Megduplázta a nyereségét az elmúlt félévben a Toyota

Percent up line icon. Percentage, arrow, growth. Banking concept. Can be used for topics like investment, interest rate, finance

A Toyota évek óta a világ legnagyobb, legzöldebb, leginnovatívabb és ezek eredményeképp legnyereségesebb autógyártója az elmúlt negyedév eredményei ugyanakkor még a sokat látott iparági elemzőket is meglepték. A jövőképében magát a világ vezető mobilitási szolgáltatójaként definiáló japán autógyártó ugyanis napi árfolyamon átszámítva nem kevesebb, mint 9,5 milliárd működési eredményt ért el július és szeptember között, a 2024-es japán üzleti év első félévét vizsgálva pedig 16,9 milliárd dolláros profitot realizált a Toyota.

A japán pénzügyi év április 1.-től március 31.-ig tart. A Toyota már a 2024-es japán üzleti év első negyedévében (2023.04.01. – 2023.06.30) is elképesztő, jelen árfolyamon 7,4 milliárd működési eredményt ért el, a második negyedévben (2023.07.01. 2023.07.31.) azonban ezt is sikerült megfejelnie, és működési eredménye rekordértékű 9,5 milliárd dollárra kúszott, az első félévben így a Toyota 16,9 milliárd működési eredménnyel büszkélkedhet. Ez már önmagában is megdöbbentően magas nyereségnek számít, annak ismeretében pedig különösen elképesztő, hogy ez több, mint kétszer annyi, egészen pontosan 124,2%-al több, mint a Toyota által az előző év azonos időszakában elért eredmény.

Egyetlen félév alatt közel annyi profit, mint tavaly egész évben

Igazán ugyanakkor akkor érhető meg, hogy mennyire sikeres hat hónapot tudhat maga mögött a Toyota, ha a teljes 2023-as japán üzleti év 18 milliárd dolláros profitját vetjük össze a 2024-es japán üzleti év első féléves 16,9 milliárd dolláros profitjával.

Szárnyaló értékesítések

A Toyota Csoport márkái, a Toyota, a Lexus, a Daihatsu és a Hino 2023. április 1. és szeptember 30. között 5,058 millió új autót gyártottak és 5,172 millió új autót értékesítettek, mint az előző év azonos időszakában, ez gyártás tekintetében 12,8%-os, értékesítés tekintetében pedig 9,1%-os növekedést jelent. Továbbra is sikeresnek bizonyult tehát a Toyota multitechnológiás stratégiája, amelynek a lényege az, hogy minden vásárló számára a neki ideális környezetbarát megoldást kínálja, legyen szól öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos vagy épp hidrogén üzemanyagcellás elektromos (a jövőben pedig akár hidrogén belsőégésű) meghajtásról. Ez ráadásul nem csupán az ügyfelek számára praktikus és élhető megoldást jelent, hanem lehetőséget teremt az azonnali, lehető legnagyobb mértékű károsanyagkibocsátáscsökkentésre.

Elképesztő iramú zöldülés

Izgalmas adat, hogy ha nem a japán üzleti évet, hanem a 2023-as naptári évet tekintjük, akkor idén január 1. és szeptember 30. között nem kevesebb, mint 2.67 millió részben vagy teljesen elektromos Toyota és Lexus talált gazdára, 9 hónap alatt csaknem annyi, mint a teljes 2022-es naptári évben (2,73 millió). Ebből 2.478.000 volt az öntöltő hibrid elektromos, 92.500 a plug-in hibrid elektromos, 76.500 az akkumulátoros elektromos, 3500 a hidrogén üzemanyagcellás elektromos, 18.000 pedig a lágy hibrid elektromos.

A bevételek és a nyereség növekedésének hátterében álló tényezők

A működési eredményt befolyásoló tényezők a az elsősorban a termelés és a logisztika területét érintő költségcsökkentés és az értékesítés minden üzleti régióban tapasztalt dinamikus növekedése voltak.

