Az évadzáró Japán Rallyn dől el megszerzi-e sorozatban a negyedik alkalommal a rally világbajnoki címet a Toyota

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team az FIA Rally Világbajnokság 2024-es szezonjának sikeres befejezését tűzte ki célul a november 21-24-én megrendezésre kerülő Japán Rallyn, így hazai terepen védené meg harmadik egymást követő alkalommal a 2018 után 2021-ben is megszerzett gyártói világbajnoki címet a motorsport aranykorát élő japán autógyártó, amely 2018 óta a 4 konstruktőri és 5 egyéni bajnoki címet szerzett a sorozatban.

A pilóták egyéni versenyében már nem jöhet össze a zsínórban harmadszori címvédés, a gyártói bajnoki címre azonban még esélyes a Toyota, amely a szoros küzdelemben zajló szezon eddigi 12 versenyéből hét alkalommal győzött, így az utolsó fordulóra is maradt esélye, hogy sorozatban negyedszer is megszerezze a gyártók bajnoki címét. A 15 pontos különbség ledolgozását célul kitűzve a csapat egy újabb maximális pontszámot szeretne elérni a versenyen – hasonlóan a két rallyval ezelőtt Chilében elérthez –, tudva, hogy egy ilyen eredmény elég lenne a korona megszerzéséhez. A csapat megpróbálja majd megismételni a tavalyi Japán Rallyn elért hármas győzelmét, amely a második olyan verseny volt, amelyet az Aichi és Gifu prefektúrák erdővel borított hegyei között, szűk és kanyargós aszfaltutakon rendeztek. A nehéz körülmények között, beleértve a heves esőt is, Elfyn Evans szerezte meg a győzelmet csapattársa, Sébastien Ogier előtt, és idén mindketten visszatérnek a helyi hőssel, Takamoto Katsutával együtt, aki 2023-ban kilenc szakaszt nyert, és a múlt hónapban a Közép-Európa Rallyn nyújtott erős teljesítménye után tér haza. Ismét a Nagoya melletti Toyota Stadion ad otthont a szervizparknak, valamint a hétvége során három szuperspeciális szakasznak, köztük a csütörtök esti nyitó etapot. A pénteki nap a rally leghosszabb napja 126 versenykilométerrel, és a forduló leghosszabb szakaszával, a már ikonikusnak számító Isegami alagúttal (23,67 km) kezdődik. Ezzel kezdődik egy három szakaszból álló kör, amelyet kétszer kell teljesíteni, és amelyet az inabui gumiszerelési zóna választ el egymástól. Végül a napot egy okazaki szuperspeciális zárja, amelyet kétszer futnak meg. A szombati nap hasonló formában zajlik, észak-keleti irányban három szakasz, köztük az új Kasagi-hegyi etap, amelyet kétszer futnak le a Nakatsugawa Parkban található gumiszerelési zóna előtt és után. A Toyota Stadion szuperspeciális szakasza zárja a napot az esti szerviz után. A vasárnapi utolsó nap eseményei nagyrészt délkeleten zajlanak, a Nukata és a Mikawako-tó is kétszer kerül bejárásra, de az utolsó szerviz és a rallyt záró Power Stage között egy harmadik látogatást is tesznek a Toyota Stadionban. Miután a TGR-WRT színeiben három versenyen is jó benyomást tett a Rally1-es gép volánja mögött, Sami Pajari visszatér a WRC2-es kategóriába, hogy befejezze szezonját egy GR Yaris Rally2-es autóval. A Printsport által nevezett pilótának lehetősége van a bajnoki cím megszerzésére, ha az első két helyen tud végezni az osztályban. A WRC2-ben összesen nyolc GR Yaris Rally2 indul, köztük Jan Solans a Teo Martín Motorsport versenyzője – aki idén Portugáliában megnyerte a kategóriát –, valamint a TGR WRC Challenge Program duója, Yuki Yamamoto és Hikaru Kogure, akik először szerepelnek hazai pályán. Chris Ingram, aki a MEM csapattal együtt nemrégiben brit bajnokká koronázták, szintén nevezett a japán bajnokság három állandó versenyzőjével együtt: Heikki Kovalainen (Rally Team Aicello), Norihiko Katsuta (LUCK a ROOKIE Racinggel) és Fumio Nutahara (Nutahara Rally Team).

