Érd és Budapest között folytatódik a HUMDA csuklós hidrogén üzemanyagcellás autóbusz-tesztje
Budapest után a Volánbusz Zrt. üzemeltetésében a fővárosi agglomerációban folytatódik a hidrogén-üzemanyagcellával hatótávnövelt elektromos meghajtású csuklós autóbusz egy hónapos demonstrációs mintaprojektje. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálásával Debrecenben is közlekedik majd a Daimler Buses GmbH Mercedes-Benz eCitaro G fuel cell típusú teszt autóbusza.
A Budapest elővárosi forgalomban október 18. és 24. között lehet közlekedni a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autóbusszal Érd vonzáskörzete és az Etele tér között. Ezután Debrecenbe megy a jármű, ahol ingyenesen lehet rajta utazni. A pontos menetrendeket a közlekedési szolgáltatók, a Volánbusz Zrt. és a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. honlapjain és közösségi média oldalain lehet majd megtalálni. A tesztelés Budapesten kezdődött, a fővárosi utasok október 8. és 16. között a 8E vonalán próbálhatták ki a hidrogénbuszt. Ez az egyik legforgalmasabb vonal fővárosban, keresztülszeli Budapestet és így sokan találkozhattak a legújabb technológiával. A jármű az elektromos hajtáslánc miatt e8E jelzéssel közlekedett. Naponta átlagosan 272,5 kilométert tett meg az autóbusz, amely 100 kilométerenként átlagosan 8 kilogramm hidrogént fogyasztott. Az utasok tetszését is elnyerte a járat különleges kialakítása, illetve az a megoldás, amelynek köszönhetően a belső monitorokon figyelhető meg, miként áramlik az energia a különböző hajtásláncokban.
A hidrogén-üzemanyagcellával hatótávnövelt elektromos meghajtású járművek előnye, hogy egy töltéssel nagyobb távolságot tudnak megtenni, mint a csupán elektromos meghajtású társaik. Illetve a hidrogén nagy energiasűrűsége miatt lényegesen kisebb súlyt kell magával vinnie az autóbusznak, tehát több utast tud szállítani és lényegesen kisebb terhet jelent az útburkolatnak. Amíg Budapesten és az agglomerációban közlekedik, az autóbuszt a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén üzemelő nagy nyomású töltőállomáson ún. zöld hidrogénnel töltik fel, amelynek előállítása során nem keletkeztek káros anyagok és üvegházhatású gázok. Emellett a Volánbusz Zrt. Hunyadi úti telephelyén töltik fel a jármű akkumulátorát.
– A hidrogén sokszínű felhasználása érdemben hozzájárulhat a klímavállalások teljesítéséhez, a kibocsátás-csökkentési tervek valóra váltásához. Térnyerésére a legrövidebb távon talán a közlekedésben kínálkozik alkalom a városi tömegközlekedés, a vasút és a közúti teherforgalom fokozatos zöldítésével. Magyarország igyekszik jó ütemben haladni a hidrogéntechnológia meghonosításában: idén nyáron átadtuk át az első hazai zöldhidrogén üzemet, az utasok egyre több magyar nagyváros helyi közlekedésben találkozhatnak hidrogén-üzemanyagcellás buszokkal – emelte ki Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára.
– A HUMDA életében nagyon fontos, hogy minél több karbonsemleges mobilitási eszközt tudjunk tesztelni, fő célkitűzésünk a kibocsátásmentes közlekedés fejlesztése és ezt minél több területen próbáljuk megtenni. Ez a mintaprojekt értékes, közvetlen adatokkal szolgál a csuklós hidrogénbuszok üzemelésével kapcsolatban, amelyeket összehasonlítunk majd a Zöld Busz Programból származó adatokkal. Az elemzések eredménye új fejlődési irányokat tárhat fel, a demonstrációs projekt során pedig jobban megismerhetjük a technológiában rejlő lehetőségeket és kihasználhatóságukat a közösségi közlekedésben – hangsúlyozta Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.
– A környezetkímélő technológiák tesztelése és egyre kiterjedtebb alkalmazása a Volánbusz fejlesztési célkitűzései között is kiemelkedő helyen szerepel. Társaságunk az elmúlt években több mint negyven próbaüzem során szerzett kedvező tapasztalatokat alternatív hajtásláncú autóbuszok üzemeltetésével kapcsolatban. Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt Magyarországon elsőként tesztelhettünk 2022 februárjában, idén pedig Zalaegerszegen és Győrben próbálhattunk ki egy ugyanolyan típusú járművet. Emellett a HUMDA Zrt. támogatásával jelenleg is zajlik egy hidrogénmeghajtású autóbusz próbaüzeme Szigethalom és Budapest Kelenföld között, rendkívül pozitív és meggyőző tapasztalatokkal mind utasaink, mind társaságunk részéről. Nagy öröm számunkra, hogy 102 darabos elektromos meghajtású flottánk – szintén a HUMDA támogatásának köszönhetően – hamarosan 20 újabb e-busszal bővül, 2026-ban pedig megérkezhet az első saját tulajdonú hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz is zöldflottánkba – mondta el Dr. Mosóczi László, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója.
A Mercedes-Benz autóbuszok magyarországi importőre, az ITE Bus & Truck Kft. által rendelkezésre bocsátott Mercedes-Benz eCitaro G fuel cell típusú üzemanyagcellával hatótávnövelt elektromos meghajtású jármű különlegessége, hogy az eddig hazánkban tesztelt hidrogén meghajtású autóbuszokkal ellentétben ez nem a 12 méteres hosszúságú, átlagos méretű városi szóló, hanem hosszabb, 18 méter hosszú, csuklós kivitelű. A hidrogéngáz ebben az esetben az elsődleges energiahordozó szerep helyett inkább csak a hatótáv meghosszabbítására szolgál. A modell tehát két hajtásláncot ötvöz egyben, adott esetben használható csak akkumulátoros elektromos autóbuszként is, de alapvetően a hatótávnövelővel „hidrogénbuszként” közlekedik a jármű.
A háromajtós jármű 48 ülőhellyel és 90 állóhellyel, illetve 392 kilowattórás akkumulátorcsomaggal rendelkezik. A G fuel cell eCitaro buszt harminc kilogramm hidrogénnel lehet feltankolni, amelyből a 60 kilowatt teljesítményű Toyota üzemanyagcella állítja elő a mozgatásához szükséges elektromos áramot. A jármű a gyári adatok alapján egy feltöltéssel 620 kilométert tud megtenni.
Az elmúlt évek során több hidrogén-üzemanyagcellás demonstrációs projektet koordinált sikeresen a HUMDA. Az első üzemanyagcellás autóbusz a hazai közlekedés történelmében 2022-ben egy hónapig állt forgalomba Kőbánya-Kispest és Vecsés között. 2023 januárjában Pakson lehetett három napig hidrogénbusszal közlekedni. Idén egész évben a fővárosi agglomerációban, illetve két-két hónapig Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben tesztelnek hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt.
A Zöld Busz Program keretében a HUMDA pályázatán Kecskeméten 2, Budapest agglomerációjában 1 hidrogén üzemanyagcellás autóbusz beszerzésére nyílt lehetőség. Továbbá Miskolc városa tartalék listára került egy busszal. Ezek a járművek már nem csak egy meghatározott tesztidőszakra maradnak a városokban, hanem állandó részei lesznek a helyi közösségi közlekedésnek. A tervek szerint 2027. júliusig állnak majd forgalomba.