A közönség támogatásán múlik, láthatjuk-e a Fekete pontot 35mm-es kópiáról

Szimler Bálint első nagyjátékfilmje, a független gyártásban, digitális helyett filmnyersanyagra forgatott Fekete pont hamarosan a Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon versenyez. A rendező állandó alkotótársával, a kizárólag e film forgatása kedvéért Hollywoodból hazatérő Rév Marcell operatőrrel (Eufória-sorozat, A feleségem története) szeretnék, ha nem sokkal később a magyar közönség már úgy láthatná mozikban a filmet, ahogy azt eredetileg megálmodták: 35mm-es kópiáról. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, az alkotók most a filmszerető közösség összefogását kérik.

A kezdeményezés rendkívül szokatlannak számít, hiszen bár egyes mozik gépházai fel vannak szerelve a celluloid vetítésekhez szükséges analóg eszközökkel, a magyar mozikban utoljára hat évvel ezelőtt vetítettek premierfilmet filmkópiáról: ez volt Nemes Jeles László Napszállta című alkotása. A digitális technológia térnyerése sajnos elkerülhetetlen, hiszen egy analóg filmkópia gyártása ma több millió forint. Ez egy olyan, közvetlen állami támogatás nélkül megvalósult, alacsony költségvetésű film esetében, mint a Fekete pont, rendkívül jelentős összeg, éppen ezért remélik az alkotók a közönség segítségét a még hiányzó egymillió forinthoz. A filmrajongók támogatása nem csak egy különleges moziélmény létrejöttéhez járulhat hozzá, hanem részesei lehetnek az első premier előtti vetítésnek – egyben tehát a filmkópia legelső nyilvános vetítésének! –, és a vetítés után az alkotókkal is találkozhatnak.

Fekete pontban a Berlinből hazaköltözött, tízéves Palkó (Paul Mátis) csodálkozva szemléli egy átlagos magyar iskola mindennapjait. Egyedül Juci néni (Mészöly Anna), a pályakezdő tanárnő érti őt meg igazán, aki szintén elszenvedője a házmester-kultúrában megragadt intézményi rendszernek. „A gyereklétben minden pillanatnyi, de minden egy életre szól. Nagyon intenzív időszak, gyorsan történnek a dolgok, de nagyon fontos hatással vannak az egész életünkre. Rév Marcell operatőrrel úgy gondoltuk, hogy a nyersanyaggal való munka hasonló érzés. Minden egyszeri és megismételhetetlen. Amit elcsípünk a helyzetből, az beleég a filmbe, és csak később, előhívva látod, hogyan is történt pontosan. Nem csupán felvettük, inkább megörökítettük a jeleneteket” – fejti ki Szimler Bálint rendező.

A helyenként groteszkbe hajló, örkényi hagyományokat továbbvivő Fekete pont nem az első alkotás, amit az alkotók filmre forgattak. Szimler Bálint és Rév Marcell párosa már a Cannes-ban vetített Itt vagyok-ot is celluloidra álmodta meg, később pedig Rév Marcellnek lehetősége nyílt hollywoodi munkái során is legtöbbször analóg filmre forgatni – ilyen volt például az Eufória és Az idol sorozatok, vagy a John David Washington és Zendaya főszereplésével készült Malcolm és Mary.

Fekete pontot az egyik legrégebben alapított, legnagyobb presztízsű A-kategóriás seregszemlén, a 77. alkalommal megrendezésre kerülő Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon még digitálisan vetítve láthatja a közönség, és kizárólag a hazai nézők összetartó erején múlik, hogy elkészül-e a film 35mm-es kópiája. Az alkotás szeptember 19-én kerül a magyar mozikba, forgalmazója a Mozinet.

A 35mm-es bemutatót a Brancs felületen lehet támogatni mostantól egészen augusztus 20-ig. 

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?