A 2024-es Hosszútávú Világbajnoki cím után a Rally Világbajnoki címet is behúzta a Toyota

Három héttel azután, hogy a TOYOTA GAZOO Racing csapata a Hosszútávú Világbajnokság 2024-es idényének utolsó futamán, drámai versenyben megszerezte hatodik egymást követő gyártói világbajnoki címét, a versenyistálló rally részlege is bravúrt aratott: a World Rally Team egy ugyancsak izgalmas szezonzárón szerezte meg sorozatban negyedik gyártói címét a FIA Rally Világbajnokságban, köszönhetően a hazai Japán Rallyn aratott kettős győzelemnek.

Annak ellenére, hogy a szombati nap végén elért helyezések alapján 15-ről 11 pontra sikerült csökkenteni a hátrányt a listavezető Hyundaihoz képest, a TGR-WRT az utolsó napra még mindig nehéz feladat előtt állt, hogy megőrizze címét. Ugyanakkor mindkét csapat minden versenyzője keményen küzdött a Toyota City közelében fekvő, kihívást jelentő aszfaltos utakon, és meg is nyílt a lehetőség a végső győzelemre, ugyanis a vasárnapi nyitó szakaszon a rallyt addig vezető Ott Tänak kiesett. Elfyn Evans és Sébastien Ogier az első és második helyre lépett előre az összetettben, és a különálló szupervasárnapi versennyel együtt a két csapat pontegyenlőséggel indult a forduló végét jelentő Power Stage-re, ahol a leggyorsabb versenyzők további öt pontot szerezhettek. Mivel Takamoto Katsuta követte a csapat stratégiáját, és szintén tisztán teljesítette a rallyt, a TGR-WRT három versenyzőre számíthatott ezen a döntő szakaszon. A Power Stage-en Ogier érte el a leggyorsabb időt, így kapta meg a teljes öt bónuszpontot, és mivel Evans volt a harmadik leggyorsabb, Katsuta pedig a negyedik, a csapat 13 forduló után, mindössze három pontos előnnyel, de megszerezte a bajnoki címet. Ez a Toyota nyolcadik gyártói bajnoki címe a WRC-ben, és ezzel a Citroënnel egy szinten áll az örökranglista második helyén. Evans és navigátora, Scott Martin ismét bizonyította, hogy a japán szakaszok valódi mesterei, mivel az egy évvel ezelőtti verseny óta először ünnepelhettek győzelmet. Ez az eredmény biztosítja, hogy az évet a második helyen fejezik be a pilóták és a navigátorok rangsorában. Ogier és navigátora, Vincent Landais 10 indulásból a hetedik dobogós helyezésükkel fejezték be az évet, köztük három győzelemmel. Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen szintén négy győzelemmel járult hozzá a részsikerekhez. Katsuta és navigátora, Aaron Johnston erősen zárta a szezont, zsinórban másodszor is az első négyben végzett. A GR Yaris Rally2 autó debütáló szezonját az összetett győzelemmel koronázta meg, mivel Sami Pajari és Enni Mälkönen megszerezte a WRC2 bajnoki címet az utolsó fordulóban. A finn páros kiváló szezont teljesített – beleértve a három Rally1-es indulást a TGR-WRT-vel –, amit Japánban egy okos vezetéssel koronáztak meg, és a WRC2-ben a második helyet szerezték meg a Printsport által vezetett autóval, ami elég volt ahhoz, hogy három pontos előnnyel megnyerjék a bajnoki címet.

Akio Toyoda (TGR-WRT elnöke)

Utálunk veszíteni”. Ezt a jelmondatot a fejünkben ismételgetve a végsőkig harcoltunk, anélkül, hogy feladtuk volna. Szeretnék ma őszintén ünnepelni a TGR-WRT minden tagjával. Jari-Matti, Kaj, Tom, Elfyn, Scott, Seb, Vincent, Taka, Aaron, Kalle, Jonne, és mindenkinek a csapatból, nagyon köszönöm!

Gratulálunk Saminak és Enninek is! Thierry, Martijn és mindenki a Hyundainál, gratulálunk a versenyzői és a navigátori bajnoki címhez. A 2024-es WRC szezon igazán izgalmas lett, hiszen az utolsó körig, az utolsó napig és az utolsó szakaszig küzdhettünk egymás ellen. Úgy gondolom, hogy számunkra, ázsiai autógyártók számára jelentős, hogy megmutathatjuk a rajongóknak a rallyautók hangját és illatát Kelet-Ázsia útjain. Folytassuk együtt az autósport fellendítését Ázsiában, és jövőre is küzdjünk megint egy jót!”

