Ez a Toyota bármi lehet, amire szükségünk van

Az október végén nyíló japán mobilitási kiállításon többek között egy hiperpraktikus tanulmányautót is bemutat a Toyota. A Kayoibako több egyszerű mikrofurgonnál: egy olyan szállítási megoldás, amely a végletekig képes elmenni, hogy megfeleljen gazdája igényeinek.

Az online fordítóprogramok „visszaváltható doboz”-ként értelmezik a kayoibako kifejezést. Ha azonban japánul (通い箱) illesztjük be a keresőbe, kiderül, mit is takar valójában a fogalom: olyan egyszerű ládákat, amelyek belső terét az adott szállítási feladatoknak megfelelően tudjuk alakítani, elhatárolni, tagolni. Kívül tehát semleges, belül azonban zseniális – a japán autóiparban nagy hagyományai vannak ennek az építésmódnak, a Toyota azonban most a végletekig fokozta ezt az értékpárt.

A Toyota Kayoibako egy tisztán elektromos városi szállítójármű, amelynek belső terét igényeinktől függően alakíthatjuk ki. A variációs lehetőségek száma persze nem végtelen, de a fémpadlón kialakított sínrendszernek köszönhetően moduláris szerelvények sokasága szerelhető be a járműbe. A koncepciót szemléltető képeken ezek polcos állványok, de a vezető melletti platformon kerekesszék is rögzíthető, illetve az illusztrációkból arra következtetünk, hogy akár üléssorok is elhelyezhetők a 3990 mm hosszú, 1790 mm széles, 1855 mm magas járműben. Ilyenkor nyer értelmet a különleges hangulatvilágítás: a padlót erősítő, X alakú bordák az oldalfalakon is visszaköszönnek, mint rejtett fényforrások.

A bevezetőben semleges külsőről beszéltünk, ám a Toyota Kayoibako minden, csak nem sablonos. Míg a vezető oldalán egyetlen, hagyományos ajtaja van, túloldalt B-oszlop nélkül csatlakozik egymáshoz a szokásosan nyitható első ajtó és a hátsó tolóajtó. Így könnyedén megközelíthető az alacsony padlós raktér. Hátul a Toyota Land Cruiserből ismerős, vízszintesen osztott hátfal segíti a rakodást. A lökhárító lehajtásával nem csak perem nélkül rakodható a belső tér, de masszív fellépőt is kapunk, ami megkönnyíti a 3127 x 1485 x 1437 mm-es raktér megközelítését. Ha ennyi hely nem volna elég, a Kayoibakón tetőcsomagtartó, illetve külső oldalfali tárolóelemek is rögzíthetők.

Habár a Kayoibako lényege az optimalizált szállítás, a különleges vezetői környezet is figyelmet érdemel. Az ülés egy dobogón kapott helyet – ez optikailag és fizikailag és elhatárolja a sofőrt a rakománytól. A lapított kormány formája arra enged következtetni, hogy elektronikus (by-wire) kormányművel dolgozik a kis furgon; a helytakarékos volán mindenesetre akadálytalan rálátást biztosít a tövében elhelyezett elsődleges kijelzőre. A rendelkezésre álló hely minél jobb kihasználása érdekében az orr magasra jön fel, emiatt rendkívül lapos a szélvédő. Ám, hogy a vezetőnek mégse egy keskeny lőrésen keresztül kelljen tájékozódnia, a magasra emelt, ezért ütközés ellen védett fényszórók által  közrezárt felületet hűtőmaszk helyett üvegpanel fedi: ezen keresztül (a minimalista kezelőfelületnek is köszönhetően) a jármű közvetlen környezetét is szemmel tarthatja a sofőr.

A szélvédő alatti sávon egy további, széles kijelző kapott helyet, amelyen további menetadatok mellett a visszapillantó kamerák képe is megjeleníthető. Az illusztrációkon a kormányoszlopra helyezett képernyő a napi szállítási feladatokat taglaló logisztikai naplóként szolgál, míg a panorámamonitorról a sebesség és a navigációs rendszer adatai olvashatók le, ezt azonban szintén teljes mértékben testre szabható konfigurációként képzelték el a tervezők, ahogy a jármű összes fedélzeti szoftverje az adott felhasználáshoz igazítható.

Fotók: Toyota

Forrás: Egyszer már láttam autót


RSS hiba: WP HTTP Error: cURL error 7: Failed to connect to egyszermarlattamautot.hu port 443 after 1 ms: Couldn't connect to server