Hogyan készüljünk fel egy hosszabb autós utazásra, ha a gyerek is velünk utazik?

Hurrá nyaralunk!

carspod

Vvéget ért a tanítás a közoktatásban, kezdődik a vakáció. A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakértői segítségével annak néztünk utána, hogy milyen teendőink vannak, ha gyerekkel indulunk hosszabb autós útra.

  1. Arról, hogy miért fontos az évszaknak megfelelő abroncs, mi is többször beszámoltunk. A lényeg: az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk nyári felkészítésének. A téli abroncs egyszerűen nem alkalmas a nyári közlekedésre, a hideg és csúszós időjárási körülményekre, illetve tervezett mintázat rontja a komfortérzetet a nyári hónapokban, például zavaró mértékűre nőhet a zajszint. Sőt, ez a futófelületkialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között. Júniusban téli abronccsal autózni több, mint kompromisszum: rossz döntés.
  1. Biztonsági gyerekülés. A KRESZ szerint a gépkocsiban 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. Természetesen a gyerekülés biztonsági övét minden esetben be kell kapcsolni. A gyerekek sérülésveszélye – ha a gyerek nincs bekötve a biztonsági gyerekülésbe – egy közlekedési balesetben körülbelül hétszer nagyobb, mint egy felnőtté. Ügyeljünk arra is, hogy maga az ülés is az előírásoknak megfelelően legyen rögzítve az autóhoz. A legbiztonságosabb az ISOFIX-rendszer. Ennek lényege, hogy az ülés két ponton rákapcsolódik a karosszérián lévő fülekre, így az ülés és a karosszéria együtt mozog, baleset esetén szinte megszűnik az öves rögzítés során tapasztalható másodlagos rántás. Első ülésre csak akkor tegyünk gyerekülést, ha a légzsák kikapcsolható.
  1. Gyerekülés kategóriák: „0” kategória: 0-10 kg gyerek, „0+” kategória: 10-13 kg. A bébihordozót mindig a menetiránynak ellentétes irányban kell felszerelni. Erősebb fékezéskor, ütközéskor a kisgyermek még viszonylag gyenge nyakizmai menetiránnyal szemben még nem tudják megfelelően tartani a fejet, ami sérüléshez vezet. A hordozót ne helyezzék el túl meredeken, a gyermek feje és az első ülés között legalább 55 cm távolságot kell tartani. „1.” kategória: 9-18 kg, általában 4 éves korig; „2.” kategória: 15–25 kg, kb. 4–7 év; „3.” kategória: 22–36 kg, kb. 6–12 év. Mindez persze csak elmélet; vásárlás előtt próbáljuk ki a gyerekkel együtt, hogy komfortosan érzi-e magát a gyerekülésben. Egy többszáz kilométeres úton a felnőtteknek lényegesen nagyobb mozgásterük van – szó szerint, hogy pozíciót váltsanak. Ügyeljünk arra, hogy az öv és a váll az előírt helyeken fusson, azaz ne vágjon be a nyakba vagy a gyomorba. A nagyobb gyerekek esetén használt ülésmagasító funkciója is elsősorban az, hogy az öv a megfelelő helyen fogja a testet.
  1. A gyermekülést és az övet még indulás előtt igazítsuk meg és csatoljuk be, továbbá rögzítsük a csomagokat, hiszen egy hirtelen fékezés hatására elrepülő bőrönd súlyos sérüléseket okozhat.
  1. Ha gyerekkel utazunk, aktiváljuk az ajtó gyerekzárát. A jellemzően az ajtó oldalában elhelyezett kis retesz arra szolgál, hogy az ajtót csak kívülről lehessen kinyitni, belülről semmiképpen sem. Ugyanilyen fontos, hogy blokkoljuk az elektromos ablakot. Az általában a vezetőülés mellett található gombbal azt akadályozhatjuk meg, hogy a vezetőn kívül más is vezérelhesse az ablakmozgató motorokat: a gyerekek így nem szoríthatják oda a kezüket, illetve véletlenül sem dobhatnak ki semmit az ablakon.
  1. Mindig legyen megfelelő mennyiségű víz – nem cukros üdítő – a gyerek kulacsában. A légkondicionálót nem szabad túl hidegre állítani. Ha az autó belsejében mért, illetve a külső levegő hőmérséklete közötti különbség túlságosan nagy, fennáll a megfázás, sőt a tüdőgyulladás veszélye. A gyermekeket semmilyen körülmények között sem szabad bezárni és magára hagyni az autóban. A hőguta kockázatát nem szabad alábecsülni. A hosszabb utakat másfél-két óránként szakítsuk meg egy kis pihenőre, kávészünetre: ez nem csak a vezetőket „rázza fel”, de a gyerekeknek is jót tesz, ha egy kicsit szaladgálhatnak.
