Bemutatták az első magyar elektromos csuklós buszt

Credobus Electronell
Az első magyar gyártású elektromos meghajtású csuklós autóbusz a jármű bemutatóján a népligeti autóbusz-pályaudvaron 2024. december 18-án. A Credobus Electronell típuscsalád csuklós változata a Kravtex-Kühne csoport önálló fejlesztése. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Bemutatta az első magyar gyártású elektromos meghajtású csuklós autóbuszt a Kravtex-Kühne csoport és a Volánbusz Zrt. szerdán Budapesten.

Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára a bemutatón elmondta: az elmúlt hat évben jelentősen, 13-ról 10 évre csökkentették a helyközi buszközlekedésben üzemelő járművek átlagéletkorát.

A tárca kiemelt célja a járműállomány megújítása, hogy minél magasabb színvonalú járművek álljanak az utasok rendelkezésére, ezért folytatják a megkezdett programot – közölte.

A Credobus Electronell típuscsalád csuklós változata a Kravtex-Kühne csoport önálló fejlesztése, amely rendkívül magas hazai hozzáadott értéket tartalmat – ismertette Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója.

Az Electronell 18-at 2025 elején az utasok is kipróbálhatják majd a Volánbusz járatain

Bói Loránd elmondta: a Volánbusznak komoly tapasztalata van az elektromos autóbuszok üzemeltetésében, a töltőinfrastruktúra kiépítésében, valamint többfajta járműtípus különböző településeken történő üzemeltetésében. Ezek a tapasztalatok hozzájárulnak ahhoz, hogy folytatódjon a hazai autóbusz-állomány zöldítése – jelezte a helyettes államtitkár.

A Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója a jármű jellemzőit ismertetve elmondta: a Mosonmagyaróváron és Győrben készült Electronell 18 saját tömege 16 tonna, könnyebb más, ismert gyártók járműveinél, ezért 25 százalékkal kisebb tömegű akkumulátorcsomagra van szüksége, így kevesebb energiával, illetve kisebb költséggel üzemeltethető.

A cégcsoport saját gyártmánya a vázszerkezet mellett sok alkatrész, és a rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatokat is önállóan valósították meg, a beszállítók pedig döntően hazai gyártók – emelte ki.

Krankovics István hangsúlyozta azt is: készen állnak a szériagyártásra, bíznak abban, hogy az rövid időn belül megkezdődhet. A sorozatgyártás 500 hazai munkahely megőrzéséhez járulhat hozzá, emellett mintegy 100 magyar beszállítónak adhat megrendelést – tette hozzá.

Kormányos László, a MÁV-Start és a Volánbusz műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese különösen fontosnak nevezte, hogy újabb, hazai fejlesztésű járművet kaphat tesztelésre a Volánbusz.

Az elmúlt hat évben megújult a Volánbusz járműflottájának csaknem 40 százaléka, közel 2500 új autóbusz. A megújult flotta mintegy 10 százaléka alternatív hajtású, ezen belül 102 elektromos buszt üzemeltet a vállalat – ismertette. Hozzátette, hogy jövőre 20 új e-buszt állítanak forgalomba.

A vezérigazgató-helyettes elmondta azt is, hogy a vállalat nyitott tesztüzemek lebonyolítására, eddig több mint 50 alkalommal több járműcsalád összesen 20 járművét próbálta ki a gyártóval együttműködve a Volánbusz, illetve az utasok.

(MTI)