Csúcsra törő motorsport tapasztalatok a hétköznapi autókba integrálva

A Toyota motorsport tevékenységének alapvető célja az egyre jobb közúti autók fejlesztésének elősegítése

carspod

A kétségkívül aranykorát élő (tavaly a Rally Világbajnokság, a Hosszútávú Világbajnokság és a Tereprally Világbajnokság konstruktőri világbajnoki címét is elhódító) TOYOTA GAZOO Racing a múlt héten több mint 300 vezető európai médium részvételével tartott nagyszabású sajtóeseménye, a Kenshiki Fórumon bemutatta az autófejlesztés egyedülálló motorsport-alapú megközelítésének eredményeit és lehetőségeit. Az eseményen elhangzott, hogy az izgalmas GR Yaris M Concept a fejlesztés alatt álló új, középmotoros, 2,0 literes, soros négyhengeres, turbófeltöltős motort hivatott bemutatni, de elárulták az is hogy a versenyistálló a gyökerekhez visszatérve a Nürburgringi 24 órás versenyen is rajthoz áll egy a GAZOO Racing Direct automata sebességváltójával szerelt GR Yarissal. Leleplezték emellett a kompromisszumok nélküli GR Yaris Aero Package prototípust is, amely optimalizált aerodinamikával, függőleges kézifékkel és még jobb menetteljesítménnyel mutatkozik be, és megtekinthető volt a GR Supra A90 Final Edition is amely a teljesítmény és a vezetési élmény legmagasabb szintjét hozza el a Supra legújabb generációjához.

TOVÁBBI KAPCSOLÓDÓ FOTÓK >>>

A TOYOTA GAZOO Racing (TGR) legújabb projektjei továbbfejlesztik a már létező ikonokat és táplálják a motorsport iránti szenvedélyt, miközben visszatérnek a gyökerekhez, hogy egyre jobb autókat készítsenek a motorsportokban való szereplés segítségével. A 2007-es alapítása óta a TGR azt a filozófiát valósítja meg, hogy a járműveket extrém kihívások elé állítja a motorsportban, ahol a technológiát a végsőkig tesztelik, a csapattagok pedig a csapatmunka és a problémamegoldó gondolkodásmódot fejlesztik. A Nürburgringről indult TGR ezt a filozófiát globális színpadra vitte, és világbajnoki címeket nyert rally, hosszútávú és tereprally versenyeken, és tavaly újabb mesterhármast gyűjtött be, ami az FIA gyártói címeket illeti.

A 2025-ös évre a TGR még látványosabb kihívások elé állítja magát ezzel a kompromisszumot nem tűrő megközelítéssel, valamint a technológia és az emberek továbbfejlesztésére vonatkozó elképzelésével. Mindezt új, a határokat még inkább feszegető projektekkel. Amikor Akio Toyoda – más néven Morizo mesterpilóta – és pilótamentora, Hiromu Naruse mesterpilóta 2007-ben létrehozta a GAZOO Racinget, a Nürburgring 24 órás hosszú távú versenyt választották a legjobb terepnek filozófiájuk bizonyítására, miszerint „az utak embereket építenek, az emberek pedig autókat”. Hat év szünet után a TGR 2025-ben visszatér a Nürburgringre, és először egyesül a ROOKIE Racinggel, azzal a magáncsapattal, amelyet azért hoztak létre, hogy egyre jobb autókat készítsenek, és a különböző versenyzők képességein és elkötelezettségén keresztül fejlesszék az emberi erőforrásokat. A két szervezet TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing (TGRR) néven fog versenyezni a Nürburgring Langstrecken Serie (NLS) és a Nürburgring 24 órás versenyeken, valamint a japán Super Taikyu sorozatban.

