2023-ban is a Toyota lett a gyártók világbajnoka a WRC-ben
A Chile-ralin eldőlt, hogy sorozatban harmadszor is a japán csapat nyerte a bajnokságot, de az egyéni vb-címért még folytatódik a küzdelem az ezúttal harmadikként végző Elfyn Evans és a negyedikként végző Kalle Rovanperä között a szezonból hátralévő két versenyen.
2019 után tért vissza a rali-világbajnokság Chilébe, ahol egy izgalmas, sok nehézséggel járó versenyt láthatott a szép számú helyi közönség. A legutóbbival ellentétben most nem ősszel, hanem tavasszal rendezték meg a ralit, és előzetesen az is sok bizonytalanságot okozott, hogy négy éve még másik gumiszállítója volt a sorozatnak.
Elsősorban az extrém nagy gumikopás nehezítette meg a pilóták dolgát az idei dél-amerikai versenyen, de a murvás, apró kaviccsal borított pályák csúszóssága, átlagsebessége és vonalvezetése is feladta a leckét nekik. A Toyota versenyzőinek, az egyéni vb-címért harcoló Kalle Rovanperänak és Elfyn Evansnek külön nehézséget okozott, hogy pénteken az első és a második helyről kellett rajtolniuk, ami egyet jelentett azzal, hogy nekik kellett a finom, kavicsos-murvás réteget letakarítani a pályák kemény alapjáról, emiatt kisebb tapadással rendelkeztek, mint a hátrébb rajtolók.
Ennek ellenére Evans az első nap végén még karnyújtásnyira, 12,7 másodpercnyire volt az első helytől, de aztán a szombaton egy elhibázott gumiválasztás miatt a hátránya 70 másodperccel megnőtt. Nem csak a walesi, hanem a Toyota többi versenyzője is nagyot hibázott azzal, hogy a Pirelli ajánlásával szemben lágy gumikat is választott a szombati első körre, ezek az abroncsok ugyanis annyira elkoptak a harmadik gyorsasági utolsó kilométereire, hogy gyakorlatilag eltűnt a futófelületük, ami tetemes időveszteséget okozott.
Szombat este még úgy tűnt, hogy egyik toyotás páros sem állhat dobogóra (Svédország óta először), és a gyártói vb-címet sem szerzi még meg a japán alakulat. De aztán mindent megváltoztatott, hogy vasárnap a második helyen álló Teemu Suninen árokba csúszott a Hyundaijal, ami Evanst a dobogóra segítette, közvetlenül Kalle Rovanperä előtt.
A Toyota világbajnoki címéhez azonban az is kellett, hogy vasárnap a 23. születésnapját ünneplő Rovanperä és Evans kettős győzelmet arasson az utolsó gyorsaságin, a Power Stage-en, ezzel ugyanis annyi bónusz pontot szereztek, hogy a riválisoknak már matematikai esélye sincs utolérni a 466 pontos japán gyártót. A finnországi bázisú Toyota Gazoo Racing-World Rally Team 2017-es debütálása óta ez a negyedik alkalom, hogy a csapat megnyerte a bajnoki címet, de ha messzebbre tekintünk vissza, akkor 1993 óta ez már a hetedik gyártói bajnokság, amelyet a Toyota nyert meg.
Chilében a jó gumiválasztásának is köszönhetően Ott Tänak (Ford) tetemes előnnyel győzött Thierry Neuville (Hyundai) előtt. Kacuta Takamoto és navigátora, Aaron Johnston – akik idén első alkalommal járultak hozzá pontszerzőnek nevezve a Toyota bajnoki címéhez, Sébastien Ogier-vel és Vincent Landais-val osztozva egy autón – gondoskodott arról, hogy a Toyota mindhárom autója az első ötben végezzen ezen a roppant nehéz versenyen, amelyen három Rally1-es pilóta is totálkárosra törte az autóját.
Dél-Amerikában az is eldőlt, hogy 2023-ban, egymás után ötödik alkalommal Toyota-versenyző lesz a világbajnok a pilóták és a navigátorok között: Rovanperä és Evans teljesítménye a Power Stage-en bebiztosította, hogy már csak ők és navigátoraik, Jonne Halttunen és Scott Martin nyerhetik meg az idei címeket. A finnek 31 ponttal vezetnek a britek előtt, azonban a következő Közép-Európa-ralin és a szezonzáró Japán-ralin összesen még 60 pontot lehet gyűjteni.
Nyilatkozatok:
Akio Toyoda (TGR-WRT elnök):
„A csapat minden tagjának gratulálunk a gyártók bajnoki címének megnyeréséhez! Idén Elfyn volt a motorja a gyártói címnek, miután hat dobogós helyezést, köztük két győzelmet szerzett az eddigi 11 versenyből. Elfyn és Scott, köszönjük a harmadik helyezéseteket, ami a mai napon döntő fontosságú volt a bajnoki küzdelem lezárásához. És természetesen Kalle és Jonne három győzelme is nagy segítség volt. Remélem, hogy Elfyn és Kalle nem bánkódva fog vezetni a hátralévő két ralin, Közép-Európában és Japánban. Biztos vagyok benne, hogy a csapat a legjobb autókat készíti majd elő nekik, így elvárom, hogy mindketten mindent beleadjanak. Csapatként a 11. fordulóban biztosítottuk be a bajnoki címet, eggyel korábban, mint tavaly. Azt hiszem, ez arról árulkodik, hogy még erősebbek lettünk.”
Utóirat:
„Kalle, boldog születésnapot! Drift-rajongóként Morizo már alig várja, hogy láthassa a jövő heti okayamai versenyedet!”
Jari-Matti Latvala (TGR-WRT csapatfőnök):
„Nagyon örülök annak, ahogyan ez a rali végződött számunkra. Nem ez volt a legkönnyebb verseny, mert a szombati nap nagyon megterhelő volt, és vasárnap reggel azt gondoltuk, hogy nehéz lesz felállni a dobogóra. De ez is azt mutatja, hogy a raliban csak türelmesnek kell lenni és a verseny végéig kitartani, mert mindig érhetik meglepetések az embert. Nagyon büszke vagyok a csapatra és a pilótapárosokra a szezon során elvégzett munkájukért. Két fordulóval a szezon vége előtt: ez a legkorábbi alkalom, hogy megnyertük a gyártók bajnoki címét. Kemény a küzdelem és az autók közel vannak egymáshoz, de úgy gondolom, hogy a megbízhatóságunk és a rendszeres célba éréseink – ahogy itt is tettük – jelentették a különbséget. Már izgatottan várjuk, hogy a pilóta- és navigátori címekért küzdő két egységünk közül melyikünknek sikerül bajnokká válnia az utolsó két fordulóban.”
Végeredmény, Chile-rali:
1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 3óra06perc38.1mp
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +42.1mp
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p06.9mp
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2p11.0mp
5. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4p41.5mp
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8p18.5mp
7. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +8p44.3mp
8. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +9p20.6mp
9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +9p53.9mp
10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10p08.2mp
Fotók: Toyota Gazoo Racing
Forrás: http://egyszermarlattamautot.hu
Turán Frigyes: pályaismeret és egy kis szerencse is kell a sikerhez