Ma van a veszélyhelyzet 1544. napja!
A kormány ennyi ideje, vagyis több, mint négy és fél éve él folyamatosan – egy pár hónapos időszakot leszámítva – a “rendeleti kormányzás” adta lehetőségekkel, ami alapján egyik napról a másikra felülírhatnak törvényeket.
Joggal merül fel a kérdés, hogy valóban ilyen hosszú ideje vagyunk-e veszélyhelyzetnek kitéve, vagy ez csupán egy nagyon kényelmes eszköz, amivel Orbán Viktor és kormányának tagjai túlhatalmukat biztosítják.
A tények az utóbbit igazolják!
A több ezer elfogadott veszélyhelyzeti rendeletet közül rengeteg nem kapcsolódott veszélyhelyzethez, ezzel szemben kiszámíthatatlan jogi környezetet jelent és sokak élet bizonytalanná teszi. A jogállamiság minimumait sem teljesítve, a kormány egy 2023-as rendelete alapján egyes gyárak lényegében mentesülnek bizonyos környezetvédelmi szabályok alól. Amellett, hogy adott intézményre szabott jogalkotás már önmagában is súlyosan problémás, beláthatatlan következményei lehetnek a környezetre, és a gyárak környezetében élőkre is.
Itt lenne az ideje, hogy a Kormány saját korlátlan hatalma körülbástyázása helyett végre azzal foglalkozzon, hogyan válhat Magyarország egy olyan hellyé, ahol mindenki biztonságban élhet, ahol bízhatunk a törvényhozás és a bírósági ítéletek jogszerűségében. Ahol senkit nem ér hátrány a származása, a vallása, a vagyoni helyzete a vagy a külsője miatt.
„Mindaddig, amíg ez nem valósul meg, közösen kell tennünk a magyar jogállamiságért! Szállj be te is közösségi gyűjtésünkbe, védjük meg együtt a jogainkat!” – írj az Amnesty International.
Jogállamot Magyarországon!
Most, amikor a kormány újabb 180 nappal hosszabbítaná meg a veszélyhelyzetet – ráadásul jogszabálysértő módon csupán egyetlen szűkszavú mondatot közöltek indoklásként – civil barátainkkal együtt újra jeleztük aggályainkat.
A Helsinki Bizottsággal és a TASZ-szal közösen a társadalmi egyeztetés keretében a kormánynak eljuttatott véleményükben negyedszer is kénytelenek voltunk felhívni a figyelmet arra, hogy a veszélyhelyzet öncélú meghosszabbítása súlyos jogállamisági és alapjogi problémákat vet fel.
Az Amnesty International javaslata szerint a veszélyhelyzet szabályozásának teljes újragondolására van szükség, hogy az megfeleljen mind az Alaptörvényben, mind a kapcsolódó (sarkalatos) törvényekben a jogállamiság elvéből fakadó követelményeknek, illetve a nemzetközi szervezetek által megfogalmazott sztenderdeknek.
Ehhez felül kell vizsgálni a kormány felhatalmazásának kereteit megszabó, jelenleg gyakorlatilag korlátlan felhatalmazást adó sarkalatos törvényi szabályokat a veszélyhelyzeti rendeletek meghozatala, illetve a rendkívüli intézkedések megtétele kapcsán. Újra kérjük, hogy minden, a különleges jogrendhez kapcsolódó jogszabály-módosítást bocsássanak társadalmi egyeztetésre a vonatkozó törvénynek megfelelően.
A jogállamiság védelméért végzett munkánkat magánszemélyek adományai teszik lehetővé. Támogatásoddal te is hozzájárulhatsz, hogy további eredményeket érhessünk el.