A 2024-es Hosszútávú Világbajnoki cím után a Rally Világbajnoki címet is behúzta a Toyota
Három héttel azután, hogy a TOYOTA GAZOO Racing csapata a Hosszútávú Világbajnokság 2024-es idényének utolsó futamán, drámai versenyben megszerezte hatodik egymást követő gyártói világbajnoki címét, a versenyistálló rally részlege is bravúrt aratott: a World Rally Team egy ugyancsak izgalmas szezonzárón szerezte meg sorozatban negyedik gyártói címét a FIA Rally Világbajnokságban, köszönhetően a hazai Japán Rallyn aratott kettős győzelemnek.
Annak ellenére, hogy a szombati nap végén elért helyezések alapján 15-ről 11 pontra sikerült csökkenteni a hátrányt a listavezető Hyundaihoz képest, a TGR-WRT az utolsó napra még mindig nehéz feladat előtt állt, hogy megőrizze címét. Ugyanakkor mindkét csapat minden versenyzője keményen küzdött a Toyota City közelében fekvő, kihívást jelentő aszfaltos utakon, és meg is nyílt a lehetőség a végső győzelemre, ugyanis a vasárnapi nyitó szakaszon a rallyt addig vezető Ott Tänak kiesett. Elfyn Evans és Sébastien Ogier az első és második helyre lépett előre az összetettben, és a különálló szupervasárnapi versennyel együtt a két csapat pontegyenlőséggel indult a forduló végét jelentő Power Stage-re, ahol a leggyorsabb versenyzők további öt pontot szerezhettek. Mivel Takamoto Katsuta követte a csapat stratégiáját, és szintén tisztán teljesítette a rallyt, a TGR-WRT három versenyzőre számíthatott ezen a döntő szakaszon. A Power Stage-en Ogier érte el a leggyorsabb időt, így kapta meg a teljes öt bónuszpontot, és mivel Evans volt a harmadik leggyorsabb, Katsuta pedig a negyedik, a csapat 13 forduló után, mindössze három pontos előnnyel, de megszerezte a bajnoki címet. Ez a Toyota nyolcadik gyártói bajnoki címe a WRC-ben, és ezzel a Citroënnel egy szinten áll az örökranglista második helyén. Evans és navigátora, Scott Martin ismét bizonyította, hogy a japán szakaszok valódi mesterei, mivel az egy évvel ezelőtti verseny óta először ünnepelhettek győzelmet. Ez az eredmény biztosítja, hogy az évet a második helyen fejezik be a pilóták és a navigátorok rangsorában. Ogier és navigátora, Vincent Landais 10 indulásból a hetedik dobogós helyezésükkel fejezték be az évet, köztük három győzelemmel. Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen szintén négy győzelemmel járult hozzá a részsikerekhez. Katsuta és navigátora, Aaron Johnston erősen zárta a szezont, zsinórban másodszor is az első négyben végzett. A GR Yaris Rally2 autó debütáló szezonját az összetett győzelemmel koronázta meg, mivel Sami Pajari és Enni Mälkönen megszerezte a WRC2 bajnoki címet az utolsó fordulóban. A finn páros kiváló szezont teljesített – beleértve a három Rally1-es indulást a TGR-WRT-vel –, amit Japánban egy okos vezetéssel koronáztak meg, és a WRC2-ben a második helyet szerezték meg a Printsport által vezetett autóval, ami elég volt ahhoz, hogy három pontos előnnyel megnyerjék a bajnoki címet.
Akio Toyoda (TGR-WRT elnöke)
„Utálunk veszíteni”. Ezt a jelmondatot a fejünkben ismételgetve a végsőkig harcoltunk, anélkül, hogy feladtuk volna. Szeretnék ma őszintén ünnepelni a TGR-WRT minden tagjával. Jari-Matti, Kaj, Tom, Elfyn, Scott, Seb, Vincent, Taka, Aaron, Kalle, Jonne, és mindenkinek a csapatból, nagyon köszönöm!
Gratulálunk Saminak és Enninek is! Thierry, Martijn és mindenki a Hyundainál, gratulálunk a versenyzői és a navigátori bajnoki címhez. A 2024-es WRC szezon igazán izgalmas lett, hiszen az utolsó körig, az utolsó napig és az utolsó szakaszig küzdhettünk egymás ellen. Úgy gondolom, hogy számunkra, ázsiai autógyártók számára jelentős, hogy megmutathatjuk a rajongóknak a rallyautók hangját és illatát Kelet-Ázsia útjain. Folytassuk együtt az autósport fellendítését Ázsiában, és jövőre is küzdjünk megint egy jót!”
Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)
„Olyan hullámvasútszerű szezonon vagyunk túl, és tudtuk, hogy ide, a Japán Rallyra érkezve még mindig van esélyünk a bajnoki címre, de az esélyek nem a mi javunkra szóltak. Azonban azt mondtuk, hogy a rally utolsó méteréig harcolni fogunk, és meglátjuk, mi történik, és valójában ezt a harcot a végéig megtartottuk, és így sikerült megnyernünk a bajnoki címet. Az év második felében három olyan pusztító vasárnapunk volt, amikor pont a rallyk végén veszítettünk pontokat, és egy bizonyos ponton úgy tűnt, hogy talán nincs remény, de folyamatosan visszavágtunk, és ez egy jelentős vasárnap számunkra. Ez azt mutatja, hogy a végsőkig küzdeni kell, és soha nem szabad elveszíteni a hitet.”
Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)
„Nagyon izgalmas volt a Japán Rally utolsó napja, és nagyon örülünk a végeredménynek. Ez egy nagyon különleges esemény, hiszen ez a csapat számára hazai rally, és természetesen nagyon boldog vagyok, hogy ismét megnyertem. Ezzel együtt nagyon örülök annak is, hogy hozzájárulhattam a gyártók bajnoki címéhez: ez sokat jelent a csapat minden tagjának, és büszke vagyok arra, hogy részese lehetek ennek. Talán nem mindig olyan teljesítményt nyújtottunk az egész hétvége során, amilyet szerettünk volna, de a végsőkig kitartottunk a próbálkozás mellett. Ma reggel együtt éreztem Ott-tal, hiszen neki nyomnia nyomnia, és ez megnyitotta előttünk a lehetőséget, de még így sem volt könnyű hazahozni és megszerezni a szükséges pontokat.”
Sébastien Ogier (17-es versenyautó pilótája)
„Azt hiszem, ennél jobb szezonzárót nem is lehetett volna írni számunkra, hiszen minden adott volt az utolsó szakaszhoz itt Japánban. Nagy volt a nyomás, minden vagy semmi volt a Power Stage-en, és természetesen nagyon örülünk, hogy ebben a pillanatban sikerült ilyen teljesítményt nyújtanunk, és a csapattal együtt megszerezni a bajnoki címet. A csapatban mindenki és Morizo-san elnökünk boldog arcát látni a legjobb érzés, és egyben jó jutalom a csapat minden egyes tagjának a szezon során tett erőfeszítéseiért. Ez ismét bizonyíték arra, hogy miért nem szabad soha feladni.”
Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)
„Nagyon kemény szezon volt, de a végén sikerült visszavennünk a gyártók bajnokságát, és ez nagyszerű érzés. Türelmesnek kellett lennem ezen a hétvégén, ami nem volt könnyű, de sikerült az úton maradnom és nyomnom a Power Stage-en. Az egész csapat fantasztikus munkát végzett, és a támogatásuk nélkül nem lettem volna képes erre, szóval hatalmas köszönet nekik és a csapattársaimnak. Rengeteg szurkoló szurkolt nekem ezen a hétvégén. Sajnálom őket, hogy ezúttal nem sikerült dobogóra állnom, de nekik is köszönöm a támogatásukat.”
Japán Rally végeredmény
- Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 ó 23 p 41,0 mp
- Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 p 27,3 mp
- Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 p 55,5 mp
- Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 p 02,6 mp
- Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 p 11,5 mp
- Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6 p 54,1 mp
- Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +10 p 04,3 mp
- Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +11 p 50,8 mp
- Hiroki Arai/Shunsuke Matsuo (Škoda Fabia R5) +13 p 24,3 mp
- Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +14 p 15,8 mp
A 2024-es FIA Rally Világbajnokság egyéni tabellája a 13. forduló után:
- Thierry Neuville 242 pont
- Elfyn Evans 210
- Ott Tänak 200
- Sébastien Ogier 191
- Adrien Fourmaux 162
- Takamoto Katsuta 116
- Kalle Rovanperä 114
- Gregoire Munster 46
- Dani Sordo 44
- Sami Pajari 44
A 2024-es FIA Rally Világbajnokság gyártói tabellája a 13. forduló után
- TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 561 pont
- Hyundai Shell Mobis World Rally Team 558
- M-Sport Ford World Rally Team 295