A Toyota lett az Év Gyártója a 2024-es Top Gear Awards díjátadón

A rangos elismerés odaítélésében az izgalmas Toyota modellpaletta, valamint a motorsportban vállalt aktív szerepvállalás is szerepet játszott.

carspod

Főként a kivételes modellpalettája miatt részesült elismerésben a japán gyártó a világ vezető autós magazinjánál: az új Land Cruiser, Prius és a frissített GR Yaris modellek a lap idei tesztjein, menetpróbáin 9/10, 7/10, illetve 9/10-es értékeléseket kaptak, ami kimagaslóan jónak számít a közvetlen konkurensekkel összevetve. A vezető autóipari weboldal és magazin azonban nem csak ezért részesítette elismerésben a Toyotát, hanem a motorsport iránti elkötelezettségéért is. Utóbbit jól mutatja, hogy a Toyota 2024-ben az FIA Tereprali-világbajnokságon (W2RC), az FIA Hosszútávú-világbajnokságon (WEC) és az FIA Rali-világbajnokságon (WRC) is a gyártók világbajnoka lett, a WRC2-ben pedig Sami Pajari a vadonatúj GR Yaris Rally2-vel lett a pilóták világbajnoka. Idén egy együttműködés révén a japán gyártó visszatért a Forma–1-be is.

Ollie Marriage, a Top Gear vezető autótesztelője így írt a Toyotáról a lap legfrissebb, 2025-ös januári számában: 

„2023-ban a Toyota 10,8 millió autót adott el világszerte. Ez egy óriás, a világ legnagyobb autógyártója, tavaly minden tizedik új autó, amely valahol a világon egy bemutatóteremből kigurult, a Toyota híres, unalmas, de azonnal felismerhető logóját viselte. A díj nem a gyártó méretéről vagy a nagyságrendekről szól, hanem az izgalomról és az ambícióról. Ezt viszonylag könnyű elérni egyetlen autóban, de sokkal nehezebb egy egész termékcsaládban. A Toyota az ellentéte azon nagy autómárkáknak, amelyek biztonsági, unalmas, középutas játékot játszanak, és annyira kockázatkerülők, hogy nem gyártanak mást, csak crossovereket. Persze a Toyotának is vannak ilyenjei, egy sor olyan névvel, amit látszólag egy jelszógenerátor választott ki. De nézzék meg, mit csinálnak a modellpaletta szélein, ahol a nyereséget befektetik! Például a formatervezésbe. Mikor mondhattuk el ezt valaha is a Toyotáról? De egy pillantás az új Land Cruiserre elég ahhoz, hogy beleszeressünk a vaskos bájába. Ez a terepjáró már vagy húsz éve szinte halott volt az Egyesült Királyságban, és – ahogy a Suzuki Jimny-t pár éve – hirtelen felélesztették. Mindent tud, amire szükségünk van: alulról golyóálló, túlél egy szárazföldi teknőst, és soha nem hagyja cserben az embert. De a nagy különbség, hogy most már akarsz is magadnak egyet, ami korábban nem volt jellemző. És mindez megismétlődik az új Prius esetében. A Prius! Emlékeztek, hogy milyen volt a megítélése egy évtizeddel ezelőtt? Az emberek idegenkedtek tőle, mert ez volt az a sótlan szürke doboz, amelyik csak hazavitte az embert. És most nézzék meg. Okos, merész, kívánatos. A Toyota kezdetben nem akarta forgalmazni az Egyesült Királyságban, de – hála Istennek – gyorsan visszatáncolt. Ez az egyik legkívánatosabb hibrid a kínálatban. De nem a menő formatervezés az egyetlen dolog, ami a Toyotát idén megkülönböztette a többiektől. Nézzük meg a motorsporthoz való hozzáállást is. Csendben, de következetesen hihetetlen erőfeszítéseket tettek, méghozzá nagyon sok különböző kategóriában. Oké, ez nem csak 2024-re igaz, de Toyota a Dakartól a WRC-n, a NASCAR-on és Le Mans-on át egészen az F-1-ig (igen, nemrég technikai partnerséget kötött a Haas-szal…) mindenhol szeret versenyezni. Idén még egy ausztráliai V8 Supercars-programot is bejelentettek, amelynek keretében a híres ötliteres, négyvezértengelyes V8-asukat egy GR Suprába építik be. Mit lehet ebben nem szeretni? De ott van a GR Yaris is. A Toyota megölhette volna. Tette a dolgát, homologizált egy szupersikeres raliautót, 2019-től kezdve öt vb-címet nyertek egymás után. Ehelyett idén áttervezték és megfiatalították, és így továbbra is az egyik legrelevánsabb és legizgalmasabb utcai autó maradt. Az áremelkedés ellenére. Kicsit hátrafelé nézünk? Akkor zárjunk az FT-Se-vel: ez az MR2-utód még csak egy tanulmány, de ebben a könnyű, kompakt elektromos sportautóban reményt találtunk. Ha bárki másról lenne szó, kételkednénk az akaratban vagy a képességben, hogy gyártásba kerüljön. A Toyota esetében nem. Ez a nagy cég törődik a kis dolgokkal.”

Stuart Sanders, a Toyota Nagy-Britannia kommunikációs és termékigazgatója így reagált a díjra: 

„a Toyota nemcsak a mobilitást tartja fontosnak, hanem az autózás nyújtotta tiszta örömöt is. Ez a szellemiség határozza meg azt a modellpalettánkat, amelyre büszkék vagyunk, hogy a TopGear.com rangos díjával ki lett tüntetve. Ahogy haladunk előre az új, elektrifikált termékekkel a szén-dioxid-semlegesség felé vezető többutas stratégiánkkal, az ügyfeleink biztosak lehetnek abban, hogy továbbra is olyan autókat fogunk készíteni, amelyekre jó ránézni, és még jobb vezetni. Ami a motorsportot illeti, az nélkülözhetetlen forrása a készségek és az intelligencia megszerzésének, és segít nekünk abban, hogy egyre jobb szériaautókat gyártsunk az utakra, miközben világszerte hűséges és egyre növekvő Toyota-rajongótábort építünk ki általa.”

Fotók: Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!