Ezerszer kisebb lett a világ legélvezetesebb kisautója

A rádió-távirányítású modellautóiról ismert Tamiya elkészítette a Toyota GR Yaris exkluzív miniatűr átiratát. Ne gondoljuk azonban, hogy így könnyebben hozzájuthatunk a közúti raliautóhoz: a méretekhez hasonlóan a darabszámok is összezsugorodtak.

carspod

Nincs ma izgalmasabb kisautó a világon, mint a Toyota GR Yaris. Az aktuális modellfrissítést követően immár 280 lóerős, ám mindössze 1,3 tonnás háromajtós különleges, állítható nyomatékelosztású összkerékhajtásával, kézi vagy sportos automata váltójával, valamint versenyautókat idéző vezetői környezetével olyan élményt biztosít pilótájának, amely messze túlmutat a puszta számokon. Nem mintha a puszta számokkal a legcsekélyebb baj volna: az 5,2 másodperces 0-10 km/óra gyorsulás és a 230 km/óra végsebesség önmagában is meggyőzően hangzik.

A varázslatnak az a tudat is része, hogy nem részesülhet bárki a GR Yaris által kínált örömökből. Noha a szó szoros értelmében nem korlátozott példányszámban készül a tűzforró kisautó, a kézi összeszerelés és a rendkívül szigorú minőségi elvárások miatt sokkal kisebb a motomachi üzem kapacitása, mint ahányan világszerte sorban állnak ezért a felnőtt játékszerért.

Ezzel együtt sem lehetetlen megkaparintani az autó egy példányát: a 2019-ben útjára indult, luxusautókra szakosodott online aukciós ház, a Collecting Cars  például idén tavasszal nemcsak hogy szert tett rá, de különleges fényezéssel is ellátta. A mintát egy idős, parányi autóról vették: a Tamiya 1979-ben bemutatott, Sand Scorcher fantázianevű rádió-távirányítású modelljéről. A kék-fehér GR Yaris akkora sikert aratott a szervezet szokásos éves dzsemboriján, hogy úgy döntöttek: még egyet csavarnak a tematikán, és építtetnek a Tamiyával egy 1:10 léptékű GR Yarist, a Sand Scorcher színeiben.

A modellautó alapját a japán gyártó M-05-ös alváza adta. Ez egy meglehetősen kifinomult konstrukció: mind a két tengelyen kettős keresztlengőkaros felfüggesztést és lengéscsillapítókat alkalmaz. A 239 mm-es tengelytávon nyugvó autó polikarbonát karosszériája fényezetlenül kerül a vásárlókhoz, ám a csomag tartalmazza a speciális matricaszettet, amivel tökéletesen visszaadható a modellautó összes felmenőjének a hangulata.

A speciális kivitel és a kívánatos alapmodell együtt már garancia volna arra, hogy ez legyen a Tamiya egyik legkeresettebb darabja az idei karácsonyi időszakban, a Collecting Cars azonban nem így gondolta: mindössze huszonöt darabot rendelnek a modellből, és azokat darabonként 325 angol fontért, azaz 160 ezer forintért kínálják saját webshopjukban. Mivel a világ bármely pontjára szállítanak, elvileg akár Magyarországra is kerülhet ebből a különleges, gyűjtői modellautóból – az igazi Toyota GR Yarisszal ellentétben itt szó sincs lottósorsolásról, vagy előjegyzésről: aki kapja, marja alapon szerezheti meg magának bárki ezt a ritkaságot.

Bár ez a pénz soknak tűnhet egy rádió-távirányítású modellautóért (amúgy nem az, az R/C drága móka), arányaiban sokkal olcsóbban tehetünk így szert egy GR Yarisra, mint az igazira. A Tamiya-modell minden irányban tizedakkora, mint az eredeti, azaz ezer darab tenne ki belőle egy valódi GR Yarist. Ez utóbbi viszont Nagy-Britanniában nem 325 fontnál, hanem 44 ezernél indul; a Rovanperä és Ogier limitált kiadások pedig ennél is sokkal drágábbak: 60 ezer fonttól (29,7 millió Ft) érhetők el, már ameddig elérhetők. 

Ez a veszély – hogy tudniillik lemaradunk az autóról – a rádió-távirányítású modell esetében is fennáll, de semmi baj: aki nagyon szeretné, a Tamiya japán kínálatából már 15 180 japán jentől (38 ezer Ft) beszerezheti a GR Yarist, igaz, a speciális matricaszett nélkül. 

Fotók: Newspress UK, YouTube

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!