A HÉV-közlekedéssel kapcsolatban egyeztetett a BKK Mobilitási Témacsoportja

Legalább a jelenlegi szolgáltatási színvonalat fenn kell tartani a HÉV-vonalakon – erről egyeztettek szakmai és civil partnerek a BKK Mobilitási Témacsoportjának november 13-i ülésén. A résztvevők egyetértettek abban, hogy mind a főváros közigazgatási határain belül, mind az agglomerációban fontos szerepet betöltő HÉV-eknél nem fogadható el egy esetleges ritkítás, kapacitáscsökkentés, és rövid távon is megoldást kell találni az elmaradt járműbeszerzések és felújítások miatt egyre súlyosbodó problémákra.

carspod

A BKK álláspontja szerint a HÉV agglomerációs és budapesti közösségi közlekedési kapacitásának és minimális szolgáltatási színvonalának fenntartása nemcsak közlekedéspolitikai kérdés, hanem stratégiai jelentőségű ügy. A Budapestet az agglomerációval összekötő kötöttpályás közlekedés, így a HÉV-vonalak megléte, folyamatos működtetése és azok fejlesztése elengedhetetlen feltétele annak, hogy környezetbarát, kiszámítható és fenntartható utazási szolgáltatásokat használhassanak a fővárosban és a környéken élők. A BKK nagyra becsüli a MÁV–HÉV dolgozóinak erőfeszítéseit, hogy ebben a nehéz helyzetben is igyekeznek fenntartani a szolgáltatást, a menetrendi pontosságot.

A Mobilitási Témacsoport november 13-i ülésén közlekedésszakmai és civil szervezetek vettek részt. A fórum résztvevői megismerhették a BKK és a BKV által kialakított vizsgálati szempontrendszert, valamint szó esett arról, hogy átmeneti megoldásként mely vonalakon képzelhető el a meglévő, a sokak által csak hannoveri villamosnak hívott TW-6000/6100 típusú járművek közlekedtetése az elöregedett HÉV-szerelvények helyett.

A BKK és a BKV által folytatott vizsgálat olyan szempontokra is kitér, mint hogy milyen infrastrukturális fejlesztésekre van szükség egy ilyen beavatkozáshoz, mennyire alkalmasak az említett járművek a HÉV-pályán való közlekedésre, emellett a személyzeti kérdések – így például a járművezetőket érintő témák – is felvetődtek.

A Mobilitási Témacsoport ülésén szó esett arról is, hogy a változtatás mit jelentene az ügyfelek számára, milyen menetrend szerint, mekkora kapacitással tudnának közlekedni a szerelvények.

A BKK az ülésen elmondta, hogy a javasolt átmeneti megoldások vizsgálata kapcsán a hosszú távú lehetőségeket is figyelembe kell vennie. Több civil szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy ha megvalósítható átmeneti megoldásnak is bizonyul a hannoveri villamosok közlekedtetése, külön vizsgálatot kell folytatni arról, hogy a villamosvonallá alakuló HÉV-ek esetleges bekötése a jelenlegi villamoshálózatba ne okozzon fennakadást. A résztvevők és a BKK egyetértett abban, hogy a lehetséges üzemeltetési modellek alapos kivizsgálása segíthet a leginkább megfelelő megoldás megtalálásában rövid, közép és hosszú távon is, és a civil szervezetek képviselői kérték, hogy ezek minél szélesebb skálájára terjedjen ki a vizsgálat.

A BKK minden beérkező, illetve az ülésen elhangzott javaslatot megvizsgál az elkövetkezendő időszakban, ezt követően pedig a BKV Zrt.-vel együttműködve alakítja ki javaslatát a HÉV-ek közlekedésével kapcsolatban. Ennek előzménye, hogy a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága október 14-i 50/2024. határozatszámú döntésében:

„felkéri a főpolgármestert, hogy a BKK Zrt. és a BKV Zrt. bevonásával vizsgálja meg, hogy amennyiben az Építési és Közlekedési Minisztérium, illetve az általa megbízott MÁV-HÉV Zrt. a szolgáltatás fenntartására a korábbi szolgáltatási színvonalon képtelenné válik, akkor a Fővárosi Önkormányzat a BKV Zrt. útján tud-e segítséget felajánlani a 2024 őszétől érkező új CAF-villamosok teremtette járműgazdálkodási mozgásterét kihasználva, valamely meglévő villamostípus segítségével, a kizárólag Budapesten közlekedő H7 vonalon átmenetileg, a kínálatszűkítést elkerülendő csatolt, nagy kapacitású (pl. TW 6000-es) villamosszerelvények működtetésével, és mérje fel ennek műszaki, technológiai, engedélyezési idő- és költségvonzatait.”

A témával kapcsolatban további egyeztetések várhatók a közeljövőben. A BKK célja, hogy a fővárosban és környéken élők érdekében a HÉV-ek jelenlegi szolgáltatási színvonala a jövőben is minimumként megmaradjon.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!