellett, igaz, időnként, de csak nagyon időnként elcsábulnak más kipróbálására. 27 százalékuk viszont megingathatatlan, kitart az ismert és megbízható helyek és fogások mellett.

Igen, a fotós étlapot a vendégek több mint kétharmada hasznosnak találja, harmaduk szerint a kép mást mutathat, mint amilyen az étel a valóságban. Ezek alapján valóban segíti a döntést, még ha sok szakmabeli „cikinek” is találja.

Tájékozódás a digitális térben

Az már biztos, hogy a vendégek magabiztosan mozognak a digitális térben. A megkérdezettek 71 százaléka tudott és akart választani egy vagy több konkrét helyet, ahol tájékozódni szokott a digitális térben az egységekről. A hiányzó 29 százaléknyi válaszadó inkább kitért a válasz elől, feltételezhetően amiatt is, mert instabilan mozog abban a világban.

Az érdemben válaszolók közül a legtöbben a Google keresést jelölték,

ami valószínűleg elsősorban a Google map felfedezés funkciójának használatát is jelenti.

Értékelés

Abban az országban, ahol jellemzően mindenkinek van véleménye mindenről, érdekes módon a vendégek nem szeretnek vendéglátóhelyet értékelni. Arra a kérdésre, hogy: „Hol szokott tájékozódni az adott vendéglátóegység értékeléséről?” csak a megkérdezettek 65 százaléka (630 fő) választott legalább egy értékelő oldalt, 35 százalékukat egyáltalán nem érdekli a vendéglátóegységek értékelése. Ezek alapján úgy tűnik,

az értékelésekre sokkal kevesebben figyelnek, mint az adott web helyeken található egyéb információkra.

Az iskolázottság és a lakóhely nem jelentős tényező az értékelések gyakoriságánál, ugyanakkor a jövedelmi helyzet, az életkori csoportok és nemek szerint nézve már nem ilyen egysíkú a helyzet.

A számok alapján úgy tűnik, hogy az átlag felett kereső, 18-29 év közötti férfiak adnak a leginkább értékelést arról a vendéglátóhelyről, ahol szolgáltatást vettek igénybe.

A vendéglátóegység látogatók 58 százaléka sohasem szokott értékelést adni arról a helyről, amelynek a vendége volt. További 6 százalék kitérő válasz adott vagy egyszerűen nem válaszolt az ezzel kapcsolatos kérdésre, így valószínűleg őket is a nem értékelők közé sorolhatjuk, ezzel 65 százalékra ugrott ez az érték. A vendégek 24 százaléka „néha”, 9 százalékuk pedig szinte mindig értékel. Végül 2 százalék csak akkor értékel, ha pozitív élményeket kapott, 1 százalék pedig csak akkor, ha valami nem tetszett neki.

Kedvenc helyek

A vendéglátóegység látogatók 28 százalékának több kedvenc helye is van, 27 százalékuknak pedig van az az egy. 4 százalékuknak viszont nincs kedvenc helye, 1 százalékuk pedig nem tudott vagy nem akart válaszolni a kérdésre.

A nőkhöz képest a férfiak nagyobb részének van kedvenc helye és a jövedelmi helyzet is erősen hat a válaszarányokra. A legnagyobb eltéréseket viszont a különböző csoportok szerint találtuk: a legnagyobb valószínűséggel azoknak van kedvenc helye, akiknél az élménykeresés fontos motiváció. Akik csak étkezés miatt ülnek be valahová, szeretik a megszokott helyeiket, harmaduknak van ilyen. Azoknak van a legkevésbé kedvenc helyük, akik ötletszerűen, néha ülnek be valahová, ők az alkalmi vendégek csoportja. A lakóhely, iskolázottság és életkori csoportok esetén nincs különbség a válaszmegoszlásokban.

Alternatív rendelési módok

Az alternatív rendelési módok közül a házhozszállítás és az elviteles rendelés viszonylag népszerű, a mobileszközös rendelési módokat viszont kevesen választják.

A kutatásról

Az Eventrend cégcsoport menedzsmentje 2024 közepén döntött arról, hogy megvizsgálja: hogyan látja a hazai felnőtt lakosság a mai magyar vendéglátóegységek általános helyzetét és annak eredményeit elérhetővé teszi a szakma döntéshozói és a téma iránt érdeklődő szélesebb közönség számára is.

A kérdőívet a megrendelővel egyeztetve a Kálmán & Kálmán Bt. állította össze, az adatfelvétel a Publicus Intézet call centerében készült.

A mintavétel úgynevezett rétegzett véletlen technikával történt. A mintavételi kvóták a 2022-es népszámlálás adatainak megfelelően tükrözik a felnőtt magyar lakosság nemek, életkori csoportok és iskolai végzettség, illetve régiók és település nagyság szerinti eloszlását.

A kutatás témája hatással volt a megkeresettek válaszadási hajlandóságára, amennyiben azok, akik (szinte) sohasem szoktak vendéglátóegységekbe járni jóval kisebb valószínűséggel mutatkoztak nyitottnak az interjúadásra, mint azok, akik valamilyen gyakorisággal igénybe veszik a vendéglátóegységek szolgáltatásait. E körben bizonyosan alulreprezentáltak azok, akik soha, vagy csak ritkábban, mint évente 1-2 alkalommal fordulnak meg valamilyen vendéglátóegységben. Az elemzésbe csak azok válasza került, akik az első szűrőkérdésre azt válaszolták, hogy legalább évente 1-2 alkalommal járnak vendéglátóhelyekre és késznek mutatkoztak a további kérdésekre is válaszolni. A vendéglátóegységek látogatóit viszont jól reprezentálja az a 964 fő, aki megfelelt ennek a szűrőfeltételnek.

Erre a sokaságra vonatkoztatva az alapbecslések maximális becslési bizonytalansága kisebb, mint ±3,2%. A jelen tanulmányban csak olyan részbecsléseket ismertetünk, melyeknél matematikai statisztikai értelemben szignifikáns-, szakmai értelemben pedig releváns összefüggéseket, illetve különbségeket találtunk.

Az Eventrend Group több mint három évtizednyi tapasztalattal rendelkezik kávéházak, éttermek, szállodák üzemeltetésében, valamint rendezvényszervezésben. A cégcsoporthoz jelenleg 31 projekt tartozik és mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztat. Az Eventrend Grouphoz kötődik mintegy 20 gasztronómiai vállalkozás, többek között a Gundel Étterem, a New York Kávéház, a Centrál Kávéház, a Spoon the boat, a Főőrség Kávéház, a Városliget Café, a Séf Asztala, a Symbol, a Groupama Aréna vagy a Müpa catering szolgáltatása, emellett 24 budapesti rendezvényhelyszínen 79 egyedi rendezvényterem értékesítése is.