Megduplázza a GR Yaris teljesítményét egy walesi tuner, és ez csak a kezdet
261-ről 507 lóerőre húzza fel a Toyota háromhengeres turbómotorjának a teljesítményét a Garage Whifbitz. Ha ezt kevesli a kedves ügyfél, az sem akadály: gond nélkül varázsolnak elő további száz lóerőt az 1,6-os erőforrásból.
Egyre több jel enged arra következtetni, hogy a 4A-GE (Toyota AE86) és a 2JZ-GTE (Toyota Supra A80) után a Toyota ismét egy olyan motort alkotott a háromhengeres G16E-GTS személyében, amelyre könnyes szemmel fog emlékezni az utókor. A GR Yaris fedélzetén bemutatott, 1,6 literes turbómotorban rejlő potenciált már a Toyota maga is demonstrálta, amikor teljesítményét 261-ről 304 lóerőre növelve beépítette azt a GR Corollába, motorsportcélokra pedig hidrogénüzemre építette át a kompakt erőforrást.
Ettől persze vérszemet kaptak a tuningműhelyek, akik elkezdték a számháborút: azaz, hogy melyikük tudja a legnagyobb teljesítményt előcsalogatni a Toyota blokkjából. Ezúttal Walesből érkezett nevezés a versenyre. Az elsősorban természeti kincseiről és kastélyairól nevezetes országtól nem idegen az autóipar – hogy mást ne említsünk, több mint harminc éve gyárt itt (egész pontosan az északra fekvő Deeside-ben) motorokat a Toyota, illetve közel 25 éve tuningol Toyota közúti és versenyautókat az ország déli részén, Caldicot városában a Garage Whifbitz manufaktúra.
A magától értetődő Toyota Supra A80 és A90 beavatkozások mellett újabban a GR Yarisra is rákapott a cég, és nem is eredménytelenül. Legújabb tuningcsomagjuk több mint kétszeresére növeli a háromhengeres motor teljesítményét, legalábbis a második lépcsőben.
Az egyszerűbb (és olcsóbb) beavatkozás 507 lóerősre növeli a blokk gyári 261 lóerős teljesítményét. Az ehhez szükséges csomag egy Garrett G25-550 turbófeltöltőt, 45 mm-es külső megkerülő szelepet, Garage Whifbitz nemesacél leömlőt, 3 colos nemesacél kipufogórendszert, speciális szívórendszert, valamint fonott, hővédő bevonattal ellátott olaj- és vízcsöveket tartalmaz. Mindez nettó 3800 angol fontért (1,67 millió Ft) lehet a miénk, míg a műhely által javasolt hővédő és hőszabályozó komponensek további 708 fontba (311 ezer Ft) kerülnek.
Ha 507 lóerőnél jobban örülnénk 608-nak, és az extra erőért cserébe lemondunk a kisebb feltöltő jóformán turbólyuk nélküli működéséről, szinte említésre sem méltó 100 fontot (44 ezer Ft) kell ráfizetnünk, hogy megkapjuk a nagyobb Garrett G25-660 turbót; ehhez nagyobb teljesítményű üzemanyag-szivattyú beépítését javasolja a cég.
Ha mindez gazdaságosan hangzik, az azért van, mert ez csak az alapcsomag, amivel csökkentett töltőnyomás mellett szériakivitelében is használható a motor – persze annak nem sok értelme van, nem igaz? A fent említett extra teljesítményhez le kell cserélni a befecskendezőket, a köztes töltőlevegő-hűtőt, a szeleprugókat és –himbákat és még egy sor alkatrészt. A munka végén (ja, annak a díja sincs benne az árban) viszont olyan hangélményeket és dinamikát várhatunk, amit az alábbi videón mutat egy konzervatív hangolású, 440 lóerős Whifbitz-tuningos GR Yaris.
A csomag egyébként természetesen a GR Corollában is alkalmazható, ám a műhely figyelmeztet, hogy ott további módosításokra is szükség lehet.