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

A Japán Rally, mint az egyik hazai versenyünk, nagyon fontos a csapatunk számára, és úgy gondolom, hogy egy igazán izgalmas forduló lesz, amit mindenki figyelemmel követhet. Még egyik fő bajnokság sem dőlt el, beleértve a WRC2-t is. A gyártók bajnokságában még mindig van esélyünk, és nagyon motiváltak és eltökéltek vagyunk, hogy megpróbáljuk megnyerni Japánban. Ehhez szinte tökéletes hétvége kell a részünkről, de Chilében sikerült ezt elérnünk, ami bizalmat ad nekünk, hogy ez lehetséges, akárcsak a tavalyi elképesztő hármas győzelmünk Japánban. Ez egy megterhelő rally a versenyzők számára, és az évnek ebben az időszakában az időjárás kiszámíthatatlan lehet, de ez lehetőségeket is ad nekünk. Elfyn tavaly nyert ott, és élvezi az ilyen körülményeket, míg Seb a szezont jó helyen szeretné befejezni, Taka pedig a közép-európai erős helyezése után magabiztosan várja a hazai versenyt. Végül pedig nagyszerű volt látni a GR Yaris Rally2-es autó idei teljesítményét Sami Pajariéval együtt, és ha Japánban meg tudná nyerni a WRC2-es bajnoki címet, az egy fantasztikus történet lenne”

Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)

Mindig nagyon szívélyes fogadtatásban részesülünk, amikor a Toyota volánjánál vezetünk Japánban. Természetesen ezzel együtt jár az az elvárás, hogy jól teljesítsünk, de ez egy olyan dolog is, amiből erőt tudunk meríteni. Van még miért küzdenünk a gyártók bajnokságában, és még ha nehéz feladat is áll előttünk, szeretnénk mindent beleadni, és a legjobb esélyt megadni magunknak. Mindenképpen az lesz a cél, hogy megismételjük a tavalyi eredményünket: az egy elég nehéz verseny volt, sok esővel és sok levéllel az úton, és a körülmények ismét hasonlóak lehetnek. Még ha száraz is, az utak sokkal technikásabbak és kanyargósabbak, mint Korzikán, amely a kanyarok számáról volt híres, így ez egy nagyon kemény és sűrű verseny lesz mind az itinerek, mind a vezetés szempontjából.”

Sébastien Ogier (17-es versenyautó pilótája)

Mindig izgalmas a Japán Rallyra menni, és különösen idén, tekintve, hogy még mindig harcban vagyunk a gyártók bajnoki címéért. Tudjuk, hogy nem vagyunk ideális helyzetben, és egy közel tökéletes hétvégére van szükségünk a csapat számára, de ez határozottan nem elérhetetlen. A teljesítményünk az utóbbi időben jó volt, és a magam részéről szeretnénk megfordítani a szerencsénket, és ezt a tempót jó eredményre váltani. A japán erdei szakaszok nagyon nehezek lehetnek, és a körülmények mindig nagy kérdőjelet jelentenek, különösen azért, mert a verseny idén egy héttel később kerül megrendezésre. Természetesen Toyota-pilótaként mindig ilyen erős támogatást érzünk, ami nagyon jólesik, és megpróbáljuk azt az eredményt elérni, amit a rajongók remélnek.”

Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)

Nagyon várom már a Japán Rallyt. Természetesen mindig másfajta nyomást érzek a hazai rallyn, de ez egy jófajta nyomás: nagyon izgatott vagyok, hogy a családom, a barátaim és az összes szurkoló előtt versenyezhetek. Tavaly nagyon jól éreztem magam az autóban, és egy hibát leszámítva jól sikerült a hétvége. Idén meg akarom próbálni, hogy jó eredményt érjek el. Azt hiszem, a legfontosabb dolog az lesz, hogy felmérjem a helyzetet és a körülményeket, és megpróbáljam kihasználni a teljesítményemet, amikor magabiztosnak érzem magam, kicsit úgy, ahogy a Közép-Európa Rallyn tettem. Kihívás lesz, de nem igazán foglalkoztat, hogy vizes vagy száraz az időjárás: mindent megteszek majd, és remélem, hogy jól fogok teljesíteni.”

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!