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

Olyan hullámvasútszerű szezonon vagyunk túl, és tudtuk, hogy ide, a Japán Rallyra érkezve még mindig van esélyünk a bajnoki címre, de az esélyek nem a mi javunkra szóltak. Azonban azt mondtuk, hogy a rally utolsó méteréig harcolni fogunk, és meglátjuk, mi történik, és valójában ezt a harcot a végéig megtartottuk, és így sikerült megnyernünk a bajnoki címet. Az év második felében három olyan pusztító vasárnapunk volt, amikor pont a rallyk végén veszítettünk pontokat, és egy bizonyos ponton úgy tűnt, hogy talán nincs remény, de folyamatosan visszavágtunk, és ez egy jelentős vasárnap számunkra. Ez azt mutatja, hogy a végsőkig küzdeni kell, és soha nem szabad elveszíteni a hitet.”

Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)

Nagyon izgalmas volt a Japán Rally utolsó napja, és nagyon örülünk a végeredménynek. Ez egy nagyon különleges esemény, hiszen ez a csapat számára hazai rally, és természetesen nagyon boldog vagyok, hogy ismét megnyertem. Ezzel együtt nagyon örülök annak is, hogy hozzájárulhattam a gyártók bajnoki címéhez: ez sokat jelent a csapat minden tagjának, és büszke vagyok arra, hogy részese lehetek ennek. Talán nem mindig olyan teljesítményt nyújtottunk az egész hétvége során, amilyet szerettünk volna, de a végsőkig kitartottunk a próbálkozás mellett. Ma reggel együtt éreztem Ott-tal, hiszen neki nyomnia nyomnia, és ez megnyitotta előttünk a lehetőséget, de még így sem volt könnyű hazahozni és megszerezni a szükséges pontokat.”

Sébastien Ogier (17-es versenyautó pilótája)

Azt hiszem, ennél jobb szezonzárót nem is lehetett volna írni számunkra, hiszen minden adott volt az utolsó szakaszhoz itt Japánban. Nagy volt a nyomás, minden vagy semmi volt a Power Stage-en, és természetesen nagyon örülünk, hogy ebben a pillanatban sikerült ilyen teljesítményt nyújtanunk, és a csapattal együtt megszerezni a bajnoki címet. A csapatban mindenki és Morizo-san elnökünk boldog arcát látni a legjobb érzés, és egyben jó jutalom a csapat minden egyes tagjának a szezon során tett erőfeszítéseiért. Ez ismét bizonyíték arra, hogy miért nem szabad soha feladni.”

Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)

Nagyon kemény szezon volt, de a végén sikerült visszavennünk a gyártók bajnokságát, és ez nagyszerű érzés. Türelmesnek kellett lennem ezen a hétvégén, ami nem volt könnyű, de sikerült az úton maradnom és nyomnom a Power Stage-en. Az egész csapat fantasztikus munkát végzett, és a támogatásuk nélkül nem lettem volna képes erre, szóval hatalmas köszönet nekik és a csapattársaimnak. Rengeteg szurkoló szurkolt nekem ezen a hétvégén. Sajnálom őket, hogy ezúttal nem sikerült dobogóra állnom, de nekik is köszönöm a támogatásukat.”

Japán Rally végeredmény

  1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 ó 23 p 41,0 mp
  2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 p 27,3 mp
  3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 p 55,5 mp
  4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 p 02,6 mp
  5. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 p 11,5 mp
  6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6 p 54,1 mp
  7. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +10 p 04,3 mp
  8. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +11 p 50,8 mp
  9. Hiroki Arai/Shunsuke Matsuo (Škoda Fabia R5) +13 p 24,3 mp
  10. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +14 p 15,8 mp

A 2024-es FIA Rally Világbajnokság egyéni tabellája a 13. forduló után:

  1. Thierry Neuville 242 pont
  2. Elfyn Evans 210
  3. Ott Tänak 200
  4. Sébastien Ogier 191
  5. Adrien Fourmaux 162
  6. Takamoto Katsuta 116
  7. Kalle Rovanperä 114
  8. Gregoire Munster 46
  9. Dani Sordo 44
  10. Sami Pajari 44

A 2024-es FIA Rally Világbajnokság gyártói tabellája a 13. forduló után

  1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 561 pont
  2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 558
  3. M-Sport Ford World Rally Team 295

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!