Susan Meiselas nyerte a Sony World Photography Awards különdíját

  • USA. New York City. 1976. Little Italy. Dee and Lisa on Mott Street.
    USA. New York City. 1976. Little Italy. Dee and Lisa on Mott Street.
  • Roseann on the way to Manhattan Beach, New York City, 1978
    Roseann on the way to Manhattan Beach, New York City, 1978
  • 3 © Susan Meiselas _ Magnum Photos
    Self-portrait, 44 Irving Street, Cambridge MA, 1971 USA. Cambridge, MA. 1971. 44 Irving St.
  • USA. The Star. Tunbridge, Vermont. 1975.  ©Susan Meiselas/Magnum Photos
    USA. The Star. Tunbridge, Vermont. 1975. ©Susan Meiselas/Magnum Photos
  • Children’s play area, a refuge in the Black Country, UK 2015
    Children’s play area, a refuge in the Black Country, UK 2015
  • Susan Meiselas by Meryl Levin

  • Az elismert dokumentarista fotográfus, Susan Meiselas nyerte a 2025-ös Sony World Photography Awards Outstanding Contribution to Photography díjat;
  • Meiselas a díjat 2025. április 16-án veheti át a Londonban tartott díjátadó gálán;
  • A fotográfus munkáinak különleges bemutatója a londoni Somerset House-ban lesz látható 2025. április 17. és május 5. között.

Susan Meiselas kapja a Sony World Photography Awards 2025 rangos Outstanding Contribution to Photography díját, az elmúlt öt évtizedben a médiára gyakorolt hatásának elismeréseként.

carspod

A mélyen elkötelezett megközelítése miatt ünnepelt Meiselas erőteljes munkásságot hozott létre, és a dokumentarista fotográfiáról alkotott elképzeléseit az emberek közösségükben való éleslátó ábrázolásával bővítette. Meiselas jól ismert a nők történeteinek bemutatásáról: a New York-i Little Italy-ban felnövő lányoktól kezdve az állami vásárokon fellépő sztriptíztáncosnőkön át a családon belüli erőszak elől menekülő nőkig az Egyesült Királyságban, valamint a latin-amerikai emberi jogi kérdéseket dokumentáló munkájáról és Kurdisztán fotótörténetének összeállításáról. Helyben gyökerező fotóesszéi a lencséje elé kerülő emberek életét és tapasztalatait mutatják be. Meiselas projektjei hosszabb időn keresztül készültek – gyakran helyszíni feljegyzésekkel és a résztvevők vallomásával kiegészítve -, valódi kollaborációknak minősülnek.

A londoni Somerset House-ban, 2025. április 17. és május 5. között Meiselas öt projektjének részleteit tekinthetik meg az érdeklődők, köztük olyanokat, amelyeket még soha nem állítottak ki az Egyesült Királyságban. A kiállítás a legkorábbi munkáitól, a 44 Irving Street, a Prince Street Girls és a Carnival Strippers című alkotásoktól kezdve a Pandora’s Box és az A Room of their Own című későbbi projektekig követi nyomon azokat a tematikus motívumokat, amelyekhez Meiselas pályafutása során újra meg újra visszatért.

A sorozat olyan témákra összpontosít, amelyek gyakran rejtve maradnak a nyilvánosság előtt, interperszonális kapcsolatokat és a művész interakcióit követve hosszabb időtartamok alatt. A 44 Irving Street (1971) című munkájában Meiselas arra kérte a panziójában lakó szomszédait, hogy írjanak arról, milyen különbségeket találtak a saját magukról alkotott kép és a róluk készített fotói között. A Prince Street Girls (1975-1990) egy csapat fiatal lány dinamikáját tanulmányozza, a felnőtté válásig nyomon követve őket Little Italy-ban.

A Carnival Strippers (1972-75) a New England-i kisvárosi karneválokon sztriptíztáncosként dolgozó nők színpadi és színpadon kívüli élményeit és magánéletét dokumentálja; a fotósorozatban az összes résztvevő – a revüműsorok menedzserei, a táncosok, a férfi nézők – egyetlen kollázzsá állnak össze. A Pandora’s Box (1995) című immerzív vetítés egy New York-i szado-mazo klubot állít a középpontba, amit „a dominálás Disneylandjeként” emlegetnek. Az A Room of Their Own (2015-2017) című projektben Meiselas egy női menedékház felé fordítja a fényképezőgépét az Egyesült Királyság-beli Black Countryban. A lakók szobáiról készült fotókat ötvözi a túlélők által készített vallomásokkal és eredeti műalkotásokkal, amelyek egyszerre fejezik ki és védik identitásukat.

Susan Meiselas 1948-ban született Baltimore-ban, az Egyesült Államokban. 1948-ban a Harvard Egyetemen szerzett diplomát vizuális nevelésből, majd tanárként dolgozott. Az iskolai nyári szünetekben kezdett el fotózni, első projektjét, a Carnival Strippers-t 1972-75 nyarán készítette. 1976-ban csatlakozott a Magnum Photos-hoz, és számos jelentős munkát készített. Az 1970-es évek végén Nicaraguában lezajlott forradalomról készített fotói még évek múltán is élénken élnek a köztudatban.

Susan Meiselas így nyilatkozott a díj átvételéről: „Megtiszteltetés számomra, hogy nekem ítélték ezt a díjat a fotográfia egyre szélesebbre nyíló világához való hozzájárulásomért. Az elmúlt 50 év során abban a kiváltságban volt részem, hogy tanúja lehettem a történelem formálásának, és megoszthattam az érintettek gyakran láthatatlan életét. A kiállított munkák nemcsak magukról a fényképekről, hanem az azokat alakító és inspiráló emberi kapcsolatokról is gondolatokat ébresztenek.”

Az Outstanding Contribution to Photography elnevezésű díjat azok az alkotók kapják, akik forradalmi jelentőségű munkásságukkal járultak hozzá a fotográfiához. A tizennyolcadik díjazott, Susan Meiselas olyan művészek illusztris névsorát gyarapítja, mint Mary Ellen Mark (2014), Martin Parr (2017), Graciela Iturbide (2021), Edward Burtynsky (2022) és Sebastião Salgado (2024).

Meiselas a díjat a 2025. április 16-i londoni gálaesten, a Sony World Photography Awards 2025 győzteseinek rendezett ünnepségen veheti át. A közelgő bejelentésekről és a nyertesekről további információ itt olvasható: http://www.worldphoto.org/

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!