A győzelem a cél a hétvégén Chilében a Toyota WRC csapata számára

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team a Chile Rallyra, a 2024-es FIA Rally Világbajnokság 11. fordulójára utazik, amelyet szeptember 26-29. között rendeznek meg.

carspod

A komoly bajnoki küzdelmek közepette a csapat erős eredményt szeretne elérni a dél-amerikai utakon. Erre a címvédő csapatnak, amely az elmúlt három egymást követő évben a gyártók és a pilóták versenyében egyaránt diadalmaskodni tudott, nagy szüksége is van: 3 futammal az idény vége előtt 35 pontos lemaradással a második helyen állnak a gyártók rangsorában, míg pilótáik a harmadik, negyedik, hatodik, hetedik és kilencedik helyről várják a megmérettetést. Ha azonban Chilét behúzzák, és ezt követően a Közép-Európba Rallyn és a Japán Rallyn is jól teljesítenek, még simán összejöhet a sorozatban negyedik dupla címvédés.

A hónap elején megrendezett embert és gépet próbáló Görög Akropolisz Rally után – ahol a kiváló teljesítmények ellenére sajnos nem sikerült jó eredményt elérni –, a csapat rendkívül motivált, hogy visszavágjon. A chilei győzelemért való küzdelem érdekében egy erős pilótahármast állítottak össze: Kalle Rovanperä, Elfyn Evans és Sébastien Ogier mind ott lesznek majd, és a gyártói pontokért versenyeznek. A világbajnok Rovanperä és Ogier egyaránt három versenyt nyert idén, amit a legutóbbi, finnországi és görögországi fordulójukon nem tudtak növelni, és Evans is szeretne visszatérni a csúcsformájához egy-két szerencsétlen rally után. A TGR-WRT a feltörekvő Sami Pajarit is autóba ülteti Chilében, aki második alkalommal versenyezhet majd a GR YARIS Rally1 HYBRID-del, miután lenyűgözően debütált a Finn Rallyn, ahol összességében a negyedik helyen végzett, és megszerezte első szakaszgyőzelmét. A csapat azon elkötelezettségének részeként, hogy a fiatal tehetségeket a világ különböző útjain fejlessze, a fő cél az, hogy Pajari a chilei változatos murvás utakon a legmagasabb szinten bővítse tapasztalatait.

Chile tavaly, négy évvel a 2019-es debütálása után tért vissza a WRC naptárába a fővárostól, Santiagótól mintegy 500 kilométerre délre található Concepciónban rendezett rallyval. A környező Biobío régió erdeiben található murvás utak a technikás és gyorsabb szakaszokat ötvözik a sima és szemcsés felületek keverékével.

A Concepciónban csütörtökön megtartott shakedown és ünnepélyes rajt után a rally pénteken egy három szakaszból álló, délkeleti irányba vezető, jól ismert körrel kezdődik, amelyet a déli szerviz után megismételnek. A rally többi szakasza a Biobío folyón keresztül délre tart, a Csendes-óceánra nézve. A szombat a leghosszabb nap, 139,2 versenykilométerrel, két újabb körrel, amelyek három szakaszból állnak, és olyan etapokat is tartalmaz, amelyeken korábban még nem versenyzett a mezőny. Vasárnap, két szakaszt fognak kétszer teljesíteni a versenyzők, déli szerviz nélkül.

Miután a legutóbbi hat versenyből négyszer győzött murván, a GR Yaris Rally2 most először vesz részt Európán kívüli WRC2-es fordulóban. A spanyol pilóta, Jan Solans, aki májusban Portugáliában győzött a kategóriában, a Teo Martín Motorsport csapatával együtt utazik Chilébe.

