A szenvedély és a szaktudás szövetsége – Tízéves a Peugeot és a Focal együttműködése

  • Peueot-Focal_3
  • Peueot-Focal_4
  • Peueot-Focal_5
  • Peueot-Focal_6
  • Peueot-Focal_8
  • Peueot-Focal_9
  • Peueot-Focal_10

A Peugeot megújított modellpalettája nemcsak a formatervezés és a fedélzeten alkalmazott technológiák terén élenjáró és mértékadó, hanem a hangrendszerek is a legmagasabb színvonalat képviselik. A Focal 2014 óta partnere a Peugeot-nak.

carspod

A Peugeot hármas jelszava – vonzerő, érzelem és kiválóság – remekül adja vissza a francia márka értékeit. A kiválóság annyit takar, hogy az oroszlános márka ragaszkodik a francia technológiához és csúcsminőséghez. Az autókba szerelt hangrendszerek ezért a szintén francia Focaltól érkeznek, amely éppen egy évtizede partnere a Peugeot-nak.

Az együttműködés természetesen messze túlmutat azon, hogy az ajtókban, a műszerfalban kialakított helyekre Focal hangszórókat csavaroznak. A Focal és a Peugeot szakemberei már az új modellek tervezési fázisában elkezdik az együttműködést annak érdekében, hogy a legkisebbtől a legnagyobb Peugeot-ig élmény legyen a zenehallgatás.

Autóba hifit tervezni sokkal nehezebb, mint szobába. Az autóban vannak zajforrások; duruzsol a motor, surrognak a gumik az úton, van szélzaj, és városi forgalomban a szomszéd sávban haladók zaja is része a kakofóniának. Éppen ezért már a fejlesztéskor nagy műgonddal tervezik meg a szigeteléseket, vagy alkalmaznak szükség esetén akár dupla üvegezést. Emellett a lehető legmerevebbre tervezik az ajtókat, amelyek mozgó alkatrészek ugyan, mégis stabil, szilárd és rezgésmentes helyet kell biztosítani bennük a hangszóróknak.

A másik nagy nehézség egy autós hifi hangolásakor a teljes térhez képest nagy üvegfelület, amely visszaveri a hangokat. A Focal mérnökei így minden egyes Peugeot piaci bevezetése előtt heteket töltenek azzal, hogy a készre szerelt prototípusok belsejében mérik a frekvenciákat, a torzítást, a hangok visszaverődését. Így a Peugeot modelljeibe szerelt Focal-rendszerek végső specifikációjakor a digitális hangprocesszorban olyan finomhangolásokat hajthatnak végre, amely az adott karosszériában garantálja a legmagasabb szintű hangminőséget.

Az alapos munkafolyamat egészen meglepő elemeket tartalmaz. Értelemszerűen nem mindegy például, hogy mekkora az autó, amelybe a Focal hangrendszere kerül. A mokány, de kisméretű 208-asba például egészen más hifi kerül, mint mondjuk a nagyobb méretű, családosoknak szánt 408-asba. Előbbi hathangszórós szettet kap, utóbbiba akár a prémiumminőségű tízhangszórós hifi is kérhető, és a nagyobb teljesítményű rendszer értelemszerűen komolyabb, nagyobb teljesítményű erősítőt is kap.

A „hangmérnök” kifejezés egyébként egyáltalán nem túlzó, amikor a Focal és a Peugeot együttműködéséről beszélünk. A két márka együttműködése még olyan részletekre is kiterjed, mint az egyes modellek vásárlóközönsége. Ami logikus is, hiszen teljesen más elvárásai vannak egy idős házaspárnak és egy fiatal családnak, ahol a gyerekek elektronikus zenét hallgatnak, amelynek dinamikája csak nagyobb hangerőnél jön ki.

A hangzás tervezése aprólékos folyamat; el kell érni, hogy a basszusok mindig jelen legyenek, de kontrolláltan, ne tolakodó módon szóljanak, különben elnyomják a hangszínpad többi részét. A mélynyomók nem véletlenül képezik minden minőségi hifirendszer részét, hiszen a kisfrekvenciás hangok előállításához más méretű tér és másféle hangszóró szükséges. Előny viszont, hogy az emberi fül a mély hangok irányát érzékeli a legkevésbé, így a mélysugárzók elhelyezésekor nagyobb a tervezői szabadság.

Éppen fordítva van viszont a magassugárzókkal vagy csipogókkal, amelyek helyét gondosan kell megtervezni, mert ezek a hangforrások teremtik meg az utasok előtt a hangszínpadot. Nem véletlen, hogy ezek a műszerfal sarkaiba, esetleg az A oszlopra szoktak kerülni, mert így hozható létre a legszélesebb színpad, ahol a magas minőségű hangszórók hangja életre kel, és részletgazdag lesz a zenei megjelenítés. Hasonlóképpen egymástól távol helyezett hangforrásokra van szükség a Peugeot modern hangrendszereinek egyik funkciójához, a surround hangzáshoz.

Talán megdöbbentő, de a hangmérnökök dolgoznak a csöndön is: mivel a Focal-hangsugárzók rendkívül érzékenyek – éppen ezért képesek a felvett hang élethű reprodukciójára -, fontos az elektroszmog kiküszöbölése, azaz, hogy semmilyen sistergés, zaj ne keletkezzen a membránokon az autó elektromos rendszereiből. Ez zenehallgatáskor különösen fontos, hiszen a csönd (a zenében szünet) ritmikai jelentőséggel bír.

A legújabb PEUGEOT modellek, mint például a 3008 és 5008 különösen jó alapot teremtettek a kooperációhoz. A csöndes, kiválóan hangszigetelt és merev szerkezetű karosszéria remek hely a zenehallgatásra, a pazar hangélményről pedig a 40 éves tapasztalattal bíró Focal 12 csatornás, 690 Wattos prémium-hifirendszere gondoskodik. A közös tervezés során még olyan részletekre is ügyeltek, hogy a beépített hangsugárzók ne menjenek a praktikum rovására, azaz ne vegyék el a helyet a rakodóhelyektől.

ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT, FOCAL

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!