A TGRR az újonnan kifejlesztett GAZOO Racing Direct Automatic Transmission (DAT) sebességváltóval felszerelt GR Yarisszal fog versenyezni. Ezt a megoldást – amelyet úgy alkottak meg, hogy automatikusan ultragyors visszaváltásokkal segítse a vezetőt abban, hogy a kormányzásra, a fékezésre és a gyorsításra tudjon koncentrálni – még tovább finomítják majd a versenyek során. Eközben a középmotoros GR Yaris M Concept egy fejlesztés alatt álló 2,0 literes, soros négyhengeres, turbófeltöltős erőforrást kapott. Ez az új motor a teljesítmény és a hatékonyság határait feszegeti, rendkívül kompakt méretei pedig hozzájárulnak az alacsony tömegközéppont kialakításához. A középmotoros elrendezést alkalmazva a GR Yaris M Concept a súlyelosztás és a tömegközéppont tekintetében is előnyökre tehet szert, ami élesebb kanyarképességeket tesz lehetővé. A 2025-ös Super Taikyu sorozatban végzett intenzív teszteléssel a TGRR célja, hogy megvalósítsa a „vezetőközpontú” autógyártást, amelynek során a járműveket addig hajtják, míg el nem romlanak, majd a versenyzés szélsőséges körülményei között javítják, alaposan megvizsgálva a Morizótól, a hivatásos versenyzőktől és a közúti vezetőktől érkező visszajelzéseit. Egy másik, a versenypályán született koncepció tovább hangsúlyozza a TGR elkötelezettségét az egyre jobb autók iránt. A GR Yaris Aero Package modellt az autók, az autósport és a vezetés iránti szenvedély ihlette. A GR Yaris esetében a „vezető az első” megközelítés azt eredményezi, hogy a tesztpályán vagy a versenyen szerzett minden tapasztalat közvetlenül beépül a járműfejlesztési lépésekbe. Az eredmény egy olyan koncepció, amely új, nagy teljesítményű aerodinamikai frissítéseket tartalmaz, amelyek a stílus tekintetében is figyelemfelkeltő módosításokat jelentenek.

A kézzel állítható szögű hátsó szárny lehetővé teszi a vezető számára, hogy a körülmények függvényében változtassa a leszorítóerő szintjét. A vezető számára az új, első sárvédő mögötti nyílásokkal érhető el markánsabb tapadásérzet, amelyek segítenek a megfelelő légáramlást elérni. Az aerodinamikai teljesítményt tovább optimalizálják a hátsó lökhárító mindkét oldalán alul található új szellőzőnyílások, amelyek a hátsó kerékjárati burkolat felől érkező légáramlást optimalizálják. Eközben a motorháztetőn egy motorsport stílusú szellőzőnyílás javítja a hűtést, és nem mellesleg egy függőleges kézifékkar is került az autóba. Míg a TGR a GR Yarisszal továbbra is kutatja a különböző technológiákat és újraértelmezi a teljesítményt a motorsportban, addig a GR Supra jelenlegi generációja az A90 Final Editionnel éri el a csúcsot. Ez a különleges kiadás – amely már megrendelhető – a vásárlók számára az erő, az agilitás és a precizitás izgalmas keverékét kínálja, amelyet számos motorsport ihlette módosítással egészítettek ki a még nagyobb izgalom érdekében. A hajtáslánc módosításai a teljesítményt 340 lóerőről (250 kW) 441 lóerőre (324 kW), a forgatónyomatékot pedig 500 Nm-ről 571 Nm-re növelték. Ez még jobb gyorsulást és reakciókat eredményez, míg a végsebességet 20 km/órával, 270 km/órára emelték. A kanyarképességek az új karbon vezetőülésből a végsőkig fokozhatók az olyan fejlesztéseknek köszönhetően, mint az állítható csillapítású KW felfüggesztés, a közvetlenebb kormányzás, az új 19” Brembo perforált fékek és a szélesebb, nagy tapadású gumiabroncsok.

A TOYOTA GAZOO Racing célja a különböző fejlesztésekkel az is, hogy hozzájáruljon a karbonsemleges mobilitás lehetséges megoldásaihoz, valamint a motorsport fenntartható és izgalmas jövőjéhez. A TGR a versenyzésen keresztül fejleszti az alternatív hajtásláncokat és üzemanyagokat, támogatva a Toyota többutas stratégiáját, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára a károsanyag-kibocsátás csökkentését, bárhol is éljenek. A TGR valamennyi világbajnoki versenyén fenntartható üzemanyagokkal áll rajthoz: a Rally Világbajnokságon a GR YARIS Rally1 és a Hosszútávú Világbajnokságon a GR010 HYBRID 100 százalékban megújuló bioüzemanyagokat használ. Még a kimerítő Dakar Rallyn is 70 százalékban megújuló összetevőkből álló üzemanyagot vezetett be a TGR a Repsollal való partnerség révén. A Rookie Racing által a GR Corolla H2 versenyautóval és annak hidrogénmotorjával bevezetett innovációkra építve a TGR a GR Yaris H2 és a GR H2 Racing Concept prototípusok megalkotásával a rally és a versenyzés lehetséges hidrogénes jövőjét is bemutatta.

A TGR 2025-ben is ragaszkodik elkötelezettségéhez az emberek és technológiák fejlesztése iránt az autósportban, továbbfejlesztve filozófiáját, miszerint az izgalmas kihívásokon és a vezetőközpontú megközelítésen keresztül egyre jobb autókat készít.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!