A Toyota új okostelefonos alkalmazása extra teljesítményt biztosít a GR Yarisnak versenypályán

A letölthető Circuit Mode alkalmazás augusztus 21-től érhető el a sportmodell tulajdonosai számára, egyelőre sajnos csak Japánban.

carspod

A Toyota GR Yaris az a fajta sportautó, amit a tulajdonosok szívesen hajtanak meg legálisan, biztonságos körülmények között egy-egy zárt versenypályán, ezért a japán autógyártó sportrészlege, a Gazoo Racing nemrég egy speciális okostelefon-alkalmazással állt elő, hogy az ilyen kocsival rendelkező ügyfeleik a legtöbbet hozhassák ki a száguldás élményéből. A Circuit Mode alkalmazás olyan képességekkel rendelkezik, mint a turbónyomás-szabályozás, a sebességkorlátozás megemelése, a váltásra figyelmeztető fények programozása és a hűtési teljesítmény javítása. 

Augusztus 21-től érhető el Japánban ingyenesen (csak egy T-Connect-előfizetés kell hozzá) a modellfrissítés utáni (2024 áprilisától gyártott) GR Yaris tulajdonosai számára, valamint még 2024-ben elérhető lesz azoknak is, akiknek Lexus LBX Morizo RR-jük van, mivel a kompakt szabadidő-autó ugyanazt a 304 lóerős háromhengeres turbómotort használja.

Nem kevesebb, mint 34 darab, Japánban található versenypálya adatait tartalmazza az alkalmazás, köztük a Fuji Speedway-ét (ahol a megemelt sebességkorlátozás biztosan jól fog jönni), Suzukáét és a Sodegaura Forest Raceway adatait is. A Circuit Mode applikációt futtató okostelefon a GPS-adatok segítségével ismeri fel, ha a tulajdonos belépett valamelyik versenypálya területére, és azt követően lehet hozzáférni a különböző teljesítménynövelő funkcióihoz. 

De lássuk, miért éri meg letölteni az alkalmazást:

1.    A töltőnyomás elektronikus szabályozásával képes gyorsabban felpörgetni a turbó turbinakerekét, amiből a vezető annyit érez, hogy csökken a turbófeltöltés késlekedése (turbólyuk) gázadáskor. Ez a jelenség általában akkor jelentkezik, amikor a motor fordulatszáma lecsökken, (például amikor az autó kanyarban lelassul), de a feltöltőnyomás növelésével valamelyest kompenzálható. Az applikáció megoldja a lassan felpörgő turbinakerék problémáját az újbóli gázadáskor, így a kanyarokat a kijáratnál intenzív kigyorsítással lehet abszolválni. Ez különösen egy olyan, viszonylag kis lökettérfogatú, erősen a turbófeltöltőre hagyatkozó motor esetében jelenthet érezhető javulást a menetdinamikában, mint az 1,6 literes G16E-GTS. Az anti-lag-rendszer erőssége négy fokozat (nincs/gyenge/közepes/erős) közül választható ki az applikációban.

2.    Hogy ez a többletterhelés ne károsítsa ki a motort, az alkalmazás a hűtőventilátor működését is a versenypálya-használathoz optimalizálja.

3.    Az alkalmazás fontos funkciója még a váltásra figyelmeztető fények konfigurálása, az eleinte zöld, majd sárga és piros fények segítségével a vezető tökéletesen időzítheti a sebességváltásokat, legyen az autója a hatfokozatú kézi vagy az új fejlesztésű GR-DAT nyolcfokozatú automata váltóval szerelve (utóbbiban a kormány mögötti váltófülekkel és az előválasztó kar előre-hátra mozgatásával is lehet sebességet váltani, és szélesebb az áttétel-tartomány). Gyorsításkor az alkalmazásban beállított, számunkra kedves váltási pont (4000-7000 fordulat/perc tartományban) alapján a váltásjelző csík megjelenik a digitális műszerfalon, vizuálisan közölve az optimális váltási időzítést a sofőrnek. A kijelzés alapulhat az aktuális fordulatszámon, vagy rendelkezésre áll egy időméréses módszer is, amely az előre beállított váltási pont eléréséig hátralévő másodpercek száma (1-3-ig) alapján villantja fel a váltásra figyelmeztető fényeket (teljes gázadás mellett) a műszerfalon.

4.    De nem ezek a módjai a GR Yaris gyorsabbá tételének: a gyárban beállított elektronikus leszabályzást is feljebb lehet állítani az applikáció segítségével, így a célegyenesben nem ér véget a gyorsulás 180 km/h-nál, mint ahogy a japán belpiacos autóknál szokásos (a GR Yaris európai változata akár 230 km/h-val is képes száguldani, pedig 24 lóerővel és 10 Nm-rel gyengébb a motorja, mint a japán belpiacos testvérének).

Kíváncsian várjuk, hogy az európai GR Yaris- és az amerikai GR Corolla-tulajdonosok számára is elérhetővé tesz-e a Toyota egy hasonló applikációt, mindenesetre a hot hatch-modellek sikere alapján kijelenthető, hogy igény bőven lenne rá. Persze a japán ügyfeleknek sem árt óvatosnak lennie, mert a versenypályán bekövetkező meghibásodásokra nem terjed ki a gyári garancia.

Fotók: Toyota Gazoo Racing

Tudtad?