  1. A kicsik többnyire nem szeretnek megválni a plüssállatuktól. Elkerülendő, hogy a padlón kössenek ki, – és ezért a segítségünket kérjék – tanácsos ezeket rögzíteni pl. a gyereküléshez. A kicsit nagyobbaknak már lejátszhatunk meselemezt, hangoskönyvet, adhatunk a kezükbe kifestőkönyvet vagy mágneses úti-puzzle-t, társasjátékot. A tablet vagy a DVD-lejátszó sem ördögtől való, ha nem a gyerekre bízzuk a tartalom kiválasztását. Jól bevált megoldás a könyv vagy a rejtvényújság, és persze mi is játszhatunk a gyerekkel: ki számol össze többet a tavaly július elseje óta kiadott új rendszámokból?
  1. Rosszullét útközben: sokaknak még a legsimább úton is felkavarodik a gyomruk menet közben. A gyerekek gyomra érzékenyebb, de segít elkerülni a bajt, ha megfogadunk néhány egyszerű tanácsot:
  • Friss levegő – szellőztessünk rendszeresen, tartsunk gyakran pihenőt. Kisgyermekeknél figyelni kell a nyugtalanságra, a sápadtságra és az izzadásra. Inkább eggyel többször álljunk meg pihenni, mint eggyel kevesebbszer.
  • Ne legyen túl meleg ruha a gyereken, ugyanakkor a klíma használata miatt legyen kéznél egy kardigán vagy vékony pléd.
  • Ne együnk zsíros, szagos vagy édes ételt, kóla vagy szóda helyett igyunk vizet.
  • Ne legyen túl hangos a zene.
  • Ne dohányozzunk a kocsiban.
  • Támasszuk meg a gyermek fejét, pl. egy kispárnával vagy nyakvédővel.
  • A napellenző arra is jó, hogy a gyerek tekintete inkább előre irányuljon.
  • Haladjunk állandó tempóban – kerüljük a hirtelen indulást és fékezést. Ha tehetjük, kerüljük a kanyargós országutakat és szerpentineket.
  • Az utazási rosszullétre felírt gyógyszerek alkalmazását mindig beszéljük meg a háziorvossal.
  • Készítsünk be vízálló zacskókat, nedves törlőket és csereruhát. A legszerencsésebbek akkor vagyunk, ha a gyerek átalussza az út nagy részét.
  1. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyát a kormányhivatalok ugyancsak ingyenesen állítják ki, de emellett néhány ezer forintért érdemes utasbiztosítást is kötni, lehetőleg assistance szolgáltatással egybekötve. Ez különösen akkor jöhet jól, ha az autónkkal történik valami. Útközben kérhetik a kötelező-biztosítás meglétét igazoló nemzetközi zöldkártyát, a biztosítónk ezt kérésre ingyenesen kiállítja. Mielőtt külföldi útra indulnánk, érdemes ellenőrizni, hogy a célországba milyen feltételekkel lehet beutazni. Ezzel kapcsolatos további részletes információ: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/
  1. Soha ne legyen rá szükség, de egy kisméretű porraloltó készülék elfér a csomagtartóban. Ugyanez vonatkozik a láthatósági mellényre is. Ahány utas, annyi mellény – az utastérben, pl. az ülések zsebében tárolva. Legyen nálunk elakadást jelző háromszög, izzókészlet, elsősegély-doboz, fényvisszaverő mellény (utasonként egy darab az utastérben.) A vontatókötél és a bikakábel nem sok helyet foglal, de ha szükség van rá, mással nehezen váltható ki – tegyük be a csomagtartóba!
  1. Takarítsuk meg a fényszórók felületét. Ez az egyszerű mozdulat nagyságrendekkel növelheti a belátható útszakasz hosszát. Ellenőrizzük a fényszórók, a féklámpák és az irányjelzők működését. Töltsük fel az ablakmosó folyadék tartályát, ha lehet „bogároldó” folyadékkal. Ellenőrizzük az olaj-, illetve a hűtővíz szintjét, és az akkumulátor töltöttségét.
  1. Ha a szezon kezdetén eddig elmaradt a légkondicionáló tisztítása/fertőtlenítése, utazás előtt mindenképpen gondoskodjunk erről egy szakszervizben, elkerülendő a fertőzéseket, illetve a légiósbetegség kialakulását. De a klímafertőtlenítésen átesett autók légkondicionáló berendezését havonta egyszer abban az esetben is indítsuk be, ha nincs rá szükség; ezzel elkerülhető a rendszer bepenészesedése, és a tüdőgyulladást okozó baktériumtörzsek elszaporodása. A pollenszűrő cseréje nem nagy költség, és nem csupán a szálló virágportól védi az utasteret, de a levegőben keringő egyéb, szemmel nem látható apró szennyező anyagoktól is.
  1. Szinte mindegy, mennyire óvatosan vezetünk, és hogy betartjuk-e a fenti tanácsokat, ha elhasznált, kopott vagy az évszaknak nem megfelelő gumiabroncsok miatt az autó nem engedelmeskedik. A nyári abroncsok esetén az ajánlott minimális profilmélység 3 mm. Erről, és sok másról bővebben: https://hta.org.hu/hirek/

Jó utat, balesetmentes közlekedést kívánunk mindenkinek!

Tudtad?