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

Az elmúlt két rally nem úgy alakult, ahogyan a bajnoki ambícióinkat tekintve szerettük volna, de nem adjuk fel a küzdelmet. Továbbra is nyomulunk, és arra koncentrálunk, hogy megnyerjük a szezon utolsó három fordulóját, és mindent megteszünk, hogy fenntartsuk a nyomást. Csapatunk nagyon motivált, hogy jó eredményt érjen el Chilében, és Elfyn, Seb és Kalle révén nagyon erős versenyzői felállással rendelkezünk a győzelem érdekében. Az ottani szakaszok általában gyorsak, ami a versenyzőinknek és az autónknak is fekszik. Egy dolgot fedeztünk fel tavaly, hogy a gumikopás elég nagy lehet, ha száraz a pálya, így erre oda kell figyelnünk. Sami számára ez egy lehetőség arra, hogy Finnországra építsen, ahol rendkívül jól teljesített, és hogy megnézze, hogyan érzi magát a Rally1-es autóban más terepen, és hogy növelje a tapasztalatát. Ha pedig minden jól megy, akkor ezek az utak feküdni fognak neki, és újabb erős teljesítményt láthatunk tőle.”

Kalle Rovanperä (69-es autó pilótája)

Megpróbálunk mindent megtenni, hogy segítsünk a csapatnak visszavágni Chilében. Az ottani utak gyorsak és gördülékenyek, mint Finnországban, de a murva és az útviszonyok jellemzői nagyon eltérőek, így a gumikopás kezelése a legfontosabb dolog – legalábbis szerintem. Tavaly nem ez volt a legkönnyebb verseny számunkra, de legalább a tempónk megvolt, és a csapattal együtt megpróbáltunk tanulni ebből, hogy tiszta hétvégénk lehessen, és harcban legyünk a dobogós helyekért. A legutóbbi versenyeken, amelyeket a nyáron Európában teljesítettünk, nagyon jó tempót mentünk, és remélhetőleg a rally kezdetétől fogva jól érezzük majd magunkat.”

Elfyn Evans (33-as autó pilótája)

Nagyon élvezem a chilei utakat, és már nagyon várom a versenyt. Kicsit vegyes a karaktere az egyes napoknak: az első egy kicsit technikásabb, hegycsúcsokkal, bizonyos szempontból eléggé hasonlít Finnországra, a második pedig egy kicsit szélesebb és nyitottabb, még egy kicsit Walesre is hasonlít. Tavaly elég erős verseny volt számunkra, legalábbis ami a tempót illeti. Egyszerűen csak alábecsültük, hogy száraz körülmények között mennyire kopnak majd a gumik, ami a győzelmünkbe kerülhetett, szóval ezt szem előtt kell tartanunk, attól függően, hogy milyen lesz az időjárás, amikor ott leszünk. Egy pár különböző okokból nehéz verseny után mindenképpen pozitívabb eredményre számítunk a hétvégén.”

Sébastien Ogier (17-es autó pilótája)

A görögországi versenyünk nem úgy végződött, ahogyan reméltük, és mindkét bajnoki versenyfutásban rossz irányba mozdultunk, de nem adjuk fel, és a szezon utolsó három fordulóján továbbra is a legjobbunkat adjuk, mert a dolgok még fordulhatnak. Tavaly nem voltam Chilében, de a 2019-es emlékeim egy szép eseményt juttatnak eszembe, olyan szakaszokkal, amelyeket élvezetes vezetni. Jó hangulatú verseny volt, mint amilyen általában lenni szokott, amikor Dél-Amerikába megyünk. Szóval örülök, hogy visszamehetek oda. Lesznek olyan szakaszok, amelyeket ismerek, és olyanok, amelyek újak lesznek számomra, de sosem félek ettől a kihívástól. Az utóbbi időben elég erős volt a tempónk, és átlagban több pontot szereztünk, mint a riválisaink, és remélem, hogy ezt tudjuk folytatni.”

Sami Pajari (5-ös autó pilótája)

Nagyon izgatott vagyok, hogy Chilében újra Rally1-es autóba ülhetek. Remélem, hogy ez egy igazán élvezetes verseny lesz számomra. Tavaly versenyeztem először Chilében a WRC2-ben, és a tempó elég jó volt. Az ottani utak szépek és egy kicsit hasonlítanak a finnországi szakaszok némelyikéhez: többnyire elég gyorsak és gördülékenyek, természetesen néhány különleges kihívással is. Remélem, hogy hasonló hétvégém lesz, mint Finnországban – megpróbálom élvezni a vezetést és minden egyes kilométerrel egyre jobb leszek –, és nem érzek nyomást az eredményt illetően. A legfontosabb, hogy minél több tapasztalatot szerezzek ebben az autóban, és minél több időt töltsek az ülésben.”