Fontos szerepet töltött be a termék- és régióközpontú menedzsment, a regionális igényeket kielégítő új modellek bevezetésével ugyanis mindenütt nőttek a helyi eladások. Nagy hangsúlyt kapott emellett a gyártási tevékenység racionalizálása és hatékonyságnövelése is. A Toyota ugyanis a világjárvány okozta leállásokat kihasználva a beszállítókkal együtt dolgozott a fokozatos fejlesztéseken, a digitalizálás révén javítva a minőséget és a termelékenységet. A logisztika területén a beszállítóktól a gyártóüzemekig tartó útvonal egyszerűsítése növelte a rakodás hatékonyságát, emellett a gyártóüzemektől a kereskedésekig történő szállítás során a más gyártókkal való közös szállítás csökkentette az üresjáratokat.

A teljes 2024-es üzleti év működési eredményével kapcsolatos várakozások

A teljes üzleti évre a Toyota a tavalyi évhez hasonlóan 10 millió feletti (nagyságrendileg 10,4 milliós) értékesítéssel számol világszerte a Toyota Csoport négy márkájának (Toyota, Lexus, Daihatsu, Hino) összesített eladásai kapcsán. A vállalat ebből származó működési bevétele a Toyota várakozásai szerint elérheti a 29,7 milliárd dollárt.

A hosszútávú siker kulcsa

A globális pénzügyi válság óta a Toyota bevételi struktúrája folyamatosan javult az Akio Toyoda elnöksége idején létrehozott termék- és régióközpontú menedzsmentnek köszönhetően. Ennek részeként a Toyota pénzügyi alapjainak alappillérei

  • a Toyota modelljei iránti tartós, megbízható kereslet
  • a geográfiailag kiegyensúlyozott értékesítési struktúra: a bevételek nem tolódnak el túlságosan egyetlen régióra – globálisan teljes paletta
  • a gazdaság ingadozásai (az új járművek eladásaiban beálló változások) nem befolyásolják drasztikusan a bevételeket a világ országútjain ma is futó mintegy 100 milliós Toyota flotta szerviz és alkatrész kiszolgálásának köszönhetően
  • elkötelezettség a Toyota gyártási rendszere és a költségcsökkentés iránt
  • Az öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos értékesítések bővítése a feltörekvő piacokon
  • folyamatos fejlesztési és kutatási tevékenység és beruházás az akkumulátoros elektromos, a hidrogén üzemanyagcellás elektromos, a hidrogén belsőégésű és a C.A.S.E (Connected, Autonomous, Shared, Electric – azaz Összekapcsolt, Autonóm/Önvezető, Megosztott és Elektromos) technológiák területén, valamint a szoftverfejlesztés, a mesterséges intelligencia és a robotika területein
  • tőkestratégia: a felhalmozott tőke felhasználása együttműködések kiépítésére és a mobilitási vállalattá alakulás érdekében.
  • részvényesi hozamok: jutalmazza azokat a részvényeseket, akik a hosszútávú szemlélettel támogatják a vállalatot.

„A múltban a Toyota kiemelt figyelmet szentelt a piaci részesedés és az értékesített mennyiség mutatóinak. Most ugyanezt a figyelmet az egyre jobb autók fejlesztésének, az elsőségünket biztosító innovációnak, és a magunkon kívül mások számára végzett munkának szenteljük. A piaci részesedés és a mennyiség csak számok, amelyek új prioritásaink természetes eredményeként születnek, nem szabad célként kezelnünk őket. Ennek ellenére ezek a számok fontosak. Az eredmények nélkül elveszítjük a képességünket arra, hogy boldoggá tegyük az embereket.” – fogalmaz Akio Toyoda, a vállalat világszintű elnöke a Toyota pénzügyi eredményei kapcsán.

Csak a színe legyen vörös! C-HR “hangulat”