Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje

  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje suzuki-evx_1
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_11
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_10
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_9
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_8
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_7
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_6
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_5
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_4
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_3
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_2
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje urbansuvconcept_1
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje suzuki-evx_2
  • Hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Urban SUV a Suzuki eVX testvérmodellje suzuki-evx_1

Új részletek derültek ki a Toyota és a Suzuki 2025-ben érkező közös, megfizethető villanyautójáról. Az újdonság egy kis méretű és agilis, terepen is használható szabadidő-autó, amelyet a Suzuki gyárt majd Indiában mindkét vállalat számára.

carspod

A Suzuki Motor Corporation és a Toyota Motor Corporation úgy döntött, hogy tovább erősítik az együttműködésüket azzal, hogy a Suzuki által kifejlesztett és gyártott új akkumulátoros-elektromos SUV modell a Toyota kínálatában is meg fog jelenni. Már szinte biztos, hogy a tavaly januári Delhi Auto Expón és a tavaly októberi Tokiói Autószalonon is bemutatott Suzuki eVX tanulmány átdolgozásáról van szó. Ezt az új típust, amely szintén tanulmányként a Toyotánál az Urban SUV nevet viselte, a tervek szerint 2025 tavaszától a Suzuki üzemében fogják gyártani Gujaratban, Indiában.

Közös a két vállalatban, hogy mind a Suzuki, mind a Toyota üzleti tevékenysége Enshuban – Shizuoka prefektúra nyugati részén, Japánban – indult, és annak idején mindkét vállalat vállalta azt a komoly kihívást, hogy a szövőszékről az autóiparra álljon át. Amióta a Suzuki elnöke (jelenlegi vezető tanácsadója) Szuzuki Oszamu és a Toyota vezérigazgatója (jelenlegi elnöke) Tojoda Akio 2016-ban közösen megkezdte az üzleti együttműködések feltérképezését, a két vállalat széles körű partneri kapcsolatot ápol, amelynek célja, hogy az átlagemberek számára biztosítsa a mozgás szabadságát és az autózás örömét. 

Az együttműködés területei sokrétűek, és kiterjednek a járművek gyártására és kölcsönös értékesítésére, valamint az elektromos meghajtású járművek elterjesztésére. Az együttműködés keretében gyártott közös típusok piaci bevezetése már Japánra, Indiára, Európára, Afrikára és a Közel-Keletre is kiterjedt. Többek között ezért jelent meg pár éve a Suzuki európai kínálatában a Toyota Corolla Touring Sports és a Toyota RAV4 Plug-in Swace illetve Across néven, a világ más részein (például Indiában) viszont Suzuki modelleket is lehet Toyota emblémával kapni.

A most bejelentett kis SUV az első tisztán elektromos hajtású autó lesz a két vállalat közötti gyártói kapcsolatban. Már biztos, hogy a típust az egész világon be fogják vezetni, hogy a SUV-piacon – amely továbbra is figyelemreméltó növekedést mutat – is legyen lehetősége az embereknek megfizethető és jól használható, japán villanyautót választani. Ezzel az újdonsággal a Suzuki és a Toyota tovább támogatja a szén-dioxid-semleges társadalom megvalósítására irányuló kezdeményezéseit.

Kizárólag villanyautónak tervezték az újdonságot, belső égésű motorral szerelt változata nem lesz. A Toyota friss sajtóközleménye szerint egy fürge és jól vezethető, bőséges hatótávolsággal és kényelmes utastérrel rendelkező SUV-ra kell számítani, amely felárért rendelhető lesz dupla motoros, négykerék-meghajtású kivitelben is. A 4×4-es verzió úttalan utakon a terepjáró-képességeivel, aszfalton pedig a menetteljesítményeivel múlja majd felül a kétkerék-meghajtású alapmodellt. A hajtásláncot, az akkumulátort és a modellhez használt dedikált elektromos platformot a Suzuki, a Toyota és a kisautó-specialista Daihatsu közösen fejlesztette ki, kihasználva az egyes vállalatok erősségeit. 

2023 őszén a Tokiói Autószalonon a Suzuki hivatalosan csak annyit árult el az akkor már belső térrel is rendelkező eVX koncepcióautóról, hogy 4,3 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,6 méter magas, valamint, hogy a hatótávja 500 km. Nem hivatalos forrásokból azonban az is kiderült, hogy az akkumulátor kapacitása 60 kWh, és arról is pletykáltak, hogy az elektromos hajtáslánc része lehet egy kanadai cég által fejlesztett kétfokozatú sebességváltó is, amely javítaná a gyorsulást, a terepjáró-képességet és a hatótávolságot is. Persze a tömeget és az árat viszont növelné, ezért lehet, hogy nem minden változat kapná meg, csak a drágább összkerekesek. A Toyota a 2023 decemberi Kenshiki Fórumon, Brüsszelben leplezte le az Urban SUV koncepciót, amely nagyon hasonlított az eVX-re: a karosszéria méretei, arányai, valamint a C-oszlopok formái és dőlésszögei is szinte ugyanolyanok voltak.

„A Suzuki fogja szállítani az első közös elektromos járművünket a Toyotának világszerte. Hálás vagyok, hogy a két vállalat közötti együttműködés ilyen módon tovább mélyült. Miközben továbbra is versenytársak maradunk, elmélyítjük együttműködésünket a társadalmi kérdések megoldása érdekében, beleértve a szén-dioxid-semleges társadalom megvalósítását egy többutas megközelítéssel” – mondta Szuzuki Tosihiro, a Suzuki elnöke.

„A közösen kifejlesztett elektromos hajtás és platform felhasználásával új lépést teszünk az elektromos járművek terén folytatott együttműködésünkben. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy világszerte különböző választási lehetőségeket kínáljunk ügyfeleinknek, amelyek hozzájárulnak a szén-dioxid-semleges társadalomhoz. Szeretnénk tanulni egymás erősségeiből, versenyezni, és a többutas megközelítésen alapuló közös erőfeszítéseket tovább folytatni” – tette hozzá Szato Kodzsi, a Toyota elnök-vezérigazgatója.

Fotók: Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!